Hem » F1 Ordlista: Över 175 Formel 1 Termer Samlade

F1 Ordlista: Över 175 Formel 1 Termer Samlade

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-25

F1Sverige har sammanställt en F1 ordlista. I den hittar du korta förklaringar till över 175 ord som du hör i samband med Formel 1. Tänk dig den som en F1 for dummies samling. Den hjälper dig att hänga med i snacket, TV-sändningen eller podcasten du lyssnar på.

F1 Ordlista: Enkla förklaringar till Formel 1 termer

  • Activation Zone / Aktiveringszon: Området på F1 banor där förare får tillåtelse att använda DRS (Drag Reduction System) för att underlätta omkörning.
  • Aerodynamics / Aerodynamik: Studien av luftens påverkan på bilen för att förbättra hastighet och stabilitet.
  • Apex: Den punkt i en kurva där en bil bör vara som närmast kurvans inre kant för optimal bana.
  • Backmarker / Eftersläntare: Förare som är varvade och ofta håller lägre hastighet, vilka snabbare F1 förare måste passera.
  • Balance / Balans: Beskriver hur väl en bil hanterar i termer av fördelningen av grepp mellan fram- och bakhjulen.
  • Bargeboard / Bargeboard: Aerodynamiska komponenter placerade mellan framhjulen och sidopoderna som styr luftflödet längs bilens sidor.
  • Blown diffuser / Blåst diffusor: Ett aerodynamiskt grepp där avgaser blåses genom bilens diffusor för att öka downforce.
  • Box (Pit stop) / Box (Depåstopp): Instruktionen till en förare att köra in i depån för service, vanligtvis för att byta F1 däck eller reparationer.
  • Brake Bias / Bromsbalans: Justering av bromskraftens fördelning mellan fram- och bakhjulen för att optimera bromsprestanda.
  • Carbon Fiber / Kolfiber: Ett lätt och starkt material som används i konstruktionen av F1-bilars chassi och karossdelar för att minska vikt och öka styrkan.
  • Chassis / Chassi: Grundstrukturen i en racerbil till vilken motor, hjul och andra viktiga delar är fästa.
  • Checkered flag / Rutflagg: Flaggen som används för att signalera slutet på ett lopp, F1 sprint eller ett kval.
  • Chicane / Chikan: En sekvens av snäva kurvor i motsatta riktningar på en racerbana, designad för att minska hastigheten.
  • Cockpit / Cockpit: Förarsitsen i en Formel 1-bil, där föraren styr och kontrollerar bilen.
  • Compound / Gummiblandning: Specifikationen av ett däck, som anger dess hårdhet och lämplighet för olika väderförhållanden och banor.
  • Constructors’ Championship / Konstruktörsmästerskapet: Formel 1 VM-tabell där poäng baserade på förarnas placeringar ackumuleras för att kora det vinnande teamet.
  • Cornering / Kurvtagning: Förmågan hos en bil att navigera genom kurvor med hög hastighet, vilket kräver precis balans och styrning.
  • Crash Helmet / Hjälm: Säkerhetsutrustning som föraren bär för huvudskydd, måste uppfylla strikta internationella säkerhetsstandarder.
  • Damping / Dämpning: Systemet som kontrollerar bilens fjädringsrörelser för att minimera stötar och förbättra kontakten med vägen.
  • Diffuser / Diffusor: En aerodynamisk komponent baktill på bilen som ökar luftens hastighet under bilen för att skapa mer downforce.
  • Double yellow flag / Dubbel gul flagg: Varnar förare om stor fara på banan och förbjuder omkörning.
  • Downforce / Nedåtkraft: Kraften som pressar bilen nedåt mot vägen, ökar greppet och förbättrar stabiliteten i höga hastigheter.
  • Downshift / Nedväxling: Föraren växlar ner till en lägre växel för att öka motorbromsningen och förbereda sig för en kurva.
  • Drag / Luftmotstånd: Det aerodynamiska motstånd en bil upplever när den rör sig genom luften.
  • Drive-through penalty / Drive-through-straff: Ett straff där föraren måste köra genom depågatan utan att stanna, vilket kostar värdefull tid.
  • Driver’s briefing / Förarmöte: Ett möte med alla förare och tävlingsledningen för att diskutera regler och säkerhetsaspekter före loppet.
  • DRS (Drag Reduction System) / DRS (Dragreduktionssystem): Ett system som tillåter förare att temporärt minska luftmotståndet på bilen för att underlätta omkörningar.
  • DRS zone / DRS-zon: Ett förutbestämt område på banan där förare kan aktivera DRS för att underlätta omkörningar.
  • Eau Rouge: En berömd och utmanande kurva på F1 banan Circuit de Spa-Francorchamps, känd för sin branta uppförsbacke och snabba stigning.
  • ECU (Engine Control Unit) / ECU (Motorstyrenhet): En dator som styr viktiga motorfunktioner, inklusive tändning och bränsleinsprutning, för optimal prestanda.
  • Engine freeze / Motorfrysning: En regel som begränsar utvecklingen eller ändringen av motorkomponenter under säsongen för att kontrollera kostnader.
  • ERS / ERS: Ett system som återvinner energi från bilens bromsar och avgaser, vilken sedan kan användas för att öka prestandan.
  • Exhaust / Avgassystem: Systemet som leder bort avgaser från motorn, spelar också en roll i bilens totala aerodynamik och prestanda.
  • Fastest lap / Snabbaste varv: Det snabbaste varvet som körs under ett lopp, ofta belönat med extra poäng i mästerskapet.
  • FIA (Fédération Internationale de l’Automobile): Det globala organet som reglerar motorsport, inklusive Formel 1, och upprätthåller säkerhets- och tävlingsstandarder.
  • Flat Out / Plattan i mattan: Att köra i maximal hastighet utan att lyfta gaspedalen, inte minst genom kurvor.
  • Flat spot / Platt fläck: En slitagepunkt på däcket som uppstår vid hård inbromsning, vilket kan orsaka vibrationer och minskat grepp.
  • Formation lap / Uppställningsvarv: Ett uppvärmningsvarv före racets start där förarna kör i startordningen för att värma upp däcken och motorn.
  • Fuel load / Bränslelast: Mängden bränsle en bil startar racet med, vilket direkt påverkar bilens vikt och prestanda.
  • G-force / G-kraft: En kraft som verkar på kroppen som en följd av acceleration eller inbromsning, mäts i multiplar av jordens gravitation.
  • Gearbox / Växellåda: Den komponent som överför kraft från motorn till hjulen, med möjlighet att växla mellan olika växlar för optimal prestanda.
  • Graining / Graining: Ytligt slitage av däck som skapar små gummi”granuler” på ytan, vilket kan minska däckets greppförmåga.
  • Grand Prix: Ett enskilt lopp inom Formel 1-världsmästerskapet, ofta används som synonym för själva tävlingen.
  • Gravel trap / Grusfälla: Ett säkerhetsområde fyllt med grus som omger banan för att sakta ner och stoppa bilar som åker av banan.
  • Green Flag / Grön Flagga: Signalerar att banan är fri från faror och att ett lopp eller pass kan starta eller återupptas.
  • Grid penalty / Gridstraff: Ett straff som flyttar en förare bakåt på startgriden, ofta tilldelat för tekniska överträdelser eller hinder under kvalificeringen.
  • Hairpin / Hårnålssväng: En mycket snäv sväng som liknar formen av en hårnål, kräver låg hastighet och hög styrprecision.
  • Halo / Halo: Ett säkerhetssystem ovanför förarens huvud på bilen, designat för att skydda mot flygande debris och vid kollisioner.
  • Hard tyres / Hårda däck: Däck med hårdare blandning som erbjuder längre livslängd men mindre grepp jämfört med mjuka däck.
  • Hybrid Power Unit: En motor som kombinerar en internförbränningsmotor med en eller flera elektriska motorer för att öka effekt och effektivitet.
  • In-lap / Invarv: Det varv en förare gör när de närmar sig ett depåstopp, från att de lämnar banan till depåplatsen.
  • Installation lap / Installationsvarv: Ett varv kört av föraren för att kontrollera att alla bilens system fungerar korrekt före träning, kval eller lopp.
  • Intermediate tyres / Torrdäck: Däck avsedda för våta men inte översvämmade banor, en kompromiss mellan regndäck och slicksdäck.
  • Jump start / Tjuvstart: När en förare startar från sin plats på startgriden före den officiella startsignalen.
  • KERS (Kinetic Energy Recovery System): Ett system som återvinner energi genererad under inbromsning och omvandlar den till extra kraft.
  • Lapped car / Varvad bil: En bil som har blivit omkörd av ledaren med ett helt varv.
  • Launch Control / Startkontroll: Ett elektroniskt system som hjälper föraren att få en optimal start genom att kontrollera motorvarv och drivkraft.
  • Launch Map / Startprogram: Motor- och växellådsinställningar optimerade för snabbast möjliga acceleration från startlinjen.
  • Leading car / Ledande bil: Bilen som för tillfället leder ett lopp.
  • Lift and coast: En teknik där föraren lyfter från gaspedalen tidigt och låter bilen rulla in i en kurva för att spara bränsle och bromsar.
  • Lock-up / Låsning: När ett eller flera hjul slutar rotera under bromsning, vilket leder till förlorat grepp och kontroll.
  • Lollipop man Den mekaniker som håller en skylt (liknande en stor klubba) för att signalera till föraren när det är säkert att lämna depåplatsen efter ett depåstopp.
  • Low drag setup / Lågt luftmotstånd inställning: Bilinställningar optimerade för att minska luftmotståndet, vanligtvis används på snabba banor med långa raka sträckor.
  • Marshals / Banpersonal: Volontärer som övervakar loppet vid banan, hjälper till vid olyckor och viftar med F1 flaggor.
  • Mechanical failure / Mekaniskt fel: När en del av bilen går sönder eller slutar fungera korrekt, ofta leder till att föraren måste avbryta loppet.
  • Mechanical grip / Mekaniskt grepp: Greppet mellan bilens däck och vägytan som inte beror på aerodynamiska faktorer.
  • Mirrors / Sidospeglar: Spegel på bilen som tillåter föraren att se vad som händer bakom, viktigt för säkerheten vid omkörningar.
  • Monsoon tyres / Monsundäck: Extremt våta väderdäck designade för att avleda stora mängder vatten, används sällan och endast under kraftigt regn.
  • Night race / Kvällslopp: Ett Grand Prix som körs under kvällen eller natten under konstgjord belysning, exempelvis Singapores Grand Prix.
  • Nose cone / Noskon: Den främre delen av bilen, innehåller ofta vingen och är utformad för att absorbera kraft vid krascher.
  • Out-lap / Utvarv: Det första varvet en förare gör efter att ha lämnat depån, innan de börjar ett snabbt varv eller återgår till racinghastighet.
  • Overcut / Överklippning: En strategi där en förare stannar ute på banan längre än sina konkurrenter under en stint.
  • Oversteer / Överstyrning: När bilens bakända vill svänga snabbare än vad föraren styr, vilket kan leda till att bilen snurrar.
  • Overtake / Omkörning: När en förare passerar en annan bil och vinner en position under loppet.
  • Paddle shifters / Paddelväxlare: Små spakar bakom ratten som förarna använder för att växla snabbt utan att ta händerna från ratten.
  • Paddock / Depåområde: Området bakom pit lane där teamen håller till med sina motorhomes och arbetsområden, inte öppet för allmänheten.
  • Parc Fermé: Ett område där bilar hålls under övervakning av FIA efter kval och lopp för att säkerställa att de uppfyller tekniska regler.
  • Parc fermé conditions / Parc fermé-förhållanden: Regler som förbjuder vissa ändringar på bilen mellan kval och lopp.
  • Penalty points / Straffpoäng: Poäng som tilldelas förare för regelöverträdelser, kan leda till avstängning.
  • Performance gap / Prestandagap: Skillnaden i hastighet eller varvtid mellan bilar, ofta påverkat av däck, bränslebelastning eller aerodynamiska inställningar.
  • Pit lane / Depågata: Området där teamens depåboxar är belägna och där bilarna kommer in för depåstopp under loppet.
  • Pit wall / Depåmur: Muren som skiljer depågatan från teamens kommandostationer, där strategiska beslut fattas under loppet.
  • Podium / Prispallen: De tre bästa placeringarna i ett lopp, där förarna firas och prisutdelning sker.
  • Pole position / Pole position: Den främsta startpositionen, tilldelad föraren som uppnår den snabbaste tiden under kvalificeringen.
  • Power unit / Kraftenhet: Termen för motorkomplexet i en modern F1-bil, inkluderar förbränningsmotorn och hybridkomponenter som ERS.
