Hem » Kvalrapport från Imola 2022 – Verstappen tog Pole Position
Det-slår-blixtar-kring-red-bull-när-vi-sammanfattar-en-kvalrapport-från-Imola-2022

Kvalrapport från Imola 2022 – Verstappen tog Pole Position

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-20

Efter en lång fredag är det äntligen dags att sammanfatta en kvalrapport från Imola 2022. Regnet stod som spö i backen i Emilia Romagna under förmiddagen och det påverkade träningen men även under eftermiddagen kom skurarna med jämna mellanrum.

Det fick en stor inverkan på utfallet på dagens tävlingsmoment och halkan orsakade flera rödflaggor vilket i sin tur skapade förseningar. Men den första rödflaggan hängdes ut på grund av ett teknisk fel efter att Williams thailändska förare Alex Albon råkat ut för ett bromshaveri.

Kvalrapport från Emilia Romagna 2022 – Resultat

Nedan följer resultatet från dagens kval i Imola där Red Bull till sist drog det längsta strået. Därmed blev Max Verstappen den tredje föraren för året att tilldelas den äran och han startar från första startruta i lördagens sprint.

  1. Verstappen – Red Bull
  2. Leclerc – Ferrari
  3. Norris – McLaren
  4. Magnussen – Haas
  5. Alonso – Alpine
  6. Ricciardo – McLaren
  7. Perez – Red Bull
  8. Bottas – Alfa Romeo
  9. Vettel – Aston Martin
  10. Sainz – Ferrari
  11. Russell – Mercedes
  12. Schumacher – Haas
  13. Hamilton – Mercedes
  14. Zhou – Alfa Romeo
  15. Stroll – Aston Martin
  16. Tsunoda – AlfaTauri
  17. Gasly – AlfaTauri
  18. Latifi – Williams
  19. Ocon – Alpine
  20. Albon – Williams

Stressad Sainz levererade inte vad bilen lovade i kvalet på Imola

Det finns flera förare och stall som inte kan vara särskilt nöjda med sina prestationer under kvalet på Imola 2022. Ferraris Carlos Sainz Jr räknas helt klart till den skalan.

Spanjoren, som precis har förnyat sitt kontrakt med Ferrari, gjorde ingen glad när han kraschade ut tidigt i Q3. Därmed hamnar han ännu längre bakom sin stallkamrat Leclerc som gjorde raka motsatsen och levererade i linje med vad man kan förvänta sig från Scuderia Ferrari i år.

Sainz kommer att starta morgondagens F1 sprint från tionde startruta. Med en hungrig Russel och Schumacher i en bil med samma motor, kombinerat med minnen från starten i Australiens GP 2022, kan spanjoren få ett svettigt första varv imorgon.

Fortsatt stark McLaren

McLaren verkar kunna följa upp sin fina placering i Melbourne baserat på vad de visade upp i kvalet på Imola idag. Ricciardo startar återigen bakom sin stallkamrat, men båda bilarna tog sig in i topp 10.

Efter årets första race i Bahrain såg det ut som något McLaren inte skulle kunna genomföra under säsongens tidigare del. De har helt klart tagit steg i rätt riktning, men kanske gynnades de av vädret?

Det bör även tilläggas att Norris hamnade i sandfållan under det avgörande slutskedet vilket medförde att konkurrenterna inte kunde slutföra sina varv. Kanske hade det sett annorlunda ut annars?

Oavsett vilket så kommer det att bli spännande att se hur de två orangea bilarna tar sig an sprinten imorgon.

Ojämna och opålitliga Alpine kvalade i Imola

Inför helgens Grand Prix på Imola i Emilia Romagna spekulerade jag i om Alonso skulle kunna blanda sig i topp 3 med lite tur. Baserat på utfallet i kvalet den tanken vidare.

Vi vet hur snabb Alonso är i starten och under säsongen 2021 var han en av dem som gynnades mest i sprint race. Men håller bilen som Alpine tävlar med?

Stallkamraten Ocon kunde börja fila på en kvalrapport från Imola 2022 redan efter Q1. Han hade någon typ av tekniska problem och hans resultat var lika grå som molnen på den regniga himmelen.

Tungt resultat för Mercedes i fredagens kval

Efter åtta år av dominans ser verkligheten annorlunda ut i år för Mercedes. Visserligen ligger de på andra plats i årets Formel 1 tabell. Men det beror i mångt och mycket på andras tillkortakommanden.

När jag sammanfattar min kvalrapport från Imola 2022 återfinns inga silverpilar i topp 10. Det närmaste vi kommer är McLaren som tävlar med Mercedes motor.

Russel återfinns först på en elfteplats och två platser bakom honom radar den sjufaldiga världsmästaren upp. Hamilton tvekade till och med på om han tagit sig ur Q1.

Vettel trivdes i regnet som bjöds i Emilia Romagnas kval

Efter sin säsongsdebut i Australien var det många som kritiserade Vettel. Vissa började spekulera i om hans tid i F1 började komma till sitt slut på grund av årets Aston Martin.

I dagens kval på Imola visade dock Vettel att han fortfarande har mycket kvar att ge, i alla fall under sina bättre dagar. Han tog sig in i topp 10 och startar från nionde plats i sprintracet.

Vill det sig väl kan han kamma hem välbehövliga poäng, men han har snabbare bilar bakom sig så han kommer att få arbeta för det. Kanske kan kollisioner eller liknande i täten spela honom i händerna.

Lawrence-Stroll-på-ett-F1-event-kommer-vara-nöjd-med-Vettels-prestation-när-han-får-sin-kvalrapport-från-Imola-2022
Aston Martins ägare Lawrence Stroll

Enligt SMHI kan vi inte vänta oss regn under sprinten vilket talar emot Lawrence Strolls stall.

Hemmastallet en besvikelse i dagens kvalsrapport från Imola 2022

AlphaTauri är det sanna hemmalaget under helgens tävling. På TV sa kommentatorerna att japanen Tsunoda cyklat hemifrån till banan. Om det är sant vet jag inte.

Oavsett vilket så ligger AlphaTauris fabrik bara några mil från racebanan i Imola. Att se båda förarna ryka i Q1 kan inte ses som något annat än ett misslyckande.

Utöver det resultatet så är det också värt att notera att japanen kvalade ut Gasly vilket inte händer allt för ofta.

Tankar inför sprinten på Imola 2022

Förhoppningsvis får vi se ett städat race imorgon. Stallen får FP2 på sig att jobba med däcken inför söndagen och kommer sedan att kunna ladda för sprinten.

Om vädret inte ställer till det kommer alla att tävla på de röda snabba däcken. Utan regn kan komma att se omkörningar. Inte minst med tanke på att årets reglemente hittills har hållit vad det lovat och bilarna kan följa varandra bättre än tidigare. Frågan är bara hur mycket förarna och teamen vill och vågar satsa.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen