Hem » Haas F1 Team – Förare och sponsrande ägare
Amerikanska-Haas-F1-team

Haas F1 Team – Förare och sponsrande ägare

Haas F1 team är den enda helt amerikanska deltagaren i Formel 1. Visserligen har Williams också ett amerikanskt ägarskap men Haas är det ända F1 stallet som har sin bas i USA. Det är ett ungt stall som till skillnad från de mer klassiska deltagarna likt Ferrari och McLaren har en så liten organisation det bara går.

Under 2020-talet har Haas varit något av ett sorgebarn i Formel 1 med urusla prestationer. Säsongerna 2020 och 2021 befann sig stallet långt ner i startfältet och de mäktade inte med att ta en enda poäng i VM.

Men tack vare budgettaket ser det ljusare ut. Dessutom kan Haas Formel 1 stall gynnas av det tilltagande intresset för sporten i USA.

Läs vidare och lär dig mer Haas. I den här artikeln diskuterar vi bland annat:

  • När kom Haas in i Formel 1?
  • Vem äger det amerikanska F1 stallet?
  • Hur fungerar Haas F1 teams organisation?
  • Vilka kör för Haas F1?
  • Vad har Haas F1 team för sponsorer?

Haas F1 stall är ett ungt team

Haas F1 team är ett av de yngsta stallen i Formel 1 cirkusen. Tanken var initialt att Haas skulle ha gjort sin debut i Formel 1 under säsongen 2015. Men på grund av förseningar i beslutet om att acceptera stallet sköts det upp till 2016 års säsong.

Visserligen har likväl Alpine som Aston Martin tillkommit efter det att Haas gjorde debut 2016.

Men båda två har en bra mycket längre historia i F1. Alpine ägs av Renault och stallet har en historia som sträcker sig tillbaka till 1981 och ofta benämns de som Team Enstone. Även Aston Martin har varit med länge i tävlingen under andra namn.

Unikt koncept – Nära samarbete med Ferrari

Haas är ett innovativt team som har gjort stora ansträngningar för att streamlina sin organisation. Det har bland annat gjorts genom ett nära samarbete med Scuderia Ferrari.

En del av utmaningen i att tävla i F1 är att bygga den bästa bilen. Därför strävar de flesta konstruktörerna efter att bygga en så stor andel av sina bildelar själva.

Men Haas har en annan inställning.

Istället för att lägga resurser på att utveckla saker som redan finns tillgängligt köper de in alla färdiga delar de kan. Bortsett från den obligatoriska utrustningen köper de allt från sin samarbetspartner. Det har medfört att stallet ibland lite elakt kallas för Ferraris B-lag.

Samarbetet har dock varit kostsamt på många sätt. Inte minst på grund av att Haas har tvingats leva med konsekvenserna av den kraftigt försämrade motorn som Ferrari har tillhandahållit till följd av den kontroversiella överenskommelsen med FIA.

Haas har ett starkt band till Ferrari trots motorproblemen

Kostnadseffektiviteten har dock varit viktig för stallet som länge har haft ekonomiska bekymmer. Dessa har lett till några riktigt omtalade avtal med sponsorer som vi återkommer till senare.

Men samarbetet sträcker sig längre än till att Haas köper alla tänkbara delar från Ferrari. I samband med att budgettaket infördes var Ferrari tvungna att omstrukturera sin organisation.

Det medförde att Haas öppnade en hub i Italien vid Maranello. Här arbetar nu tidigare senior Ferrari personal hos Haas F1 team. Bland annat rör det sig om Simone Resta som tidigare varit senior designer i Scuderia. Totalt har ungefär 35 personer bytt mellan de båda arbetsgivarna.

Vilken motor har Haas F1 team?

Det är 10 stall som tävlar i Formel 1, men endast fyra av dem är så kallade fabriksstall med egna motorer. Dessa är:

De resterande sex deltagarna köper sina motorer från någon av tillverkarna som nämns ovan. Föga förvånande så är det Ferrari som säljer motorer till Haas. Så har det varit sedan 2016 när Haas tog klivet in i Formel 1.

