Hem » Fler rykten på förarmarknaden efter nya motoravtalet

Fler rykten på förarmarknaden efter nya motoravtalet

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-28

I veckan sipprade uppgifter ut i media om att Hamilton och Ferrari ska ha diskuterat en möjlig överenskommelse inför nästa säsong. De ryktena har förnekats av alla parter under presskonferenserna som har hållits i samband med Monaco Grand Prix 2023.

Men, att Ferrari skulle vara på jakt efter Lewis Hamilton är inte de enda viskningarna i F1-världen. Det förekommer fler rykten på förarmarknaden efter att Aston Marin och Honda annonserade sitt partnerskap.

Nya motorreglementet gör fler styrningar attraktiva

Säsongen 2026 introduceras, som du säkert redan vet, det nya reglementet för motorerna. Det, i kombination med att F1 ökar i synlighet, har bidragit till ett starkt intresse från biltillverkare att synas i sporten.

Dessutom finns det redan ett aktivt kostnadstak, inte bara för stallen utan även för motortillverkarna. Den detaljen kan ha varit en avgörande detalj som bidragit till att hela sex motorleverantörer kommer att vara del av sporten när det nya regelverket träder i kraft.

De sex leverantörer av Formel-1 motorer är:

  • Alpine
  • Audi
  • Ferrari
  • Honda
  • Mercedes
  • Red Bull Power Trains / Ford

Därmed finns det hela sex fabriksstall och endast Williams, Haas, McLaren och AlphaTauri är kundstall – även om det sistnämnda kanske hänger lite på sniskan i den kategorin.

Flera rykten på förarmarknaden: Lando Norris kan röra på sig

Sedan Lando Norris tog steget upp till Formel 1 har han verkligen imponerat stort både på dem inom sporten och på oss fans samt journalisterna. Hans otroliga talang har belönats med nya kontrakt av McLaren två gånger och det nuvarande avtalet sträcker sig över säsongen 2025.

I och med att brittens kontrakt löper ut i samband med att det nuvarande reglerna ska överges sitter han i en guldsits. Hans prestationer talar sitt tydliga språk och det finns flera Formel 1 stall som skulle vilja anlita honom.

Så, vad har han för alternativ?

Bli kvar hos McLaren

En möjlighet är så klart att bli kvar hos McLaren som ska ha sin nya infrastruktur på plats inför 2026. På så sätt kan de eventuellt erbjuda en konkurrenskraftigare bil än vad som är fallet i dagsläget.

Men – det britterna lider av att inte vara ett fabriksstall. Bland branschfolk är det en vedertagen sanning att man inte kan nå sin fulla potential om man är ett kundstall.

Det var något som Christian Horner snuddade vid när han nämnde att Red Bull hade vuxit ur rollen som kundstall och behövde ha en egen motor för att växa. Därmed kanske McLaren trots allt inte är rätt ställe för Norris?

Så vart kan han tänkas hamna om han lämnar Brown och Stella?

Kan hamna i Red Bull

När Spekulationer förekommer i media som placerar Lando Norris i Red Bull lagom till säsongen 2026. När möjligheten diskuterades i Sky Sports F1 podcast uteslöts inte den möjligheten.

Så vad tror jag om det? Det luktar spekulationer utan grund lång väg!

Andra möjligheter som har nämnts i media är att den talangfulla britten skulle kunna hamna i antingen Audi eller Aston Martin. Personligen tycker jag att de två alternativen låter mer troliga.

Som vi redan vet är McLarens före detta stallchef numera återfinns som VD i Audis organisation och han har starka band till Norris. Givet hur saker och ting ser ut i nuläget har tysk-schweizarna bättre förutsättningar än McLaren att tillhandahålla en vinnande bil.

Samtidigt ska vi inte underskatta möjligheten att Audi får problem inledningsvis. Det vore dåraktigt att inte förvänta sig en ordentlig inlärningskurva för för en ny motortillverkare i F1, så de kanske inte är med och konkurrerar direkt.

Kan Aston Martin var ett alternativ?

Ett annat alternativ är i så fall Aston Martin och den möjligheten diskuterades i The-Race podcast. Där målades ett scenario upp med en brittisk toppförare som ledare i Aston Martin-Honda – något som från varumärkesperspektivet ser fantastiskt ut.

Faran med det upplägget, sett från Norris ögon, är att Honda ligger ett år efter de övriga motortillverkarna i nuläget. De har sålt sin anläggning i Storbritannien till Red Bull och de har missat årets R&D.

Men, att Norris kan flytta på sig är alltså en möjlighet som det spekuleras om i media – frågan är vart.

Tsunoda flyttar på sig

Samtidigt som Lando Norris kan vara på väg att byta McLaren mot Red Bull eller Aston Martin så finns det andra som kan vara aktuella för de två styrningarna. Det handlar om Yuki Tsunoda som verkligen har steppat upp den här säsongen.

Japanen har minst sagt visat tvivlarna, mig själv inkluderat, att han är en bra förare. Han har tagit över titeln som ”Mr. Consistent”.

Tsunoda tillhör för stunden AlphaTauri och Red Bull. Om japanen fortsätter att prestera på den nivån han har gjort i år kanske han kan få en möjlighet som Max Verstappens stallkamrat.

Det är trots allt inte omöjligt att Perez försvinner efter att hans kontrakt löper ut.

Men, samtidigt ska vi vara medvetna om att det är Honda som betalar för Yuki Tsunodas närvaro i F1. Kanske ligger det i deras intresse att få med sig den japanska föraren till Aston Martin-Honda, givet att han är kvalificerad.

Fernando Alonso har troligtvis tackat för sig vid det laget, även om vare sig Honda och Aston Martin säger sig se något problem med att ha spanjoren i bilen 2026. Som vi vet är det hans styrning som är av intresse, för visst rör sig inte Lance Stroll ur fläcken så länge han själv vill köra?

Så vad kan vi dra för slutsatser kring dessa ryktena?

I princip inga alls. Bara att det kommer att bli huggsexa om platsen bredvid Stroll hos Hondas nya samarbetspartner.

Carlos Sainz kan flytta till Schweiz

Att Lewis Hamilton och Ferrari har diskuterat ett avtal som skulle börja gälla från och med nästa år skapar ett dilemma. Detta givet att de två förhandlande enheterna når en överenskommelse.

Vad är då det för problem som ligger och gror?

Jo, Ferrari har redan två förare kontrakterade inför den kommande säsongen. Därmed måste någon ge plats för en av de mest meriterade F1 förarna genom tiderna om man ror i land en uppgörelse.

Det innebär troligtvis att Carlos Sainz Jr, som har haft en kämpig start på året, kan få stryka på foten. Spanjoren har faktiskt ryktats till Sauber i veckan men själv förnekade han det på presskonferenserna i Monaco.

Samtidigt finns det vissa antydningar om i retoriken från Mercedes och Hamilton som faktiskt tyder på att deras förhandlingar kan ha stagnerat. Detta är mina spekulationer, men Lewis pratar om att hans team förhandlar samtidigt som Toto Wolff refererar till förhandlingar med en blodsbror.

Jag väljer att tolka det som att det finns vissa skavande punkter och att Lewis eventuellt ser sig om efter andra alternativ. Om så är fallet vore det väl ändå dumdristigt av Ferrari att låta Charles Leclerc lämna?

Bra val för Sauber-Audi?

För Sauber-Audis del vore det i mina ögon strålande att få in Sainz. Carlos är en av de bästa förarna när det kommer till att lyfta fram värdefulla insikter till ingenjörerna.

Och är det något som har saknats i Schweiz de senaste åren så är det utvecklingen av bilen, ett område där Sainz kan bidra ordentligt. Vem Sainz Jr eventuellt skulle ersätta är väl lite oklart.

Ingen av förarna i Sauber Alfa Romeo imponerar på mig. Men skulle de få in Sainz tycker jag nog, tråkigt som det vore, att Bottas kan få lämna plats.

Samtidigt har den finska F1 föraren sagt att han ser sig själv bli kvar i sporten länge. Därmed kanske det är Zhou som får lämna om ryktet besannas.

Källa: PlanetF1

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × tre =