Hem » Spekulationer inför Australiens GP 2022

Spekulationer inför Australiens GP 2022

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-12-02

Efter en välbehövlig paus efter F1 säsongens två första race är det nu dags att göra oss redo inför Australiens GP 2022. Det är första gången sedan 2019 som vi besöker Albert Park i Melbourne eftersom racet tvingades stå åt sidan på grund av pandemin. När vi laddar upp inför racet i Australien finns det mycket att tänka på.

Banan har fått en ny utformning och i Melbourne kommer vi att få se bilarna använda DRS fyra gånger per varv. Det i kombination med det nya reglementet som trätt i kraft inför F1 2022 och de nya däcken som används medför en hög grad av osäkerhet och spänning. Det gäller likväl för stallen som för förarna och fansen.

Fortsatt höga förväntningar på Red Bull inför Australiens GP 2022

Efter att vi har sett två race i gulfstaterna är det nu dags att se hur väl förberedda de två toppstallen Ferrari och Red Bull är inför Australiens GP 2022.

Banans utformning skiljer sig en aning gentemot de två tidigare. Visserligen är Albert Park precis som banan i Saudiarabien en stadsbana.

Men hastigheterna är inte lika snabba men med de fyra DRS zonerna blir det spännande att se hur kampen utvecklar sig.

Givet hur snabb Red Bull har varit rakt fram tidigare så säger magkänslan att de bör ha ett litet försprång. Nyckeln till att vinna i helgen blir troligtvis att ta första startruta inför racet i Melbourne.

Visserligen har det traditionellt varit svårt att köra om, men vi får se hur det ter sig med den nya bandesignen. Oavsett vilket lär det vara önskvärt att kvala snabbast på lördag och sedan kontrollera racet därifrån.

Vad kan Mercedes göra i Melbourne?

Jag tycker inte att det är en överdrift att säga att Mercedes är säsongens främsta besvikelse i år.

Förväntningarna har varit väldigt höga på stallet men de har inte levererat en konkurrenskraftig bil.

Återstår att se om de har hittat något magiskt inför Australiens Grand Prix men jag har svårt att se hur det skulle ha gått till.

Med andra Ferrarimotorer och en duglig Alpine kan Mercedes få det svårt att kvala in båda bilarna i topp 10.

Jag tror dock att de båda kommer att ta hem poäng tack vare pålitlighetsproblem och barnsjukdomar så här tidigt på säsongen.

Mercedesmotorer förväntas få det fortsatt svårt inför Australiens GP 2022

Tyvärr tror jag nog att vi kommer att få vänja oss vid att se Mercedes kundstall så som McLaren och Williams långt ner i fältet. Motorn lyckas helt enkelt inte utvinna tillräckligt med energi.

Visserligen tog McLaren välbehövliga poäng senast i Saudiarabien men om både Haas och AlphaTauri hade startat med båda sina bilar har jag svårt att se att de skulle ha gått vägen.

Aston Martin kommer att få förlita sig till Stroll i helgen. Det är inte troligt att Vettel kommer gå in och dominera direkt i sin återkomst.

Lyssnar man till vad tidigare Covid-sjuka Ricciardo och Hamilton har sagt så är det inte enkelt att ta sig tillbaka in i racebilen under nästa F1 lopp efter återhämtningen.

Fortsatt jämnt mellan aspiranterna för fjärdeplatsen

The-race.com visade data där det framkom att Alpine, Haas och Alfa Romeo i princip har identiska bilar sett till hastighet över ett varv. Därför kommer det att bli roligt att se hur de tar sig an racet när Melbourne agerar värd.

Personligen anser jag att Alpine har den bästa föraruppställningen av de tre stallen. Med tre så jämna bilar tror jag att team Enstone troligtvis kommer att knipa platsen som best of the rest i helgen.

Dock finns alltid orosmolnet där rörande pålitlighet. Efter att Alonso bröt i Saudiarabien har man en olustig känsla i magen för deras del.

Trots det så känns Alonso topp 6 till 3.2 hos Williamhill som ett av de bästa spelen inför Australiens GP 2022, om du nu har intresse för det.

Skulle de inte gå vägen för Alpine så tror jag nog ändå att Haas får anses ha näst bäst chanser. Vi vet alla att Bottas är en ruskigt snabb kvalförare.

Men i racen har jag inget förtroende för honom, även om jag för hans skull hoppas att jag har fel. Magnussen kan sätta ut armbågarna mer och han kan ha goda chanser att utmana i helgen.

Pirelli bjuder på spännande val av däck

Årets nya F1 däck är spännande på många sätt. Däcken är mycket större och de inte får värmas upp till lika höga temperaturer som tidigare. Men det är inte allt.

Inför Australiens Grand Prix har Pirelli gjort ett liberalt och vågat däcksval. Istället för att använda tre liknande gummiblandningar väljer man att hoppa ett steg. De däck som finns att tillgå inför racet i Melbourne är:

  • C2 – Hård
  • C3 – Medium
  • C5 – Mjuk

I sin inför rapport talar den italienska däcktillverkaren om att den nya asfalten kommer att medföra väldigt låga greppnivåer.

Dessutom kan vi förvänta oss lägre bantemperaturer än vad som har varit fallet under de föregående åren. Skälet till det är att racet normalt ligger tidigare på året vilket i Australien innebär sommar.

Nu kommer Formel 1 på besök under mer höstlika förhållanden. Det i kombination med den nya layouten gör att det finns mycket att se fram emot i helgen.

Förhoppningsvis blir det lite som ett nytt race där stallen inte har hundraprocentig information för simuleringarna.

Slutord inför Australiens Grand Prix

Inför Australiens Grand Prix har vi en Formel 1 ställning där Ferrari leder VM och Mercedes återfinns på andra plats. Så tror jag inte att det kommer se ut när vi summerar helgen.

Max Verstappen kommer troligtvis att dominera genom hela helgen. Det känns inte helt avlägset med en dubbelseger för RB racing följt av de två Ferraribilarna.

Bakom dem kommer vi att hitta bilar från Mercedes, Alpine och Haas. Ska jag nämna förare så får jag nog gå på Russell, Alonso och Magnussen.

Hamilton har haft det svårt i inledningen men visade sin klass i Bahrain. Förhoppningsvis hittar han tillbaka till bättre form än vad han visade i Saudiarabien.

AlphaTauri är lätta att glömma bort, men att förvänta sig mer än enstaka poäng från dem känns inte rättvist.

Utanför topp 10 kommer vi att se vad vi sett tidigare. Williams och Aston Martin är i en klass för sig själva i den nedre delen av fältet. McLaren harvar runt en aning framför.

Hålltider och snabbfakta inför Australiens GP 2022

  • Träning 1: Fredag 2022-04-08 – 05:00 – 06:00
  • Träning 2: Fredag 2022-04-08 – 08:00 – 09:00
  • Träning 3: Lördag 2022-04-09 – 05:00 – 06:00
  • F1 Kval: 2022-04-09 – 08:00 – 09:00
  • Formel 1 race: Söndag 2022-04-10 – 07:00
  • Antal varv: 58
  • Racedistans: 307.57 kilometer
  • Banans längd: 5.303 kilometer
  • Första Grand Prix: 1996
  • Snabbast varvtid: 1.24.125
Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese