Hem » Williams F1 Stall: Förare och Historia (US Ägare)
Formel-1-bil-från-Williams-F1-stall

Williams F1 Stall: Förare och Historia (US Ägare)

Williams F1 stall är en av de mest uppskattade och klassiska deltagarna i Formel 1 och konstruktörs-VM. Det är ett brittiskt F1 stall som fram till och med 2021 var familjeägt av familjen med samma namn som teamet.

Genom historien har Williams skördat stora framgångar och det är än idag näst mest framgångsrikt sett till konstruktörstitlar. Detta trots att Mercedes har gått som ett tåg under 2010-talet.

För Williams del har de senaste åren inte varit lika roliga och fansen ser tillbaka på de gamla goda åren med nostalgi. Men vad har Williams för bakgrund och vem äger stallet idag?

I den här texten tar vi upp frågor så som:

  • Vilka kör för Williams F1 stall?
  • Hur många VM-titlar har Williams vunnit?
  • Vilken motor kör Williams F1 team med?
  • Vem äger Williams F1 stall?

Låt oss börja med att ta en närmare titt på historien bakom Williams. Det skapar en bättre förståelse för vart stallet befinner sig idag.

Historien om Williams F1 stall

Williams F1 stall startades av Sir Frank Williams 1977 och de gjorde premiär i Spaniens GP samma år. Han grundade teamet tillsammans med Patrick Head.

Det skulle dock dröja fram till säsongen 1979 innan den första race segern kom. Föraren Clay Regazzoni från Schweiz stod för prestationen.

Clair-Williams-dotter-till-grundaren-av-Williams-F1-team-Frank
Clair Williams, dotter till grundaren Sir Frank

Den efterföljande säsongen, 1980, tog Williams sin första konstruktörstitel vilket de sedan upprepade året efter. Men därefter tog det stopp.

De två ärkerivalerna, McLaren och Ferrari tog över stafettpinnen och vann mästerskapet två år vardera. Därefter kom Williams tillbaka till toppen efter att de hade bytt motortillverkare.

Stora framgångar under 80-talet

Säsongen 1980 hade var det Alan Jones och Carlos Reutemann som var Williams förare. Under året körde Williams med en Fordmotor och den förstnämnda racerföraren vann förar-VM.

Samtidigt säkrade Williams F1 stall konstruktörspokalen.

Den efterföljande säsongen följdes teamets bedrift upp igen, men de hade inte samma lycka i förartabellen. Säsongen 1982 var det återigen dags att lämna över till Ferrari och McLaren och de två klassiska Formel 1 stallen delade på de fyra kommande konstruktörstitlarna.

Men Williams skulle även vinna konstruktörs-VM under 80-talets senare halva. Det inträffade 1986 och 1988. Denna gång hade Ford bytts ut och nu körde stallet med en Hondamotor istället.

Williams F1 stall stod i rampljuset under 90-talet

90-talet inleddes inte med några VM-pokaler för Williams. Det dröjde fram till 1992 tills de blev världsmästare igen. Därefter vann de ytterligare två år i rad och även stallets förare, Nigel Mansell samt Alain Prosts namn återfanns högst upp i tabellställningen 1992 och 1993.

Nu körde Williams med en motor från Renault och så skulle det förbli under en lång tid framöver.

1995 bröt Benetton av segertåget innan Williams F1 team återigen vann konstruktörs-VM två gånger 1996 och 1997.

Det skulle bli den sista gången som Frank Williams livsverk vann konstruktörs-VM under hans familjs ägarskap.

Fram tills dessa att stallet såldes 2020 förändrades Formel 1 fundamentalt och de stora stallen svävade iväg på ett sätt som gjorde det oerhört små för de mindre konstruktörerna att tävla i toppen.

Kanske kan det nya budgettaket medföra att Williams Grand Prix Engineering återigen vinner i framtiden. För stunden får de dock nöja sig med att vara den näst mest framgångsrika konstruktören genom tiderna med 9 VM-titlar.

Williams teamet har vunnit konstruktörs-VM under de säsonger som listas nedan:

  • 1980
  • 1981
  • 1986
  • 1987
  • 1992
  • 1993
  • 1994
  • 1996
  • 1997

Men varför sålde familjen till sist Sir Frank Williams skapelse till ett amerikanskt investmentbolag?

Familjen sålde stallet till amerikaner

Under 2010-talet ökade kostnaderna för att delta i Formel 1 väldigt fort. Det medförde att flera stall gick i konkurs.

Bland annat gick den svenska F1 föraren Markus Ericssons första uppdragsgivare i motorsportens finrum, Caterham, den vägen. Det samma har hänt med HRT och Marussia.

Även det nuvarande Aston Martin teamet var på väg att gå i konkurs innan Lawrence Stroll tog köpte upp det.

Familjen kämpade på men den ekonomiska situationen blev till sist ohållbar.

Det var något som lös igenom tydligt när stallet inte lyckades framställa alla delar i tid inför testerna 2019. Till slut gav de upp och sålde stallet.

Affären som innebar att Dorilton Capital, ett amerikanskt investmentbolag, köpte det anrika Williams teamet offentliggjordes i augusti 2021. Köpskillingen uppgavs vara ungefär 150 miljoner Euro.

Förare i Williams F1 stall

Williams har haft flera framstående förare genom åren. Men på grund av sin ekonomiska situation och de bristfälliga resultaten har de inte lockat samma typ av racers under de senaste åren.

Visserligen har den nuvarande Mercedesföraren George Russel som är en fantastisk talang kört för dem under tre säsonger. Men den andra styrningen har varit ockuperad av sämre förare.

Bland annat körde den comebackande polacken Kubica en säsong under 2019 och under de två senaste åren har Latifi kört vid Russels sida. De båda är så kallade betalförare.

Nu har Williams en ny förare, Alex Albon. Han är en omtalad Red Bull förare som har kört bredvid Max Verstappen men inte lyckats leva upp till förväntningarna. Det återstår att se hur han kommer att prestera i sin nya miljö.

Annan framstående personal i teamet

Utöver förarna så har Williams inte några allt för framstående personer i sin personal. Det kan visserligen delvis förklaras med det lägre intresset från media än vad exempelvis Red Bull har.

Men en person som kan lyftas fram är stallchefen Jost Capito som hörs i mikrofonerna vid jämna mellanrum. Stallets tekniska direktör, François-Xavier Demaison kan också nämnas i sammanhanget.

Williams-f1-stall-teamchef-Capito
Stallchef Jost Capito

De två herrarna har en gemensam bakgrund då de tidigare har arbetat tillsammans inom Volkswagen gruppen. Dock är det inte någon av dessa som har det mest välkända namnet.

Den, för F1 fansen, mest kända personen inom Williams organisation bortsett från förarna är den före detta världsmästaren Jenson Button. Han vann titeln 2009 i Brawn och är nu senior rådgivare inom stallet.

Totalt arbetar ungefär 600 personer för företaget enligt teamets hemsida.

Ikoniska förare i Williams F1 stall

Williams är ett av de högst ansedda stallen i Formel 1 historien och några av de bästa förarna har representerat stallet.

Som ett komplement till de nio titlarna i konstruktörs-VM har förarna vunnit sju individuella titlar. De förare som har vunnit förar-VM i en Williams är:

  • Alan Jones – 1980
  • Keke Rosberg – 1982
  • Nelson Piquet – 1987
  • Nigel Mansell – 1992
  • Alain Prost – 1993
  • Damon Hill – 1996
  • James Villeneuve – 1997

Utöver dessa har även legendariska namn som Ayrton Senna och Jenson Button kört för dem.

Mercedes levererar motorer till Williams F1 stall

Williams har aldrig varit ett fabriksstall till skillnad från den historiska konkurrenten Ferrari. Teamet har alltid varit en symbol för att det går att tävla mot biltillverkarna.

Därför har de tillverkat sina egna chassin och andra delar och enbart köpt in det mest väsentliga. Det rör sig givetvis om motorn som har levererats av olika tillverkare genom åren.

Sedan säsongen 2014 har stallet med bas i Grove använt motorer från Mercedes. Men så har det inte alltid varit. Tidigare har de använt motorer från 9 andra tillverkare.

  1. Ford
  2. Honda
  3. Judd
  4. Renault
  5. Mecachrome
  6. Supertec
  7. BMW
  8. Cosworth
  9. Toyota

Utökat samarbete med Mercedes

Historiskt har Williams har tagit mycket stolthet i att själva utveckla så mycket som möjligt av bilen. I den aspekten är Williams raka motsatsen till Haas F1 som har ett väldigt nära samarbete med Scuderia Ferrari och tar så många delar som möjligt från dem.

Men inför säsongen 2022 tog den nya ledningen ett stort beslut. Det innebar att Willams tog ett kliv närmare Mercedes genom att även köpa växellådan från dem.

Sponsorer till Williams Formel 1

Trots att Williams har stått för svaga insatser under de senaste säsongerna så har de ett flertal sponsorer. En av dem är kopplade till föraren Nicholas Latifi.

Latifi är en betalförare och hans fars bolag är stora sponsorer till stallet. Det rör sig storsponsorn Sofina som är ett kanadensiskt livsmedelsbolag. Andra stora sponsorer är:

  • Lavazza
  • Duracell
  • Acronis
  • Bang & Olufsen
  • Financial Times
  • Umbro

Det är med fräscht kapital från dessa som de nya amerikanska ägarna, Dorilton Capital, hoppas kunna föra stallet tillbaka mot täten av startfältet i Formel 1.

Resan kommer att bli lång men efter att stallet lyckades inta åttonde platsen i konstruktörs-VM under 2021 finns det hopp om en ljusare framtid för det näst mest framgångsrika stallet genom Formel 1 historien.

Williams F1 stall FAQ

Vilka förare kör i Williams 2022?

Det är thailändaren Alex Albon och kanadensaren Nicholas Latifi som kör för Williams i Formel 1.

Hur många gånger har Williams F1 vunnit konstruktörs-VM?

Williams har vunnit 9 konstruktörstitlar, den senaste 1997.

Villen motor har Williams?

Det är Mercedes som levererar motorer till Williams sedan 2014.

Vem äger Williams F1 team?

Williams F1 team ägs av det amerikanska investmentföretaget Dorilton Capital.