Fredagens två träningspass var inte riktigt vad vi är vana vid att se. Det första fria träningspasset var något av en test-sejour med hela fem ovanliga ansikten i bilarna. Senare, i det andra träningspasset var det däckstest som gällde vilket medförde ovishset för likväl F1 förare som för stallen. Efter avslutat träningspass uttalade sig Mercedes Lewis Hamilton. Britten sa att Mercedes är svårkörd på COTA.
Fyra nya ansikten i första träningspasset på COTA 2022
Det var flera nya ansikten som gjorde F1 debut i det första fria träningspasset på Circuit of the Americas igår kväll. Skälet är den nya regeln som innebär att alla fall måste låta båda sina ordinarie förare kliva åt sidan för att släppa fram en rookie.
Följande nya racerförare fick möjligheten att testa hur det är att köra F1 bil under en tävlingshelg.
- Alex Palou körde för McLaren istället för Lando Norris
- Tvåan i F2 – Theo Pourchaire körde Valtteri Bottas bil
- Williams lät amerikanen Logan Sargent ta över Latifis bil
- Shwartzman tog över från Charles Leclerc i FP1 på COTA
Av de fyra var det Ferraris Shwartzman som satte den snabbaste tiden i FP1 med 1.38,951.
I helgen annonserades en ny titelsponsor för Haas där fintechföretaget Moneygram kliver in som ny namnpartner. Tyvärr fick de nya sponsorerna se Ferraris reservförare Giovinazzi krascha Magnussens bil tidigt i träningspasset. Om det har var någon som trodde att italienaren skulle göra F1-comeback dog troligtvis de förhoppningarna igår.
Två förare med bestraffningar inför USA Grand Prix
Inför USA Grand Prix har det varit prat om att vissa förare kan ta bestraffningar för att ta in nya delar. Nu är det officiellt att både Perez samt Zhou kommer att få fem platsers nedflyttning vardera. Därmed sjönk möjligheterna för kinesen att ta poäng.
Det är illa med tanke på hur jämnt det är i Formel 1-VM. Aston Martin knaprar in snabbt på Alfa Romeo som börjar bli i behov av poäng.
Även Ferraris Charles Leclerc kan komma att ta en bestraffning. Stallet kommer troligtvis att bekräfta det i samband med FP3 idag lördag.
I så fall ökar möjligheterna för Alpine och Mercedes att blanda sig i striden om pallplaceringarna. Alpine har själva sagt att de vill utmana Mercedes resterande delen av säsongen och i Japan slog Ocon de båda Mercedesförarna.
Mercedes är svårkörd på COTA enligt Hamilton
Lewis Hamilton har kört på Circuit of the Americas många gånger i sin karriär. Han vann 2012 i McLaren när USA Grand Prix gjorde debut på F1 kalendern.
Efter avslutat träningspass berättade britten för media att han upplevde att banan var oerhört hoppig. Efter att Mercedes F1 team hade problem med porpoising inledningsvis den här säsongen har de delvis kommit till rätta med problemet.
Men på COTA var bouncing återigen ett problem, trots de nya uppdateringarna och FIA:s nya regler. Visserligen var Mercedesförarna inte ensamna om att studsa runt men de kan ha lidit mer än övriga.
Autosport rapporterar att Hamilton skrattande kallade guppen på racingbanan i Austin horribla. Den sjufaldiga världsmästaren i F1 hoppas att bilen ska vara mindre hoppig nästa år.
Trots de hoppiga underlaget är Lewis Hamilton hoppfull inför fortsättningen. Han var nöjd med att allting har gått enligt plan hittills under helgen och han kan känna att materialet blir bättre.
Samma racedirektör resterande race 2022
FIA beslutade att två personer skulle dela på uppgiften att vara racedirektör under säsongen 2022. Men efter att Pierre Gasly nästan kolliderat med en traktor på Suzuka har de tänkt om.
I de resterande tävlingshelgerna av säsongen, det vill säga USA, Mexiko, F1 sprint race i Brasilien samt säsongsavslutningen i Abu Dhabi kommer systemet att överges.
Niels Wittich kommer att vara ansvarig under de resterande tävlingarna för året. Det framkom i ett pressmeddelande från FIA.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese