Hem » Inför Azerbajdzjan GP 2022: TV-Tider och Förväntningar
Azerbajdzjans-flagga

Inför Azerbajdzjan GP 2022: TV-Tider och Förväntningar

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-12-02

Det har blivit dags att förbereda sig inför Azerbajdzjan GP 2022 efter en veckas uppehåll. Racet i Baku utspelar sig på den näst snabbaste stadsbanan på F1 kalendern 2022. Bilarna kör bara snabbare på banan i Saudiarabien.

Efter att ha bärgat en relativt enkel seger i Monaco GP 2022 och skrivit ett nytt kontrakt är Sergio Perez sugen att visa vinsten senast inte var en engångsföreteelse. Hittills i år har han kvalat bättre än tidigare.

Faktum är att vi kanske kan få se Perez från första startrutan inför Azerbajdzjan GP 2022. Han var trots allt snabbast av alla i kvalet runt banan i Jeddah.

Läs vidare för att förbereda dig innan racet i Azerbajdzjan där det blir viktigt för Ferrari att slå tillbaka i kampen med Red Bull om första platsen i VM-tabellen.

TV tider inför Azerbajdzjan GP 2022

Om du planerar att se F1 Azerbajdzjan på TV är det bra att veta att racet börjar tidigt i förhållande till de europeiska racen. Nedan hittar du TV tider inför Azerbajdzjan GP 2022 och starttiderna för de olika momenten.

  • Nästa F1 Race: Azerbajdzjan Grand Prix
  • FP1: Fredag 2022-06-10 – 13:00 – TV-sändning 12:55
  • FP2: Fredag 2022-06-10 – 16:00 – TV-sändning 15:55
  • FP3: Lördag 2022-06-11 – 13:00 – TV-sändning 12:55
  • Kval: Lördag 2022-06-11 – 16:00 – TV-sändning 15:30
  • F1 race: Söndag 2022-06-12 – 13:00 – TV-sändning 12:00

Information om racingbanan inför Azerbajdzjan Grand Prix 2022

Racingbanan i Baku är om tidigare nämnt en stadsbana. Start- och målrakan bjuder in till väldigt höga hastigheter och i sektor två utmanas bilarna i väldigt långsamma och smala partier.

F1 förarna kan öppna bakvingen och aktivera DRS vid två tillfällen under ett varv på racingbanan i Baku. Funktionen är tillgänglig över den snabba start och målrakan samt på bakrakan. Faktum är att den snabbaste hastigheten en F1 bil har färdats i var just i Baku.

Det inträffade 2016 när den Valtteri Bottas körde sin Williams i 378 kilometer per timme.

Downforce är inte så viktigt i Baku

Racingbanan i Baku är generellt sett snabb. Över ett varv behövs inte särskilt mycket downforce. I fjol tog Leclerc pole position något överraskande. Han använde då en väldigt slimmad bakvinge.

Därmed kan vi förvänta oss att Ferrari fortsätter att ha ett visst övertag i kvaltrim. Med det sagt så var Perez alltså snabbast senast det begav sig på en stadsbana och kvalet kommer att bli öppet.

Snabbfakta om banan inför Azerbajdzjan GP 2022

Nedan återfinns viktig information om tävlingsbanan inför Azerbajdzjan GP 2022.

  • Antal varv: 51
  • Racedistans: 306.05 kilometer
  • Banans längd: 6.003 kilometer
  • Första Grand Prix: 2016
  • Snabbast varvtid: 1.43.009

Lite roliga kuriosa är att det inte finns någon förare som har vunnit racet i Baku två gånger. Följande förare har vunnit racet:

  • 2016 – Rosberg (Mercedes)
  • 2017 – Daniel Ricciardo (Red Bull)
  • 2018 – Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2019 – Valtteri Bottas (Mercedes)
  • 2020 – Inget race
  • 2021 – Sergio Perez (Red Bull)

Red Bull har övertaget inför Azerbajdzjan Grand Prix 2022

Under de senaste racen har det mesta gått rätt för Red Bull. Horner har fått se båda sina förare leverera bra resultat och stå på pallen i de senaste två racen både som vinnare och som utfyllnad.

Ferrari har inte haft det lika lätt. I Monaco stod italienarna för några riktiga blunders rent strategiskt och i Spanien drabbades de av tekniska problem.

Samtidigt lurar Mercedes i vassen. Efter att de regerande världsmästarna har börjat förstå sitt problem med porpoising ser de bättre ut. Russell ligger faktiskt före Sainz i VM och om silverpilarna kommer igång ordentligt kanske även han kan blanda sig i VM-striden.

Mittfältet är fortsatt jämnt

I mittfältet fortsätter det att vara väldigt jämnt. Alonso har sin nya motor från Spanien och Ocon har sett stark ut över lag. Därmed kan Alpine bli farliga i helgen om de får grejerna att hålla.

I Alfa Romeo fortsätter Bottas att visa styrka trots att han led av problem under fredagen i Monaco. Inför Azerbajdzjan GP 2022 kan vi förvänta oss att han är med och slåss om en topp 6 plats.

Därutöver ser McLaren ut att ligga lite framför de övriga stallen, men tyvärr kör de bara med en förare för stunden.

Press på Ricciardo och Schumacher

Norris spelar i en egen liga i förhållande till Ricciardo. Visserligen har båda McLarens förare tagit poäng i år men under viloveckan har det varit mycket snack om Ricciardos framtid.

Vissa har till och med lyft fram möjligheten att australiensaren kan välja att lämna stallet före 2023.

Även det amerikanska stallet Haas med Günther Steiner som stallchef har haft svårt att få båda förarna att leverera. Visserligen var Schumacher, som har kritiserats kraftigt efter sin krasch i Monaco, bra på Bakus banor senast. I fjol kom han nämligen i mål som 13:e bil.

Med tanke på vad bilen var kapabel till så var det ett väldigt starkt resultat.

Lågt däckslitage att vänta i årets åttonde race

Baku är en knepig racingbana för stallen när det kommer till att jobba med däcken. Skälet är att vädret medför höga temperaturer i asfalten över lag men i de områden där det är skugga kyls de av.

Inför Azerbajdzjan GP 2022 har Isola från Pirelli uttalat sig kring situationen med F1 däck. Han meddelar att kurvorna inte sliter särskilt mycket på däcken eftersom det går så långsamt.

Med det i åtanke har däckleverantören valt samma uppsättning däck som senast i Monaco.

Illustration-av-mjuka-hårda-och-mediumdäck

Pirelli kommer att erbjuda stallen de tre mjukaste gummiblandningarna, C3 – C5. Förarna kommer att ställas inför en tuff utmaning när de försöker hålla uppe temperaturen i framdäcken samtidigt som de inte överhettar bakdäcken. Kanske är det en faktor som talar för att Red Bulls två förare kan vinna mer mark i VM genom att segra i Baku.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen