Hem » Ny Titelsponsor för Haas medför nytt utseende på bilen
ny-titelsponsor-for-haas-ger-mer-pengar

Ny Titelsponsor för Haas medför nytt utseende på bilen

I helgen arrangeras årets andra Formel 1 race i USA. Det amerikanska stallet Haas F1 team kommer att ha ögonen på sig och redan innan bilarna har rullat ut på banan har de klivit in i strålkastarljuset. I ett pressmeddelande framkommer det att vi kommer att få se en ny titelsponsor för Haas från och med nästa år.

Ett flerårigt avtal har skrivits med fintech-företaget MoneyGram International. Överenskommelsen kommer att medföra ett nytt utseende på bilen som Kevin Magnussen och hans, hittills inte bekräftade, stallkamrat ska köra.

Kolla in speltips inför USA Grand Prix

Ny titelsponsor för Haas från 2023

Inför F1 2022 förväntades Haas köra med Mick Schumacher samt ryssen Nikita Mazepin, även kallad Mazespin. På grund av kriget i Ukraina och familjen Mazepins relationer tvingades dessvärre det amerikanska stallet tänka om.

Mazepin lämnade Haas vilket innebar att de förlorade sin titelsponsor, konstgödselföretaget Uralkali som ägs av Mazepins pappa. Sedan dess har Gene Haas själv täckt upp budgeten.

Men nu står det klart att det kommer in en ny titelsponsor för Haas från 2023. Det är en amerikansk P2P-betalnings samt penningöverföringstjänst vid namn MoneyGram International som köper in sig i F1 stallets namn.

Avtalet sträcker sig över flera år och det kommer att innebära ett nytt utseende på bilen. I samband med Uralkalis inträde målades bilen i den ryska flaggan. Så lär det inte bli nästa år.

Exakt hur bilen kommer att se ut kommer att avslöjas vid ett senare tillfälle – innan F1 kalendern 2023 drar igång.

Kort om Haas nya namnsponsor

Har du hört talas om MoneyGram? Om inte följer här en kort presentation om företaget som blir ny titelsponsor till Haas från och med säsongen 2023.

Företaget har sitt huvudkontor i Dallas, Texas och det grundades 1980. Företagets aktie är tillgänglig för offentlig handel på Nasdaq och den handlas under tickern MGI.

Antalet anställda uppgår till lite drygt 2 500 personer enligt bolagets hemsida och deras tjänster för att överföra pengar används av över 150 miljoner människor.

Ny titelsponsor för Haas – Förhoppningsvis bättre än tidigare

Haas tävlade för första gången i Formel 1 säsongen 2016. Sedan dess har de haft två namnsponsorer med vilka relationen har avbrutits plötsligt och under spektakulära former.

Alla som har tittat på Drive to Survive minns fiaskot med Rich Energy. William Storey, VD för energidrycksföretaget och tillika konkurrent till Red Bull, offentliggjorde att avtalet med Haas skulle brytas via en Tweet.

Den andra sponsordealen som inkluderade rättigheterna till namnet i F1 stallet, den med Uralkali, föll också som bekant platt som en pannkaka.

Förhoppningsvis kommer samarbetet gå bättre mellan Haas och dess nya namnsponsor.

Kommentarer kring avtalet mellan Haas och MoneyGram

I samband med att det offentliggjordes att en ny titelsponsor för Haas kommer att synas från och med nästa år släpptes kommentarer från de berörda parterna. Günther Steiner säger så här:

Våra fans efterfrågar snabbhet och vi levererar det, precis som MoneyGram gör för sina kunder… MoneyGram är ledande inom fintech och betalningar och de strävar efter att töja på gränserna inom teknologi. Det är strävan efter uppfinningsrikedom som ledde oss till att ingå partnerskapet med MoneyGram och vi tror att vi kommer att fortsätta växa tillsammans och nå vår fulla potential.”

Haas pressmeddelande (Översatt citat)

Greg Hill, CMO på MoneyGram som är ny titelsponsor för Haas F1 team säger så här om avtalet.

”Med det här vågade initiativet möter vi våra existerande likväl som potentiella kunder där de är. Nästa års F1 kalender har en stark närvaro på MoneyGrams viktigaste marknader…”

Haas pressmeddelande (Översatt citat)

Källa: haasf1team.com