  • Practice session / Träningspass: Sessioner före kvalificeringen där förare testar inställningar och lär sig banan.
  • Pre-season testing / Försäsongstester: Tester som genomförs innan säsongen börjar för att utvärdera bilens prestanda och tillförlitlighet.
  • Q3, Q2, Q1: De tre segmenten av kvalsessionen, där Q1 eliminerar de långsammaste förarna, följt av Q2, och sedan bestämmer Q3 de främsta positionerna på startgriden.
  • Qualifying / Kvalificering: Sessionen före loppet där förarna tävlar om startpositionerna baserat på deras snabbaste varv.
  • Qualifying format / Kvalformat: Systemet som används för att bestämma startordningen för loppet. Består av tre delar, Q1, Q2 och Q3.
  • Race pace / Racetempo: Den hastighet en förare eller bil kan upprätthålla under längre perioder i ett lopp, avgörande för strategi.
  • Racing line / Racelinje: Den snabbaste vägen på banan, minimerar den totala sträckan och optimerar hastigheten.
  • Radio communications / Radiokommunikation: Utsändningar mellan förare och deras team om strategi, bilens status och andra viktiga uppdateringar under loppet.
  • Rain tyres / Regndäck: Däck designade för våta förhållanden med djupa spår för att avleda vatten och förhindra vattenplaning.
  • Rear wing / Bakvinge: En aerodynamisk komponent som genererar karft nedåt på bilens bakdel, förbättrar grepp och stabilitet.
  • Red flag / Röd flagga: Signalen som används för att avbryta en session på grund av farliga förhållanden eller en allvarlig olycka.
  • Refuelling / Påfyllning av bränsle: Processen att fylla bilens bränsletank under ett lopp, förbjudet i moderna F1-tävlingar.
  • Regulations / Reglemente: De officiella reglerna som styr konstruktion, säkerhet, och tävlande inom Formel 1, fastställda av FIA.
  • Reliability / Tillförlitlighet: En bil eller komponents förmåga att prestera konsekvent över tid utan fel eller avbrott.
  • Retire / Bryta: När en förare måste avsluta loppet i förtid på grund av tekniska problem, olycka eller annan orsak.
  • Rolling start / Rullande start: En startmetod där förarna följer säkerhetsbilen i formation innan racet startar eller återupptas.
  • Rookie / Nykomling: En förare som deltar i sin första säsong av Formel 1, eller ibland hänvisar till deras första lopp.
  • Safety car / Säkerhetsbil: En bil som leder fältet under varv för att minska hastigheten vid olyckor eller farliga förhållanden på banan.
  • Scrubbed tyres / Använda däck: Däck som har använts kort för att ta bort det yttersta lagret av gummi, vilket ger bättre grepp från start.
  • Scrutineering / Teknisk besiktning: Inspektion av bilarna före och efter lopp för att säkerställa att de uppfyller alla regler och specifikationer.
  • Sector / Sektion: Banan är uppdelad i flera tidsmätta sektioner, kallade sektorer, för att analysera förarnas prestanda detaljerat.
  • Sector times / Sektortider: Tider som mäts för specifika sektioner av banan, används för att analysera prestanda och strategi.
  • Shake-down / Provning: Tester med en ny eller modifierad bil för att kontrollera att allt fungerar som det ska samt skapa marknadsföringsmaterial.
  • Short shifting / Kortväxling: Tekniken att växla upp tidigare än normalt för att minska hjulspinn, spara bränsle och skydda motorn.
  • Sidepod / Sidokåpa: Delar på bilens sidor som innehåller kylare och andra mekaniska komponenter, viktiga för aerodynamiken.
  • Simulator / Simulator: En avancerad datorrigg som förare använder för att träna och lära sig banor, samt hjälpa teamet med bilutveckling.
  • Slick tyres / Slicksdäck: Däck utan mönster, används under torra förhållanden för maximalt grepp.
  • Slip angle / Slipvinkel: Vinkeln mellan däckets riktning och den faktiska rörelseriktninge.
  • Slipstream / Sugdraft: Effekten när en bil följer tätt bakom en annan för att minska luftmotståndet och öka hastigheten för att underlätta omkörning.
  • Soft tyres / Mjuka däck: Däck med mjukare gummi som ger högt grepp men slits ner snabbare än hårdare däck.
  • Speed trap / Mätpunkt: En punkt på banan där förarnas hastighet mäts, ofta för att fastställa vilken bil som är snabbast på rakan.
  • Spin / Snurrning: När en bil förlorar greppet och roterar runt sin egen axel.
  • Split time / Mellantid: Tiden det tar för en förare att köra mellan två punkter på banan, används för att jämföra prestanda.
  • Standing start / Stillastående start: Startmetod där bilarna står stilla på sin startposition tills loppet börjar, i motsats till en rullande start bakom säkerhetsbil.
  • Steward / Tävlingskommissarie: Officiella som övervakar loppet och ser till att reglerna följs, kan utdela straff vid överträdelser.
  • Stint: En period i loppet där en förare kör med en uppsättning däck.
  • Suspension / Fjädring: Systemet som kopplar bilens chassi och hjul, absorberar ojämnheter på banan och bidrar till bilens hantering och komfort.
  • Suspension geometry / Fjädringsgeometri: Utformningen av fjädringssystemet för att optimera bilens beteende och prestanda i kurvor.
  • Team orders / Stallorder: Instruktioner från ett F1 team till dess förare om att ändra positioner eller anpassa sin körning för teamets bästa.
  • Technical regulations / Tekniska regler: De detaljerade reglerna som definierar design, konstruktion och drift av Formel 1-bilar, fastställda av FIA.
  • Telemetry / Telemetri: Trådlös överföring av data från bilen till teamets ingenjörer, som analyserar prestanda och bilens skick i realtid.
  • Telemetry data / Telemetridata: Information som samlas in från bilen under körning, inklusive hastighet, däcktryck, och motorprestanda, som analyseras av teamet.
  • Temperature management / Temperaturhantering: Processen att kontrollera temperaturen på däcken, motorn och andra kritiska komponenter för optimal prestanda.
  • Thermal degradation / Termisk nedbrytning: Försämring av däckens prestanda på grund av överhettning, vilket leder till minskat grepp.
  • Three-sector time / Tretidsektors tid: Totaltiden för ett varv uppdelat i tre sektorer, används för att analysera och jämföra förarnas prestanda på olika delar av banan.
  • Throttle / Gaspedal: Pedalen som kontrollerar motorns kraftuttag, avgörande för förarens förmåga att påverka bilens acceleration.
  • Time penalty / Tidsstraff: Ett straff som lägger till tid till en förars totaltid i ett lopp, ofta som följd av regelöverträdelser.
  • Tire barrier / Däckbarriär: Säkerhetsbarriärer gjorda av gamla däck vid sidan av banan för att absorbera kraften vid en kollision.
  • Tire compound / Däckblandning: Gummiblandningen som används för att tillverka däcken, varierar i hårdhet och är avgörande för däckets prestanda.
  • Tire pressure / Däcktryck: Trycket inuti däcket, kritiskt för däckets grepp, hållbarhet och beteende på banan.
  • Tire strategy / Däckstrategi: Teamets plan för när och vilka däckbyten som ska göras under ett lopp, viktigt för den totala prestandan.
  • Toe / Toe: Justering av hjulens vinkel inåt eller utåt sett framifrån, påverkar bilens stabilitet och svängbeteende.
  • Toe-in / Toe-in: Inställning där framhjulen pekar lätt inåt mot varandra för att förbättra stabiliteten.
  • Toe-out / Toe-out: Inställning där framhjulen pekar lätt utåt från varandra för att förbättra svänghastighet.
  • Torque / Vridmoment: Kraften som motorn genererar för att driva bilen framåt, påverkar acceleration och kraftuttag.
  • Track limits / Banans gränser: De definierade gränserna för racerbana, där förare straffas för att köra utanför dessa gränser.
  • Track position / Banposition: Förarens placering på banan i förhållande till andra förare, viktigt för strategi och försvar av position.
  • Traction / Traction: Greppet mellan däcket och banan, avgörande för bilens förmåga att accelerera och svänga.
  • Traction control / Traction control: Ett elektroniskt system som minskar hjulspinn och förbättrar greppet vid acceleration.
  • Turbo lag / Turbofördröjning: Fördröjningen mellan förarens gaspådrag och den faktiska kraftökningen från turbochargern.
  • Turbo Lag / Turbofördröjning: Fördröjningen mellan förarens gaspådrag och turboaggregatets leverans av ökad kraft.
  • Turbocharger / Turbo: En komponent som ökar motorns effektivitet och kraft genom att pressa in mer luft i förbränningskammaren.
  • Tyre blankets / Däckvärmare: Uppvärmningsanordningar som värmer upp däcken före användning, förbättrar greppet direkt från start.
  • Tyre graining / Däckgraining: Fenomen där små gummikorn bildas på däckytan, vilket kan minska däckens prestanda.
  • Tyre management / Däckhantering: Förarens och teamets förmåga att använda däcken på ett sätt som maximerar deras prestanda och livslängd under loppet.
  • Undercut: En taktik där en förare gör sitt depåstopp före rivalen och utnyttjar snabbare varvtider på nya däck för att komma ut före efter rivalens stopp.
  • Understeer / Understyrning: När bilens främre däck tappar grepp före de bakre, vilket gör att bilen inte svänger så mycket som föraren önskar.
  • Unsprung weight / Ofjädrad vikt: Vikten på bilens komponenter som inte stöds av fjädringen, som hjul och bromsar, påverkar hantering och komfort.
  • V6 turbo hybrid / V6 turbo hybrid: Motorformat som används i Formel 1, kombinerar en V6 turboladdad förbränningsmotor med ett hybridenergisystem.
  • Venturi tunnel / Venturi-tunnel: En aerodynamisk funktion under bilens chassi som använder Venturi-effekten för att skapa en sugande effekt, ökande downforce utan att lägga till mycket luftmotstånd.
  • Virtual pit stop / Virtuellt depåstopp: En strategi som simuleras av teamens datorer för att förutse potentiella utfall av olika strategier utan att faktiskt genomföra dem.
  • Virtual Safety Car (VSC) / Virtuell säkerhetsbil (VSC): Ett system som begränsar hastigheten för alla bilar på banan under vissa incidenter, utan att en fysisk säkerhetsbil behöver användas.
  • Visor strip / Visirstrip: En smal remsa på hjälmens visir, ofta av solskydds- eller regnskyddsmaterial, som hjälper till att förbättra förarens syn under specifika förhållanden.
  • Visor tear-off / Visirskydd: Tunna plastfilmer som förarna har på sina hjälmvisir, som kan rivas av för att snabbt förbättra synligheten.
  • Vortex generators / Virvelgeneratorer: Små aerodynamiska tillägg på bilens yta som skapar virvlar i luftflödet för att förbättra downforce och minska luftmotstånd.
  • Warm-up lap / Uppvärmningsvarv: Ett varv kört av förarna precis före starten på ett lopp för att värma upp däcken och motorn.
  • Weight distribution / Viktfördelning: Fördelningen av bilens totalvikt mellan fram- och bakaxeln, vilket påverkar bilens balans.
  • Wet race / Regnrace: Ett lopp som körs under regniga förhållanden, oftast behövs regndäck och anpassade körtekniker.
  • Wet weather setup / Inställning för vått väder: Inställningar som syftar till att optimera prestanda under regniga förhållanden.
  • Wheel gun / Mutterpistol: Ett verktyg som används i depåstopp för att snabbt montera och demontera hjulmuttrar vid däckbyte.
  • Wheel nut / Hjulmutter: Mutter som håller fast bilens hjul på navet, snabbt av- och påskruvad under depåstopp.
  • Wheel tethers / Hjulband: Starka band som håller hjulet fäst vid bilen vid en kollision, för att förhindra att hjulen lossnar och blir farliga projektiler.
  • Wind tunnel testing / Vindtunneltestning: Processen att testa bilkomponenters aerodynamiska egenskaper i en vindtunnel för att optimera luftflöde och downforce.
  • Wing flex / Vingflex: Fenomenet där bilens vingar böjer sig under höga hastigheter på grund av lufttrycket.
  • Wingman / Wingman: En förare som stödjer sitt team eller teamkamrat genom att blockera konkurrenter eller hjälpa till med strategi, ofta inte i täten.
  • Yaw / Gir: Rotationen av bilen runt dess vertikala axel.
  • Yellow flag / Gul flagg: En varningsflagga som signalerar fara på banan, förare måste sänka hastigheten och omkörningar är förbjudna i sektionen tills flaggan tas bort.

Du är varmt välkommen att kontakta F1Sverige om du har förslag på fler ord som bör inkluderas i F1Sveriges F1ordlista.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese