Hem » Halo i F1: En Titanbåge som Räddar Liv (Exempel)

Halo i F1: En Titanbåge som Räddar Liv (Exempel)

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-12-02

Som en del av det kontinuerliga arbetet med att förbättra säkerheten introducerades halo i F1 2018. Det var ett kontroversiellt beslut som medförde att utseendet förändrades radikalt på racingbilarna. Samtidigt innebar titanbågen som skyddar förarnas annars utsatta huvud en ökning i hur mycket en F1 bil väger.

Men sedan vi för första gången såg halo på Formel 1 bilarna har många förare undkommit allvarliga skador till följd av otrevliga olyckor. Det har fått även de mest högljudda av kritiker, inklusive Mercedes stallchef Toto Wolff, att erkänna att huvudskyddet är bra och viktigt. Bågen på cockpiten gör helt enkelt väldigt mycket för att öka säkerheten och estetiken får stå åt sidan.

I den här texten går vi igenom många vanliga frågor som rör halo i F1. Du får dessutom några exempel på allvarliga olyckor inom formelracing med dödlig utgång som kanske kunde ha fått ett lyckligare slut om uppfinningen varit på plats tidigare.

Vad är halo i F1?

En halo i F1 är ett extra skydd för förarens huvud. Det är en båge i titan som är formad likt en armbåge. Bildelen sitter monterad på cockpiten och den kan motstå enorma krafter.

James Allison uppgav att innovationen som introducerades 2018 kan stå emot 12 000 ton. För att sätta det i relation till hur den hade fungerat i vardagstrafiken så kan den stå emot en tvåvåningsbuss.

Vad väger halo i F1?

Halo på F1 bilarna väger ungefär 7 kilo. Det är ett exempel på hur den förbättrade säkerheten har bidragit till att göra bilarna tyngre under de senaste åren. För att klara kraven från FIA behövde dessutom chassit byggas om på bilarna.  

Därför introducerades titanbågen som skyddar förarna

Motorsport i allmänhet och Formel 1 i synnerhet är farligt, inte minst för utövarna men även för publiken och funktionärerna. FIA arbetar därför kontinuerligt för att förbättra säkerheten, inte minst för förarna.

Några exempel på hur förändringar som de har genomfört för att skapa bättre säkerhet under åren är:

  • 1994 – Hastighetsbegränsning infördes i depån
  • 2000 – tjockleken på cockpitens väggar ökade
  • 2003 – HANS (Head-and Neck Support System) introducerades
  • 2006 – Tecpro barriärer introducerades, dessa kan absorbera 40 procent mer energi än däcksbarriärer
  • 2016 – Virtuell säkerhetsbil infördes
  • 2018 – Halo på bilarna

En längre lista med säkerhetsförbättringar i F1 hittar du här.

Dödsolycka triggade utveckling av bättre huvudskydd

Den senaste dödsolycka i termer av att en F1 förare förolyckats inträffade under debutsäsongen för vår senaste svenska Formel 1 förare, Marcus Ericsson, 2014.

Det var under Japans Grand Prix på Suzaka som Marussiaföraren Jules Bianchi, gudfar till Charles Leclerc, förlorade kontrollen över sin bil i regnet under en gulflagg. Olyckligt nog hamnade bilen under ett arbetsfordon och Bianchis skador medförde hans död nio månader efter olyckan.

För att undvika att fler förare går samma öde till mötes har ansträngningar gjorts för att skydda förarens huvud. Visserligen använder alla heltäckande hjälm efter att den finska F1 föraren Leo Kinnunen blev den sista att tävla med öppen hjälm och glasögon.

Men trots hjälmen så var huvudet fortfarande exponerat. Därmed utformades lösningen för att skydda förarna och innovationen har troligtvis räddat liv.

Många var kritiska till lösningen

F1 handlar om delvis om innovation och förändring, exempelvis som när DRS togs i bruk. Men innan Formel 1 introducerade halo var många förare likväl som stallchefer och fans kritiska till lösningen.

Från många håll riktades kritik mot att bilarna blev fula. Exempelvis uttalade sig Kevin Magnussen om att racingbilarna skulle bli fulare med den nya skyddsinstallationen.

Som tidigare nämnt var Toto Wolff också negativt inställd. Även Max Verstappen uttalade sig i frågan och lät världen veta att han inte ansåg lösningen vara nödvändig.

Olyckor där halo i F1 har gjort skillnad

Sedan vi för första gången såg halo i F1 2018 har flera otäcka olyckor inträffat. Utan halo vill vi inte tänka på hur det kunde ha slutat och i värsta fall kunde listan över omkomna F1 förare ha förlängts.

Nedan följer några exempel på olyckor i Formel 1 där titanbågen som fästs på cockpiten kan ha medfört att liv har räddats, eller åtminstone bidragit till att allvarliga skador har undvikts.

  • 2018 – Kollisionen mellan Leclerc och Alonso i starten av Belgien Grand Prix
  • 2020 – Romain Grosjeans otäcka krasch i Bahrain hade kunnat sluta betydligt värre om inte titanbågen hade funnits
  • 2021 – Kraschen på Imola där Russell och Valtteri Bottas kolliderade
  • 2021 – Lewis Hamilton sa efter kraschen med Max Verstappen på Monza att han har halo att tacka för att han kom därifrån med livet i behåll.
  • 2022 – Halo räddade Zhou från allvarliga skador efter hans våldsamma olycka på Silverstone, efter olyckan prisade kinesen skyddsmekanismen.

Ökad säkerhet även i andra racingklasser

Huvudskyddet som introducerades i Formel 1 2018 används i flera andra klasser. Bland annat i F2 och F3.

Även i dessa kategorier har uppfinningen bidragit till att förare har kunnat lämna stora krascher oskadda. Ett exempel hittar vi samma helg som Zhou tackade högre makter för halo i F1.

I F2 racet som genomfördes innan Formel 1 tog över asfalten på Silverstone inträffade en dramatisk kollision. DAMS Roy Nissany kolliderade med norrmannen Dennis Hauger.

Kontakten mellan bilarna medförde att norrmannen hamnade utanför banan och sedan ovanpå Nissany. Om inte halo hade varit installerat hade det kunnat få väldigt allvarliga följder.

Halo räddade F3 förare

Ett annat exempel på när huvudskyddet på cockpiten har spelat en avgörande roll för att lindra inverkningarna från allvarliga olyckor är Alex Peronis F3 krasch.

Australiensaren körde på en så kallad ”sausage kerb” under tävlingen på Monza 2019 och flög, bokstavligen talat, upp i luften och upp på skyddsbarriären.

Dödsolyckor som kunde ha gått annorlunda med halo

Tyvärr har olyckor inträffat före införandet av halo i F1 och andra klasser. Några av dessa har tragiskt nog fått dödliga utgångar.

Tidigare lyfte vi fram Bianchis dödsolycka som triggern som medförde att säkerhetsförbättringen infördes. Men det finns olyckligtvis fler exempel inom formelracing där en halo eventuellt kunde ha räddat liv.

Sebastian Vettel har bland annat pratat om olyckorna där Henry Surtees samt Justin Wilson omkommit till följd av att de träffats i huvudet av objekt.

Hade halo funnits hade de två unga förarna troligen inte behövt sätta livet till.

Med det i åtanke bör vi vara tacksamma för att vi numera har halo i F1 och andra kategorier så att vi kan njuta av underhållningen samtidigt som förarna är säkrare idag än de var igår.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese