Hem » F1 2022: Komplett säsongsguide inför Formel 1 VM

F1 2022: Komplett säsongsguide inför Formel 1 VM

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-12-02

F1 2022 står runt dörren och det är en säsong som kan komma att stå ut ur mängden. Efter fjolårets intensiva titelfight som pågick in på det sista varvet av säsongen är förväntningarna höga. Och inte blir de lägre av att det nya reglementet, mer om det strax, träder i kraft.

Samtidigt förväntas gapet mellan toppresterarna och de stall som återfinns längre ner i fältet vara betydligt mindre än vad som har varit fallet under de senaste säsongerna. F1 2022 är det andra året med budgettak och i år är det fem miljoner dollar lägre än den föregående säsongen.

I vår kompletta genomgång i vår stora guide till om vad som komma skall under Formel 1 säsongen 2022 går vi bland annat igenom följande punkter:

  • Vilka förväntningar är rimliga att ha på säsongen?
  • Vad har förändrats i reglerna som omgärdar F1 2022?
  • Hur har budgettaket förändrats?
  • Vart kommer racen att anordnas under F1 2022?
  • Vilka Formel 1 stall återfinns på startgriden?
  • Finns det några förare att hålla ett extra öga på under F1 2022?
  • Vart köper jag kepsar och andra supporterprylar?

Låter det spännande? Låt oss inte ödsla mer tid utan vi dyker rakt in i den kompletta guiden till F1 2022. Läs vidare och kom förberedd till säsongsstarten den 18:e mars.

F1 2022 Guiden uppdaterades 2022-05-20

F1 2022 medför höga förhoppningar

Inför säsongen har en stor andel av fansen skyhöga förväntningar. Det samma gäller för F1 stallen som ser det kommande året som en chans att ta stora kliv framåt i startfältet. Anledningen är givetvis de stora regelförändringarna som träder i kraft samtidigt.

Inför årets säsong jämnas förutsättningarna ut då skillnaden mellan hur mycket stallen kan spendera på att utveckla bilen är betydligt mindre än tidigare. Enligt en intervju med Haas stallchef, Günther Steiner, är skillnaden nu lite drygt 20 miljoner USD, signifikant mindre än tidigare.

Dessutom kommer racekalendern att vara längre i år än tidigare och 22 race är inplanerade. Det medför att många av oss som följer sporten har mycket att se fram emot.

Men denna aspekt har även mött kritik från några deltagare som säger att de nu närmar sig bristningsgränsen för vad som är möjligt att genomföra. Det med personalen och utövarna i åtanke då F1 2022 kommer att innebära flera långa resor utan avbrott för hemvistelser.

Ny race leding inför Formel 1 2022

Det är inte bara de deltagande F1 förarna och Formel 1 teamen som kommer att genomgå stora förändringar inför den kommande säsongen. Efter det omdiskuterade slutet på fjolårsracet i Abu Dhabi har FIA med nya presidenten Mohammed bin Sulayem beslutat att Michael Masi inte kommer att fortsätta i rollen som tävlingsledare. Det offentliggjordes på en presskonferens som hölls torsdagen den 17 februari.

Ett jobb för två personer

FIA har beslutat att Michael Massi ska få en ny roll inom organisationen. I hans ställe kommer två personer att kliva in. Det rör sig om Niels Wittich samt Eduardo Freitas. Dessa två herrar kommer att turas om att bära ansvaret som tävlingsledare.

För att lyckas och i syfte att avlasta dem kommer de att få ett permanent stöd av Herbie Blash. Därutöver kommer ett virtuellt tävlingsledningsrum att upprättas där stöd kommer att erbjudas för att tolka reglerna.

Ingen mer radiokommunikation i TV

En annan aspekt som kommer att ändras och bli märkbar för fansen under F1 2022 är att radiokommunikationen mellan tävlingsledningen och de tävlande stallen upphör. Visserligen kommer det även i fortsättningen att gå att ställa frågor från stallen till tävlingsledningen. Men detta är inget som kommer att ske i sändning.

Nya regler inför F1 2022

De nya reglerna som träder i kraft gör att samtliga F1 stall har fått ändra sin design av bilen i grunden. Därmed går sporten in i en ny era när bilarna ska möta helt nya regler och nya förutsättningar gäller för den aerodynamiska aspekten.

Några av de tävlande lagen i F1 2022 har ägnat sig åt att utveckla årets bil under en lång tid. Det gäller inte minst Haas som ägnade hela fjolåret till att maximera förutsättningarna inför vad som komma skall.

Därmed körde de runt hopplöst sist i en bil som knappt hade utvecklats på två säsonger under 2021.

Formel 1 säsongen 2022 kan bjuda på bättre racing

Tanken med det nya regelverket som träder i kraft är att skapa bättre racing. Under de föregående åren har likväl förare som ingenjörer och fans uttalat sig negativt om den turbulenta luften som gjort det svårt att följa framförvarande bil.

Med fjolårens bildesign förlorade bilarna oerhört mycket kapacitet när de jagade en framförvarande förare. Det berodde på den smutsiga luften som skapades bakom F1 bilarna.

Prestandaden i termer av downforce som förlorades uppgick till ungefär 35% när den jagande föraren befann sig inom 3 billängders avstånd från framförvarande bil. När avståndet krympte till 20 meter försvann närmare hälften av den downforce som fanns tillgänglig.

Regeländringarna som innebär att den så kallade ground effecten återkommer i en ny skepnad minskar detta bortfall. Under F1 2022 förväntas den jagande bilen inte förlora mer än 18% av sin downforce när den befinner sig inom 10 meter från framförvarande bil.

Det kan bidra till att racingen blir bättre då förarna kan utmana varandra på andra sätt. Förhoppningsvis kan det medföra ökat underhållningsvärde och fler omkörningar. Detta trots att det fortfarande är oklart om DRS kommer att användas eller ej.

Till slut beslutades det att man skulle använda DRS i F1. Det har medfört några spännande diskussioner kring bataljerna på banan.

Tyngre bilar under det nya reglementet

Det nya reglementet och den nya utformningen av bilarna medför skillnader. Inte minst i termer av vikt. Svaret på den vanliga frågan “Hur mycket väger en F1 bil? har stigit till över 795 kilo. Flera stall har problem att nå gränsen och bilarna är ofta tyngre än så.

Striktare budgettak för jämnare F1 2022

Som tidigare nämnt kommer budgettaket att minskas ytterligare under F1 2022. Teamen har enats om att krympa det finansiella manövreringsutrymmet till 140 miljoner USD under den kommande säsongen.

Det har fått stora följder, inte minst för de större teamen som har tvingats se över personalstrukturen och omfördela. För mindre team likt Haas har det varit gynnsamt eftersom de har fått ta över delar av Ferraris personalstyrka.

Ingen utveckling av motorerna under Formel 1 säsongen 2022

F1 handlar i hög utsträckning om innovation och utveckling. Ett av de främsta skälen för biltillverkare likt Renault och Mercedes till att delta i tävlingen är den R&D som sedan kan appliceras på kommersiella bilar.

Dessvärre är kostnaden för att utveckla de nuvarande hybridmotorerna som har använts inom F1 sedan 2014 väldigt höga. Samtidigt har den pågående eran haft flera år på sig att förfinas och optimeras vilket medfört att förbättringarna blir allt mer marginella.

Därför har det bestämts att ingen vidareutveckling kommer att ske på motorerna fram till och med säsongen 2026. F1 2022 kör alltså med samma motorer som tidigare. Undantag är tillåtna om någon typ av problem med pålitligheten skulle uppkomma.

Nytt bränsle för F1 2022

En förändring som påverkar motorerna är dock att FIA har beslutat att Formel 1 ska använda ett nytt, miljövänligare bränsle. Det är ett av många steg som sporten tar för att bli grönare och leva upp till de antaganden som medföljer efter att F1 signerat Sports for Climate Action Framework.

Det nya bränslet kallas för E10 och det innehåller 10% biobränsle, en ökning från 5.75%. Det förväntas få en negativ inverkan på antalet hästkrafter i motorerna. För några motortillverkare förväntas så mycket som 20 hästkrafter falla bort i förhållande till den föregående säsongen.

Större fälgar F1 säsongen 2022

Ett problem med F1 däck under de senaste åren har varit att de överhettat när en förare har legat för nära inpå framförvarande bil. Det är en av de främsta anledningarna till att Pirelli nu har tagit fram 18 tums däck för F1 2022. Dessutom kommer det att innebära att de yttre beläggningarna blir mer slittåliga.

Förhoppningen är att de nya däcken ska bidra till bättre racing och öka underhållningsvärdet. Samtidigt bör risken minska för däckexplosioner, likt den Verstappen råkade ut för i Azerbajdzjan förra året. Således kan Formel 1 slå två flugor i en smäll genom att introducera större däck till den kommande säsongen.

Racekalender med 22 Formel 1 race

Årets racekalender var, precis som säsongen 2021 var, planerad att bli 23 race lång. Som vi alla vet tvingades F1 att arrangera om race kalendern under den föregående säsongen vilket resulterade i 22 race. F1 2022 kommer dock, givet att inget oväntat inträffar, bli rekord lång.

Tyvärr blev racet i Ryssland inställt på grund av hur saker och ting utspelade sig i Ukraina. Den 18e maj meddelade F1 att Rysslands GP inte ersätts. Därmed blir racekalendern 22 race lång även i år.

För att racekalendern 2022 ska kunna innehålla alla racen samt det klassiska sommaruppehållet kommer F1 stallen pressas till bristningsgränsen. Vid tre olika tillfällen kommer tre helger i rad att innehålla race. Dessa kallas för Tripple headers hos de inblandade och i media.

För fullständig information kan du besöka vår sida med F1 kalender 2022.

Återkomst till klassiska banor

Under 2021 var det en något egen racekalender som innehöll banor som F1 aldrig tidigare har tävlat på, eller som inte varit på race kalendern på länge. Exempelvis besöktes Turkiet och Istanbull för andra gången sedan 2011.

Dessutom skrevs ett avtal med Qatar om att arrangera ett race samt att de kommer att återkomma inför säsongen 2023. Inför 2022 återkommer dock några klassiska banor som har varit frånvarande under de senaste åren av omständigheter som de flesta känner till.

F1 2022 kommer återigen att besöka:

  • Australiens GP: 8 – 1 0 april
  • Kanadas GP: 17 – 19 juni
  • Singapore GP: 30 september – 2 oktober
  • Japans GP: 7 – 9 oktober

För många race fans är det glada nyheter. Dessa banor tenderar att bjuda på riktigt bra underhållning med minnesvärda händelser.

Eller vad sägs om kontroversen med Vettel och Hamilton i Kanada 2019? Och Haas otur när de under premiärracet i Australien 2018 var på väg mot sensationella resultat innan de misslyckades med båda depåstoppen. Det var något som kom att lyftas fram i Drive to Survive efter avslutad säsong.

F1 2022 introducerar två nya banor

Det är inte bara återkomsten till gamla banor som medför att vi fans har mycket att se fram emot inför F1 2022. Racekalendern innehåller en ny bana i USA. Under den första halvan av säsongen kommer Miami att arrangera et race. Det är något som F1 som organisation ser fram emot och de pushar händelsen på ett aggressivt sätt via olika kanaler för marknadsföring.

Ett andra race i USA

Den andra nykomlingen på racekalendern är ett event som F1s ägare har längtat efter under en lång tid. F1 2022 kommer att besöka USA två gånger. Racet i Austin Texas förblir, men ett nytt event kommer att äga rum i Miami.

Banan kommer att utformas runt arenan som tillhör stadens NFL lag och det är ett race som F1 organisationen marknadsför aggressivt. Namnsponsor till racet är crypto.com, företaget som låg bakom priset för flest omkörningar under säsongen i fjol.

Formel 1 race som faller bort 2022

Race kommer och går på F1 kalendern och denna säsong är inte något undantag. Till följd av händelseutvecklingen i Ukraina kommer det inte att köras någon Formel 1 i Ryssland under 2022. Ett nytt race var planerat till St. Petersburg men det bliv inställt av förklarliga skäl. Men det är inte enbart detta event som saknas i år jämfört med förra säsongen.

Racet i Qatar kommer inte att upprepas i under Formel 1 säsongen 2022. Inte heller besöker cirkusen Turkiet som agerade värd för ett race på temporär basis förra året.

Ett av de två racen i Österrike kommer inte heller att anordnas. Det samma gäller för Portugals GP som faller av kalendern.

De race som återfanns på racekalendern 2021 men som inte körs under säsongen 2022 är alltså:

  • Portugals GP
  • Qatars GP
  • Steiermark GP (Andra racet i Österrike)
  • Turkiets GP

Nu när du har en bättre inblick i hur racekalendern ser ut inför F1 2022 kanske du funderar på vilka banor som kan vara värda ett besök?

En lucka på racekalendern

Eftersom det ryska racet ströks med kort varsel har inget nytt race annonserats ännu. Det ryktas om att bland annat Portugal har meddelat att de skulle vara villiga att vara värd för ett event likt föregående år. Andra intressenter är bland annat Kina med nya kinesiska föraren på startfältet.

Uppdatering: Racet kommer inte att ersättas. Formel 1 kommer att köra 22 race under säsongen 2022.

Race att besöka på F1 2022 kalendern

F1 2022 har många nya fans och flera av dem suktar efter att besöka ett race live under säsongen. Men att veta vilket race som är värt ett besök är inte helt enkelt. Det finns flera aspekter att ta i beaktning, inte minst om du har tänkt att lämna Europa.

Besök Ungerns GP 2022

Ett race som helt klart kan vara värda ett besök under den kommande säsongen är racet i Ungern som arrangeras den sista helgen i juli. Det är ett relativt billigt race att besöka och levnadsomkostnaderna i Budapest är låga.

Dessutom har historien visat att underhållningsvärdet på racingen är högklassig på banan. Som ett extra körsbär på tårtan är banan lågt belägen med läktarna på en höjd. Därmed får du se mycket bil på Ungerns GP.

Nederländernas GP värt att besöka

Om Max Verstappen gjorde sporten het i Nederländerna under fjolåret kan vi bara föreställa oss intresset för F1 2022 med Max som regerande världsmästare. Racet i Nederländerna lär säljas ut snabbt så det gäller att hugga en biljett så snart som möjligt om du vill besöka tävlingen.

F1-2022-kan-ses-pa-plats-i-Nederlanderna-och-kombineras-med-ett-besok-i-Amsterdam

Zandvoort ligger fint precis vid stranden, 30 minuters tågresa från Amsterdam. Därmed kan du kombinera en storstadsresa, ett besök på Heinekens bryggeri och F1 med enkelhet. Atmosfären lär vara glödhet!

Sprint vid tre tillfällen under F1 2022 säsongen

Fjolåret innehöll tre tillfällen då det klassiska formatet med två träningar på fredag, en på lördag, kval på lördag eftermiddag och race på söndagen inte följdes. Istället arrangerades de omdiskuterade sprint kvalen. De arrangerades på vid tre olika tillfällen:

  • Storbritanniens GP
  • Italiens GP (Monza)
  • Sao Paulo GP (Brasilien)

Alla tre kom att inkludera spektakulära händelser som fick stor inverkan på de efterföljande racen. I Storbritannien följdes sprinten upp med ett sprakande första varv i racet där Max och Lewis körde ihop.

Racet på Monza innebar att startordningen arrangerades om och möjliggjorde dubbelsegern för McLaren. Och i det kraftigt omdiskuterade racet i Sao Paulo stod Lewis Hamilton för en av sina bästa prestationer genom karriären.

F1 2022 kommer efter mycket om och men också att innehålla tre sprint race. Dock är förutsättningarna annorlunda än vad de var under säsongen 2021.

Förra året tilldelades endast de tre första förarna i sprinten poäng. Formel 1 säsongen 2022 kommer istället de första åtta att tilldelas poäng. Föraren som kommer först i sprinten får åtta poäng, tvåan tilldelas sju och så vidare.

Precis som i fjol kommer startordningen inför sprinten att bestämmas i ett kval på fredagen. Söndagens race startar i enighet med utfallet i sprinten under dessa helger. De tre Grand Prixen som kommer att ha sprint formatet är:

  • Imola
  • Red Bull Ring
  • Interlagos

F1 2022 bjuder på 10 race team

Rörande deltagande F1 stall är det inte någon skillnad mellan säsongen 2021 och F1 2022. De tio stallen kommer att tävla precis som i fjol. Visserligen har vissa av dem bytt namn på grund av överenskommelser med sponsorer, men organisationerna och ägarstrukturerna är de samma.

De tio stallen listas nedan.

Av dessa är en klar majoritet baserade i England med Haas som ensamt team med bas utanför Europa. Det är värt att notera att enbart Alpin tävlar med motorer från Renault, precis som i fjol. Möjligen medför det en nackdel då de inte kan samla in lika stora mängder data som konkurrenterna.

Förare i F1 2022

För de tio stallen kommer tjugo lyckliga själar att tävla. Tyvärr finns det inga svenska Formel 1 förare på gridden under år 2022.

Några av racerförarna anklagas för att vara där på grund av att de har starka sponsorer eller fäder med tjocka plånböcker. Andra hör till de högst skattade genom hela Formel 1 historien. Nedan listar vi samtliga F1 förare inför den kommande säsongen:

I startfältet inför den kommande säsongen återfinns fyra förare som har vunnit F1 VM minst en gång under sina år i sporten. Dessutom har 10 av förarna i F1 2022 vunnit minst ett race under föregående år. Det är endast i Haas och Williams som föraruppsättningen saknar erfarenhet från att besöka podiet.

Några av de förare som kan förtjäna extra uppmärksamhet i år är Mick Schumacher och George Russell. Den förstnämnda har tenderat att visa sig riktigt stark under sitt andra år i föregående kategorier. Kanske kan den utvecklingen hålla i sig om Haas har skapat ett mer konkurrenskraftigt material?

Även Russell kan vara värd att följa extra noggrant. Hur kommer han att hantera sin roll och den ökade pressen som det medför att köra i samma stall som Lewis?

Ytterligare en förare som kommer att bli spännande att följa är Latifi. Han är nu den mest rutinerade av de två förarna i Williams. Hur kommer han att axla den rollen?

F1 2022: Köpa Merchant

Som supporter till sporten, ett F1 stall eller en av de deltagande förarna kan det vara roligt att köpa supporterprylar för att visa sitt stöd under Formel 1 säsongen 2022. Dessa kommer i flera olika former och kostnader. Är du kapitalstark kanske du kan köpa dig en Aston Martin och visa ditt stöd den vägen?

Skämt och sido. Det enklaste sättet att att köpa F1 merchant är att göra det när du besöker ett race eller att klicka dig in på F1s officiella fan shop. Du kan även besöka respektive F1 stalls hemsida för att hitta de hetaste souvenirerna inför F1 2022.

Några av de prylar och kläder som kan köpas är:

  • F1 keps
  • F1 tröja
  • Kaffekoppar
  • Jackor
  • Tjocktröjor
  • Paraply (Bra om du besöker F1 Spa)
  • Mycket mer

Summering: Guide till F1 2022

Formel 1 2022 kommer förhoppningsvis att se startgridden vara jämnare än under föregående år. De nya reglerna kan medföra stora rotationer bland de bättre och sämre teamen. Samtidigt måste förarna anpassa sig till bilar som beter sig på ett nytt sätt. Underhållningsvärdet kan alltså gå upp.

Totalt kommer de 10 stallen att tävla i 23 race varav 3 är sprinthelger. Det kommer att vara ett tight schema som innebär flera tripple headers, något som kan slita på personalen å de grövsta.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − elva =