Hem » Hamilton till Ferrari: Mina tankar om chock-transfern
Två Ferrari bilar mot varandra (AI genererad)

Hamilton till Ferrari: Mina tankar om chock-transfern

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-01

Formel 1 världen är i chock.

Gårdagens nyhet om att Andrettis försök att ta sig in i F1 har misslyckats följdes upp av en ny överraskning.

Lewis Hamilton kommer att köra för Ferrari från och med säsongen 2025 – i alla fall om vi ska tro vad vi läser i media.

Här är mina tankar kring den sjufaldiga F1 världsmästarens flytt till det anrika italienska stallet.

Hamilton vs Leclerc – I samma material

Lewis Hamilton har under sin karriär bevisat att han är en av de bästa F1 förarna sporten någonsin har skådat.

I Ferrari kommer han att ta sig an Charles Leclerc.

Monegasken är extremt högt ansedd och många säger att han är den snabbaste av alla förarna i Formel 1.

Det vattnas i munnen när man tänker på hur de två kommer att köra mot varandra.

Bilden av stora mästaren mot framtidens stora stjärna – i samma bil – får mig att våga drömma om högklassig underhållning i F1 igen.

Visst – Verstappen sitter i Red Bull – men detta par kan verkligen komma att blanda om i grytan.

Vi minns alla hur Hamilton och Rosberg tampades om att vara tuppen i hönsgården – kanske kan vi få se något liknande igen?

Leclerc har ändå vant sig vid att vara top-dog i Ferrari under de senaste säsongerna.

Hur finner han sig i att kanske stå i Hamiltons skugga?

Detta kan verkligen bli roligt att följa och jag ser fram emot det med spänning.

Kan vi inte bara spola förbi 2024?

Pungspark på Mercedes projekt

Lewis Hamiltons flytt till Ferrari måste så klart ses som en extremt tung förlust för Mercedes projekt.

Hamilton har varit deras stora stjärna i tio år och han har vunnit sex VM-titlar med konstruktören.

Visst – Wolff och Alison har förlängt med Mercedes och Russell sitter bakom ratten i den andra bilen.

Men är Russell redo att ta sig an den roll han förväntas fylla?

Och hur ser det ut bland den mer anonyma personalen?

Ferrari har trots allt rekryterat ingenjörer från likväl Red Bull som Mercedes och det får konsekvenser.

Hos Mercedes finns det skrivbordsstolar att fylla samtidigt som ny kompetens har strömmat in på Maranello.

Ferrari kan alltså tänkas få en bättre bil framöver.

Ingenjörerna som ska bygga Mercedes framtid har lämnat och nu försvinner alltså ledföraren.

Men vem tar Hamiltons plats?

Sainz, Albon & Hamilton

Hamilton till Ferrari – det betyder att Sainz kontrakts inte förlängs.

Så vad händer med spanjoren?

Nu börjar jag så klart spekulera – men så här tänker jag.

Williams har starka band till Mercedes via flera kanaler:

  • Motoravtal
  • Historia med Russell
  • Kopplingen mellan Vowles och Wolff

Jag misstänker att Albon kommer att ta rollen som stallkamrat till George Russell, förutsatt att Red Bull inte motsätter sig det.

Den övergången öppnar dörren för Sainz hos Williams.

Jag misstänker att han får ett långt kontrakt i det anrika stallet.

Spanjoren tar över där Albon lämnade och fortsätter bygga upp Vowles projekt – tillsammans med en ungtupp.

Sargeant kommer inte att få forsätta i F1 2025.

Han ersätts av Mercedes junioren Antonelli, som en del av att Albon ersätter Hamilton.

Men vad händer sedan?

Ferrari efter 2025

Lewis Hamiltons sista säsong i F1 blir säsongen 2025 – sedan är det slut.

Beslutet att flytta till Ferrari är hans sätt att ta den sista chansen att vinna en åttonde titel.

Oavsett utfall så tror jag att Hamilton avslutar karriären efter säsongen 2025.

Så vem tar över?

Två Ferrari-förare i armbrytning (AI Genererad bild)

Bearman i Ferrari?

Jo, idag offentliggjorde Haas sin plan där det framkommer att Ferraris junior, Bearman, ska vara reservförare 2024.

Jag misstänker att han får chansen i en av deras styrningar 2025.

Den säsongen bygger han upp värdefull erfarenhet och hamnar i en situation som liknar Leclercs 2019.

Bearman kommer tillbaka till Ferrari som ung och hungrig 2026.

Han pressar Leclerc på samma sätt som monegasken pressade Vettel.

Med alla dessa tankar har jag knappt haft tid att tänka på att Andrettis bud fick avslag för 24 timmar sedan.

Fair play F1, Ferrari och resterande stall.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese