Formel 1 är en tävling både på banan och i termer av att bygga och vidareutveckla en konkurrenskraftig bil. F1 stallen lägger otroliga summor på att ge förarna tillgång till konkurrenskraftigt material. Nu står det klart att Red Bull får ny vindtunnel. Samtidigt har Kevin Magnussen uttalat sig om sin potentiella framtida stallkamrat Nico Hülkenberg.
Red Bull får ny vindtunnel efter godkännande
Red Bull har gjort sig kända för att vara ett av de konkurrenskraftigaste och ekonomiskt starkaste stallen i Formel 1. Men på en front har de inte samma förutsättningar som sina mottävlande.
Efter att den österrikiska, nu avlidna, miljardären Dietrich Mateschitz organiserade sitt ledande team står det klart att det blir ändring i den frågan.
Stallchefen Christian Horner uppger att ett av de sista besluten som Mateschitz fattade var att det är dags att Red Bull får en ny vindtunnel. Det är en välbehövlig investering, om än något försenad.
Flera av de konkurrerande stallen har allokerat mycket kapital till att bygga bättre anläggningar för att testa modellbilar. Bland annat har Aston Martin F1 team med Lawrence och Lance Stroll i sina led investerat i en ny vindtunnel.
Det samma gäller McLaren som förväntar sig att de ska kunna dra full fördel av sin stora investering 2025. Den säsongen är något som deras lovande stjärnförare Lando Norris ser fram emot.
Red Bull får ny vindtunnel – Nuvarande från kalla krigets dagar
För att säkerställa att stallet förblir konkurrenskraftiga är det viktigt att Red Bull får ny vindtunnel så snart som möjligt. Just nu har de en väldigt gammal variant att tillgå, faktum är att det ibland sägs att det är en överlevare från kalla kriget.
På grund av dess storlek och ålder har Red Bull problem att kontrollera temperaturen i sin nuvarande vindtunnel. Dessutom kommer den inte upp i rätt vindhastighet direkt och tiden det tar att hitta rätt inställningar räknas delvis mot den allokerade tiden i vindtunneln.
Därför är det avgörande att energidrycksstallet får tillgång till en ny anläggning. Men att bygga en ny vindtunnel är ett stort projekt och det är inget som görs över en dag.
Scott Mitchell-Malm på The-Race rapporterar att Horner säger att de ny reglerna skapar behovet för den nya vindtunneln. Initialt var hans stall för att helt avveckla vindtunnlar.
Den möjligheten diskuteras fortfarande och kan bli verklighet från säsongen 2030. Men vissa stall motsätter sig att vindtunnlarna avskaffas eftersom de ser anläggningarna som viktiga tillgångar.
Horner uppger att simuleringar blir allt viktigare i hur bilarna utvecklas och därför måste Red Bull följa utvecklingen. På grund av en kultur inom sporten som baseras på rädsla har vindtunnlarna blivit allt viktigare och därför är tiden kommen när Red Bull får ny vindtunnel.
Magnussen ger sin syn på Hülkenberg
Utöver sagan med Red Bulls överträdelse mot det finansiella regelverket så är ryktena om Haas sista förare det hetaste samtalsämnet i Formel 1. Ryktet säger att Hülkenberg ersätter Schumacher och nyligen var tyskens farbror ute i media och sa att Haas borde sparka dansken.
Men ett orosmoln som vissa målar upp kring Günther Steiners eventuella förarduo är hur väl Hülkenberg och Magnussen kommer överens. Problematiken jämställs med den som nämns i samband med att Alpine köpte loss Gasly för att para upp honom med Esteban Ocon.
Skälet till att många funderar kring hur väl Hülkenberg och Kevin Magnussen kommer överens bottnar i en intervju från 2017. Efter Ungerns Grand Prix det året sa dansken “Suck my balls” till sin tyska racingkollega.
Nu har Haas danska Formel 1 förare uttalat sig rörande sin relation till Aston Martins reservförare.
Autosport rapporterar att Magnussen säger:
“Faktum är att jag respekterar honom [Hülkenberg] som racingförare och inte känner honom som person. Men som racingförare har jag alltid respekterat honom så jag skulle inte ha några problem [att ha Hülkenberg som stallkamrat].”
I artikel framkommer det att Magnussen tycker att sin nuvarande stallkamrat gör ett bra jobb. Dansken anser att Schumacher har kommit tillbaka från de initiala krascherna och definitivt är snabbare nu.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese