Hem » Nytt sprintformat – Ännu värre än tidigare?
AI Genererad illustration av F1 bilar i nytt sprintformat

Nytt sprintformat – Ännu värre än tidigare?

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-06

Åsikterna kring F1 sprint race går isär.

Flera förare har uttryckt sig negativt till dessa korta men intensiva race på lördagar medan F1 och arrangörer verkar älska det.

Nu har samtliga som har något att säga till om enats om ett nytt sprintformat.

Frågan är om inte detta är sämre än tidigare?

Nytt sprintformat säsongen 2024

Det blir ett nytt format – eller rättare sagt förändringar på schemat under racehelger med sprintar.

Säsongen 2023 dedikerades hela lördagen till sprint race de sex helgerna på F1 kalendern som formatet användes.

Så blir det inte 2024.

De sex racehelgerna med det intensiva upplägget kommer att se ut så här:

  • FP1 – Pass 1 Fredag
  • Sprint Shoot Out – Pass 2 Fredag
  • Sprint Race – Pass 1 Lördag
  • GP Kval – Pass 2 Lördag
  • Grand Prix – Söndag

Jag kan tycka att det på ett sätt är logiskt att lägga allt som har med sprinten att göra före racet och kvalet.

Men, frågan är om inte detta upplägg är värre än tidigare?

Nytt format kan sänka sprinten ännu mer

Personligen är jag inte något enormt fan av sprint racen.

Inledningsvis var jag så klart nyfiken på vad dessa skulle medföra, men allt eftersom upplägget har testats har jag blivit mer skeptisk.

Nu försöker man alltså sprida ut sprinten på fredag och lördag – ett nytt drag.

Inledningsvis var det ju kval på fredag kväll till sprinten.

Sedan beslutades startordningen till Grand Prixet i sprintracet.

Sedan blev hela lördagen sprint – med separat kval.

Men nu tror jag att man har tagit ännu ett steg i fel riktning.

Genom att lägga båda sprint eventen före kvalet till Grand Prixet, riskerar man verkligen att döda riskviljan.

AI Genererad illustration av kraschad F1 bil på sprint

Vilken förare vill riskera att krascha sin bil i sprintracet och därmed missa kvalet till söndagens Grand Prix?

Visst, man ska väl inte vara för pessimistisk, allt förtjänar väl en chans.

Fast idén med sprint känns hopplös, den har helt enkelt inte tillräckligt med värde för att rättfärdigas.

Själv tycker jag att det är rätt behagligt med tre träningspass, ett kval och ett Grand Prix.

Det negativa med det är så klart att racen blir mer förutsägbara.

Lösning?

Kanske kan det ändras något genom att varje stall måste ha en test- eller reservförare i en av bilarna varje FP1 framöver?

På så sätt får de ordinarie förarna mindre tid bakom ratten och mindre chans att hitta rätt inställningar för sig.

Det är bara en tanke och den skulle så klart kräva ett jämnt antal race för rättvisans skull.

Men, det är något att tänka på framöver – kanske ska jag skicka ett email till FIA?

Vad tycker du? Kommentera gärna och dela med dig av din åsikt.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − sjutton =