Hem » Vad Väger en F1 Bil? Vikt på Olika Delar 2022 (Lista)
Vad-väger-en-f1-bil-med-de-nya-reglerna-2022

Vad Väger en F1 Bil? Vikt på Olika Delar 2022 (Lista)

Vad väger en F1 bil egentligen under säsongen 2022? Det är en vanlig fråga och den är högst relevant eftersom tyngden på Formel 1 bilar påverkar prestationen. När marginalerna i kvalet ibland är så små som tusendelar kan några få extra gram fälla avgörandet.

Nästan alla F1 team har haft problem med hur de ska nå den fastslagna minimivikten och de tar till flera olika knep för att hyvla av onödiga kilon. I vissa fall kan man argumentera för att det påverkar förarens möjlighet att köra efter bästa förmåga.

Läs vidare för att lära dig mer om en F1 bils vikt och hur stallens ingenjörer, mekaniker och förare går tillväga för att göra bilen så lätt som möjligt.

Vad väger en F1 bil 2022?

Den minsta tillåtna vikten för en Formel 1 bil framkommer i regelboken som FIA utformat. Givetvis finns det inget som säger att racingfordonen inte får vara tyngre, men det är inte önskvärt för stallen.

Inför säsongen 2022 ökade minimivikten med 43 kilo jämfört med säsongen 2021. Det är främst till följd av att årets F1 däck är större vilket gör bilarna tyngre.

Men det är också i hög grad förändringar som rör säkerhetsaspekter som har bidragit till att bilarna väger mer säsongen 2022 än vad de har gjort någonsin tidigare.

  • En F1 bil väger minst 798 kilo 2022

Men det är inte många stall som har lyckats bygga en bil som möter minimivikten. Endast Alfa Romeo har kommit nära den lägsta tillåtna vikten.

Lista med delar som räknas mot minimivikten i Formel 1

Formel 1 bilar utgörs av flera olika, ofta väldigt komplicerade delar. Dessa väger givetvis olika mycket och de är olika värdefulla. Nedan återfinns en lista med vikten för olika delar på en Formel 1 bil.

  • Motor (Power Unit) – 150 kilo
  • Framvinge – 10 kilo
  • Halo – 7 kilo
  • Ratt – 1.3 kilo
  • Växellåda – 40 kilo

Källa: Autosport

Så kan stallen påverka vad en F1 bil väger

Många stall har haft problem under inledningen av det nya reglementet att bygga en Formel 1 bil som kommer nära gränsen för lägsta tillåtna antal kilo. Det påverkar bilens prestanda.

Därför kan det vara spännande att veta vad stallen har gjort för att reducera vikten på sina tävlingsfordon.

Williams skrapar av färg

Det för ögat tydligaste exemplet på stall som har gjort ansträngningar för att reducera vikten på sin racingbil är Williams. De har skrapat bort färg på bilen vilket blir väldigt tydligt för åskådarna.

Färgen på bilen väger ungefär sex kilo. Det framkom i en intervju med Saubers Beat Zehnder. Sex kilo är en klar ökning från de 1.5 kilo som bilarnas färg tidigare vägde enligt AlphaTauri.

Hur mycket väger en F1 bil upptankad?

En annan aspekt som stallen kan arbeta med är att optimera mängden bränsle som de tar med sig ut i tanken. Inför kvalen vet vi att alla strävar efter att ha en så lätt bil som möjligt.

Men under en racedistans kan det vara bra att ha lite extra bränsle så att det finns marginal för kontrollen efter racet. Annars riskerar bilen att bli diskvalificerad från tävlingen.

Vad-väger-en-f1-bil-efter-att-den-har-tankats-upp
Bränslemängden påverkar vad en F1 bil väger

Det var precis vad som inträffade för Sebastian Vettel i Ungerns Grand Prix 2021. Hans bil hade inte tillräckligt med bränsle för att FIA skulle kunna genomföra sina kontroller.

Till följd av tillkortakommandet blev Aston Martin av med Vettels andraplats och 18 värdefulla VM-poäng.

Med det sagt så är just mängden bränsle en faktor som stallen kan arbeta med för att reducera antalet kilo som fordonet ska förflytta.

  • En upptankad F1 bil kan väga upp till 908 kilo

Tanken rymmer upp till 110 kilo bränsle, men som sagt, stallen kan försöka reducera vikten genom att inte fylla tanken till fullo.

Vad väger en F1 bil med föraren?

Förarna kan också bidra till att reducera tyngden på olika sätt. Ibland hör vi hur förare kör utan vattenflaska för att spara kilon.

En-vattenflaska-som-kan-addera-vikt-till-epikaget
Inte alla förare kan ta med sig en vattenflaska i bilen

Det andra sättet är att helt enkelt minska sin kroppsvikt genom träning och kost. Dagens F1 förare är väldigt atletiska och de flesta väger inte särskilt mycket.

För att försöka reducera den inverkan som förarens kroppsvikt har på bilens totala vikt har F1 infört en regel som innebär att föraren inte får väga mindre än 80 kilo.

Skulle föraren vara lättare adderas en vikt under sätet för att kompensera och skapa jämnare förutsättningar för de tävlande. Regeln infördes inför säsongen 2019.

Varför väger sig Formel 1 förare efter racet?

Du kan ha sett förarna i TV-sändingen efter racet när de går in i ett rum och väger sig innan de går upp på podiet. Det finns flera anledningar till att den processen måste genomföras.

Från ett sportsligt perspektiv är det viktigt att kontrollera förarnas vikt eftersom den räknas gentemot minimivikten för bilen.

Genom att veta hur mycket föraren väger kan FIA säkerställa att vikten under stolen tillsammans med föraren mötte kravet på 80 kilo.

Därutöver är det viktigt från ett hälsoperspektiv att veta hur mycket vätska som har förlorats under racet. Vätskebalansen kan återställas med hjälp av den informationen.

Förarna förlorar ibland mer än 3 liter vätska under racen. Vätskeförlusten är som störst när tävlingarna arrangeras på varma platser. Exempelvis i Singapore som ligger när ekvatorn.

Så mycket tyngre har bilarna blivit under 2000-talet

Att årets F1 bilar är de tyngsta någonsin är inte någon större överraskning. Bilarna har systematiskt blivit tyngre.

Det beror på flera olika saker. Bland annat:

  • Nya motorer
  • Adderade säkerhetsaspekter likt halo
  • Viktkrav på förare
Vad-väger-en-F1-bil-under-olika-säsonger
Graf som visar hur Formel 1 bilarna har blivit tyngre varje år

Sedan 2008 har F1 bilarna blivit 36 % tyngre. Förändringen har skett gradvis. Varje år har bilarna antingen blivit tyngre eller så har vikten förblivit oförändrad.

2008 var den lägsta vikten en F1 bil fick ha för att godkännas för tävling 585 kilo. 2022 är motsvarande siffra 798 kilo.

Om du tycker att det är spännande att läsa om F1 bilar och tekniken bakom kanske du är intresserad av att lära dig mer om DRS funktionen?

Framtiden får utvisa om bilarna kommer att bli tyngre. Men baserat på grafen ovan känns det osannolikt att de kommer att bli lättare.