Förare i Haas F1 team

Haas F1 team har blandat och gett när det kommer till att välja bra och pålitliga förare. Inför säsongen 2022 såg det ut som att stallet skulle ha samma förare som under den föregående säsongen.

Men på grund av händelseutvecklingen i Ukraina revs kontraktet med stallets ryska förare Nikita Mazepin väldigt plötsligt. Det medförde att Haas, med bara två veckor kvar till säsongsstart, enbart hade en förare.

Det löste sig dock tillslut genom att en före detta Haas förare återanslöt till stallet. Föraruppställningen under F1 2022 är därmed:

  • Kevin Magnussen – Danmark
  • Mick Schumacher – Tyskland

Det var Magnussen som med 10 dagar kvar till säsongspremiären i Bahrain skrev på kontraktet vilket innebar att stallets tredjeförare, Pietro Fittpaldi, föblev reservförare och inte hann köra något lopp under säsongsinledningen.

Svår olycka för gamla Haas föraren

Formel 1 fans ser olyckor regelbundet men tack och lov är det få av krascherna som får allvarliga följder för förarna. Men under säsongen 2020 kunde det ha slutat riktigt illa för fransmannen Romain Grosjean som körde för Haas F1 team.

I det tredje sista racet för säsongen som genomfördes i Bahrain kraschade han in i en barriär och bilen fattade eld. Under flera sekunder satt han fastklämd i bilen innan han lyckades ta sig loss.

Det blev hans sista framträdande i Formel 1 och efter att han återhämtat sig har hans karriär gått vidare i USA och Indy Car där han tävlar mot den tidigare svenska F1 föraren Marcus Ericsson.

Alla förare som har kört för Haas F1 team

Haas F1 team har som tidigare nämnt blandat och gett när det kommer till vilka förare som har valts ut att köra för stallet. Sedan 2016 har totalt sex förare representerat Haas i Formel 1 race.

  • Romain Grosjean – Frankrike – 2016 – 2020
  • Esteban Gutierrez – Mexiko – 2016
  • Kevin Magnussen – Danmark – 2017 – 2020 & 2022
  • Pietro Fittipaldi – Brazilien – Ersatte Grosjan i slutet av säsongen 2020
  • Mick Schumacher – Tyskland – Kör för Haas teamet sedan 2021
  • Nikita Mazepin – Ryssland – 2021

Dessa har levererat väldigt olika resultat. Givetvis har bilens prestandard inverkat, men några har delvis kört tack vare bra sponsorer Bland annat har Gutierrez pekats ut som en betalförare då han har haft kraftigt finansiellt stöd från Telmex.

Haas F1 team – ägare och framstående personer

Haas F1 team har en amerikansk ägare som har namngett stallet efter sig själv, eller efter sitt amerikanska företag Haas Automation. Det är nämligen Gene Haas som äger det enda amerikanska stallet i Formel 1.

Utöver att äga och driva ett F1 stall så tävlar Haas även i den amerikanska motorsporten NASCAR. Stallet heter Stewart Haas Racing och det grundades 2009 och sedan dess har stallets förare vunnit förarmästerskapet två gånger. Än så länge har inte samma framgångar tagit form i Formel 1 satsningen.

Karismatisk stallchef i Haas F1 team

En av de mest framstående personerna i hela Formel 1 är stallchefen Günther Steiner. Enligt egen utsago i Drive to Survive så var det han som övertalade Gene Haas om att starta ett F1 team.

Gene-Haas-ägare-av-Haas-F1-team-och-stallchefen-Günther-Steiner
Gene Haas och Günther Steiner i Haas F1 team

Steiner har gjort sig känd för sitt heta temperament och ihärdiga svärande. Men i stallet är han uppskattad och han har varit en starkt bidragande faktor till att Haas F1 har tagit sig igenom den tuffa situationen de har befunnit sig i under 2020-talet.

Sponsorer till Haas F1 team

Haas har sponsorer som finansierar verksamheten. Sponsorpengar är en av de främsta inkomsterna för Formel 1 stall i allmänhet. Tyvärr har de dåliga sportsliga prestationerna under 20-talet påverkat möjligheterna att ta in bra samarbetspartners.

För Haas F1 stall har det inte alltid varit en positiv upplevelse att ingå kontrakt med sponsorer. Två av dem har blivit riktigt omskrivna och det ena medförde att hela F1 världen gjorde sig roliga på det amerikanska stallets bekostnad. Vi återkommer till det strax igen.

Stallets huvudsponsor är ägaren Geen Haas egna företag, Haas Automation. Därutöver har föraren Mick Schumacher ett väldigt nära band till 1&1, ett företag som tillhandahåller webbhotell och liknande lösningar.

Andra sponsorer till stallet är:

  • IONOS
  • Alpinestars
  • Home Delux
  • Under Armor
  • CYRUS Genève

Rich Energy – Dealen som fick Formel 1 att skratta

Sponsorkontrakt kommer och går. Så är även fallet för Haas Formel 1 stall som under sina år i sporten har ingått avtal med flera olika företag. Några av överenskommelserna har dessvärre inte fallit ut på ett bra sätt.

Det kanske bästa exemplet är kontraktet som Haas ingick med energidrycksföretaget Rich Energy, en konkurrent till Red Bull. Inför säsongen 2019 bestämdes det att Rich Energy som grundats av William Storey skulle bli namnsponsor och synas på Haas souvenirer och liknande.

Det innebar att utseendet på Haas bil ändrades kraftigt. Under sina inledande år i sporten körde de i en gråaktig bil. Men det nya sponsoravtalet innebar att bilen målades svart med vita och guldiga detaljer.

En-svart-bil-från-Haas-F1-team
En svart och guldig Haas bil

Tyvärr visade det sig att Rich Energy inte var en bra partner. Innan avtalet skrevs under hade de varit nära att komma överens med Williams om ett sponsoravtal. Men det slutade med att ledningen i Williams satt och väntade på Rich Energys representanter på en restaurang utan att de dök upp.

Drygt halvvägs in i säsongen 2019 offentliggjorde Rich Energy på sitt Twitter konto att de bröt avtalet med Haas. De tänkte inte betala, något de hänvisade till de bristfälliga resultaten.

I september bröts avtalet men Haas fortsatte att köra i den svart, guld vita färgkombinationen resten av säsongen.

Vad hände med UralKali?

Inför säsongen 2021 hade Haas F1 stora ekonomiska problem och de bytte ut sin förarduo. Kevin Magnussen och Romain Grosejan fick ge plats för Mick Schumacher och den ryska miljardärsonen Nikita Mazepin.

Nikitas far äger konstgödselbolaget Uralkali. Fadern och Haas F1 stall ingick ett avtal som innebar att Nikita fick köra i utbyte mot en ansenlig summa pengar.

Dessvärre var Mazepins säsong i Formel 1 inte särskilt lyckad och han tilldelades snabbt smeknamnet Mazespin från fansen. I den fjärde upplagan av Drive to Survive kan man se hur far och son Mazepin spekulerar i huruvida Schumacher har fått en bättre bil.

Det leder upp till att de hotar stallchefen Günther Steiner med att dra in sponsorskapet. Så blev dock inte fallet utan avtalet fortlöpte och Mazepin körde vidare i Haas under säsongen.

Dessvärre medförde västerländska sanktioner mot Ryssland och de ryska oligarkerna i kombination med de negativa associationerna som det innebar för ett Formel 1 stall att ha kopplingar till ryska sponsorer att avtalet bröts i mars 2022.

Därmed förlorade Mazepin sin styrning i Haas F1 team och stallet blev av med en stor sponsor. Det har föranlett att Mazepin har begärt tillbaka pengar från den amerikanska konstruktören. Hur det kommer att utveckla sig återstår att se.

FAQ: Haas F1 team

Vem äger Haas F1?

Amerikanska miljardären Gene Haas äger Haas F1 team.

Är Uralkali en sponsor till Haas F1 stall?

Nej, avtalet mellan Uralkali och Haas har brutits.

Vilka förare kör för Haas F1?

Det är dansken Kevin Magnussen och tysken Mick Schumacher som kör för Haas.

Vilket år debuterade Haas i Formel 1?

Haas körde sin första säsong 2016 efter att ha skjutit upp debuten från 2015.