Om du är ny till sporten har du säkerligen ställt dig frågan ”Vad är DRS i F1 och vad betyder det?”. Begreppet är väldigt viktigt för att kunna förstå varför vissa omkörningar ser så oerhört enkla ut att genomföra.
Men F1-bilar är komplicerade och de bakomliggande funktionerna kan vara svåra att förstå. Lyckligtvis behöver du ingen ingenjörsutbildning för att förstå varför DRS, eller Drag Reduction System, bidrar till att göra F1 roligare.
Det har länge pågott en diskussion rörande DRS vara eller icke vara. Inför säsongen 2023 kommer vissa förändringar att göras – och några hänger i luften.
När det väl kom till kritan visade det sig att de DRS fortfarande bidrar till bättre underhållning. Därför är begreppet fortfarande relevant.
Se bilarna använda DRS i F1
Kanal | Prova nu |
Allente | |
Viaplay |
Vad är DRS i Formel 1?
DRS är en förkortning för den engelska frasen Drag Reduction System. Det är en teknik som möjliggör för F1 förare att öppna en flärp på bakvingen. På TV använder kommentatorerna begrepp likt “öppna vingen” eller liknande för att kommunicera att funktionen har aktiverats. Det beror på att bakvingen lyfts uppåt när den används.
Systemet syftar till att underlätta omkörningar. När vingen öppnas ökar topphastigheten. Det förbättrar möjligheterna att passera den framförvarande bilen avsevärt.
Men för att den ska vara effektiv och fylla sitt syfte krävs det anpassade regler.
Spela på F1 bilarna med dragreduktionssystem
Spelbolag | Erbjudande | Hämta Bonus |
Bethard | 100% extra upp till 1000 kr | |
Unibet | Riskfritt spel värt 100 kr | |
BetWay | Vad gömmer sig hos Betway? |
DRS i F1 på svenska
DRS i F1 är som sagt en förkortning för det engelska uttrycket. När begreppet översätts blir DRS på svenska dragreduktions system. Termen beskriver funktionen väldigt väl.
När får Drag Reduction System användas?
Det finns särskilda regler som reglerar när förarna får lov att aktivera DRS på bilen. I vanliga fall återfinns två DRS-zoner på varje bana. Men – det varierar och ändras från racinghelg till racinghelg.
På vissa banor likt Saudiarabien finns det tre sådana områden på banan. Om du vill se DRS-zonerna kan du utforska banans utformning med hjälp av F1s officiella hemsida.
Reglerna skiljer sig åt i race och i kval för när vingen öppnas, det vill säga när DRS får aktiveras.
Använda funktionen i kval
Under kvalet får DRS användas när förarna passerar genom den så kallade DRS-zonen. Genom att ha vingen öppen på rakorna kan förarna tjäna viktiga tiondelar eller hundradelar. Det bidrar till att pressa ner varvtiderna ordentligt.
Men det var inte intentionen när systemet introducerades.
Tanken är att bilarna, genom att öppna bakvingen, ska kunna öka hastigheten. Därmed blir det enklare för den bakomliggande förare att köra om. Men, det ska inte vara en barnlek och den rätta balansen är svår att hitta.
Fördelen försvinner för den jagande bilen om den framförvarande bilen också kan aktivera sin DRS. Därför finns det särskilda regler som avgör hur bakvingen får öppnas i ett race.

Då får DRS användas i F1 race
För att verktyget ska underlätta omkörningar och öka underhållningsvärdet får inte alla bilar använda DRS samtidigt. Det finns dessutom en säkerhetsaspekt att ta in i kalkylen.
För att bilen ska kunna köras snabbare i kurvorna vill förarna i regel ha så mycket downforce som möjligt. Men på raksträckor är inte den funktionen lika nödvändig.
För att få öppna vingen i syfte att försöka genomföra en omkörning måste ett visst krav uppfyllas. Den jagande bilen måste befinna sig inom en sekunds avstånd till den framförvarande föraren vid mätpunkten.
Så, hur vet du vart mätpunkten finns? Den syns på racingbanan. Det är de vita horisontella sträcken i körbanan som visar vart mätpunkterna är.
Skulle föraren inte vara inom en sekunds avstånd får han inte öppna sin bakvinge och istället jaga ikapp efter bästa förmåga. Men det finns tillfällen då 1-sekund regeln inte gäller.
Vingen kan inte öppnas i starten
Under de första två varven är det inte tillåtet att använda funktionen. Det är tävlingsledningens jobb att meddela att funktionen får aktiveras först under det tredje varvet.
Det gör att den framförvarande föraren får en sportslig chans att bygga upp en tillräckligt stor lucka. Dessvärre har det orsakat vissa problem – något vi återkommer till.
Säkerhetsaspekten är en annan bidragande orsak till att dragreduktionssystemet inte får användas direkt. Frågan är bara hur långt det ska gå innan förarna kan använda sig av DRS.
Regler för DRS vid säkerhetsbil
Precis som vid racets början så finns det regler som styr vad som gäller med F1 säkerhetsbil och DRS. Självklart får man inte använda funktionen på bakvingen bakom säkerhetsbilen och det finns inget behov av att göra det. Anledningen är att man inte får köra om.
Men när säkerhetsbilen väl går i depå och racet återupptas gäller samma föreskrifter som när racet påbörjas. Förarna måste vänta två varv efter att racet startas om innan dragreduktionssystem får aktiveras.
Virtuell säkerhetsbil och DRS – Vad gäller?
Inför säsongen 2015 beslutade FIA att en ny typ av säkerhetsbil skulle introduceras. Det handlar om den virtuella säkerhetsbilen. Den kan aktiveras för att städa upp på banan vid tillfällen då en fysisk säkerhetsbil blir överflödig.
Reglerna för DRS skiljer sig åt efter att en fysisk och en virtuell säkerhetsbil har använts.
Förarna får aktivera och använda DRS-funktionen direkt när den virtuella säkerhetsbilen avslutas. Detta givet att övriga regler efterlevs.
Därmed behöver förarna inte vänta två varv innan de använder det omdebatterade hjälpmedlet för att underlätta ett omkörningsförsök.
18+ | Regler & Villkor gäller | Spela ansvarsfullt
Behövs dragreduktions system i Formel 1?
Som tidigare nämnt så hade FIA inte bestämt sig rörande användningen av DRS på bilarna inför säsongen 2022. Stallen instruerades därför att designa bilar där funktionen var tillgänglig och den användes hela säsongen.
Anledningen till att dragreduktion behövs är att det underlättar omkörningsförsök. Fler omkörningar kan anses bidra till att förbättra underhållningsvärdet i Formel 1. Det kan öppna möjligheter till att en snabbare bil kan utmanas av långsammare tävlande. Därmed blir det mer spänning och förhoppningsvis mer fluktuationer i ställningen under racen.
Förare har uttryckt sig positivt rörande DRS
Det är inte bara åskådarna som tycker att möjligheten att öka hastigheten rakt fram är ett välkommet inslag i Formel 1. Även deltagarna anser att konceptet bidrar med värde och gör racingen roligare.
Leclerc och Verstappen fick frågan om vad de tyckte rörande möjligheten att använda DRS efter Saudiarabien GP. De båda tillfrågade uppgav att de var positivt inställda till att kunna öppna bakvingen.
Så här sa monegasken i en intervju med Autosport efter racet:
”Jag anser att DRS behövs för stunden, annars skulle racen bli väldigt tråkiga.”
”Även om det har blivit enklare att följa den framförvarande bilen i år jämfört med tidigare år, vilket är väldigt positivt, så tycker jag inte att det är tillräckligt för att avveckla DRS.”
”Det är en del av sporten och jag uppskattar den. Det är en del av strategin för varje enskild förare i termer av att försvara och köra om vilket är en del av racing nu.”
I samma artikel framgick det att Carlos Sainz Jr också ansåg att DRS är en viktig del av Formel 1 i dagsläget.
”Utan DRS är det i princip omöjligt att genomföra omkörningar nu för tiden.”
Kritiker hävdar att DRS är orättvist
De som är kritiskt inställda till DRS hävdar att dragreduktionssystemet är orättvist. Den framförvarande bilen har helt enkelt inte samma möjlighet att försvara sig. Exempelvis jämförde den före detta F1 föraren Juan Pablo Montoya hjälpmedlet med att ge Picasso tillgång till Photoshop.
Aktivering av DRS i F1
Hur dragreduktionssystem aktiveras är inte lätt att veta. För förarna är det svårt att avgöra om de är inom en sekunds avstånd eller inte.
Tacksamt nog får de teknisk hjälp att aktivera systemet.
Om föraren är inom det regelrätta avståndet, det vill säga inte mer än en sekund bakom framförvarande bil får han en signal. Föraren kan få ett pip i örat.
Alternativt så är det en ljussignal på ratten som visar att det är möjligt att öppna vingen. Systemet är helt automatiskt.
Föraren öppnar vingen manuellt men när han rör vid bromspedalen stängs den automatiskt.
Öppnar för kortare DRS-zoner
Vissa anser som tidigare nämnt att det är för enkelt att köra om med hjälp av den öppna bakvingen. Så är det helt klart ibland – frågan är bara hur ofta.
Formel 1 är medvetna om problemet och de har diskuterat hur DRS-funktionen ska kunna förbättras. Ett förslag som har lagts fram innebär att zonerna där förarna kan använda sig av dragreduktionssystemet kan kortas ner.
Ross Brawn har sagt att vissa banor kan behöva en sådan lösning. Han nämnde Monza som ett exempel i december 2022.
Bara ett varvs väntan på DRS i F1 sprint race
Säsongen 2023 ökar antalet sprint race i Formel 1 till sex stycken. Det innebär en fördubbling jämfört med de två föregående åren.
Dessa används inte bara i ett försök att göra sporten mer underhållande. De tjänstgör dessutom som något av ett laboratorium för att testa nya regler som rör DRS.
Säsongen 2023 kommer förarna att tillåtas öppna sin bakvinge redan efter ett varv i sprint racen. Skulle försöket visa sig fungera kommer det att implementeras i de ordinarie tävlingarna från och med säsongen 2024.
Målsättningen är att hålla ihop fältet och skapa bättre racing. Annars tenderar den ledande föraren – antingen av racet eller av en grupp – att hinna dra iväg. Förhoppningsvis kan tidigare användning av DRS motverka det.
FAQ: DRS i F1
DRS aktiveras av föraren när en automatisk signal meddelar att det är möjligt.
DRS-funktionen får användas när förarna ligger inom en sekunds avstånd från framförvarande bil vid mätpunkten.
DRS är en förkortning och den står för Drag Reduction System.
DRS heter dragreduktionssystem när det översätts från engelska till svenska.

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivet den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig mer än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader.
Följ mig på Twitter @F1sverigese