Hem » Saubers namnsponsor ingår avtal med annat stall?
AI-genererad illustration av Saubers namnsponsor ingår avtal med annat stall?

Saubers namnsponsor ingår avtal med annat stall?

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-01-06

Formel 1 VM må vara avgjort men det händer mycket på den finansiella spelplanen. Nyligen offentliggjorde Audi sina planer på att göra Sauber till sin strategiska partner från och med säsongen 2026. Dessförinnan hade det schweiziska F1 stallets nuvarande titelsponsor Alfa Romeo offentliggjort att de går skilda vägar. Nu har rykten uppstått som säger att Saubers namnsponsor ingår avtal med ett annat stall. Därmed kan Alfa Romeo förbli ett märke i Formel 1 även framöver.

Saubers namnsponsor nöjda med exponeringen

När Audi köper in sig i Sauber som ägs av den svenska miljardären Finn Rausing faller det sig naturligt att titelsponsorn Alfa Romeo lämnar. Men den italienska biltillverkaren som är en del av Stellantis är nöjda med exponeringen som Formel 1 erbjuder.

VD:n Jean-Philippe Imparato har kommunicerat att avtalet med Sauber har medfört den bästa avkastningen i världen. Med tanke på det uttalandet kan man förstå att märket skulle vilja förnya sin närvaro i motorsportens finrum.

Därför ser sig Alfa Romeo om efter nya möjligheter. Det rapporterar Dieter Rencken. Med tanke på att Alfa är en del av Stellantis kan det finnas en möjlighet för dem att använda Ferrarikopplingen.

Ferrari har två kundstall

Även om Ferrari inte är en del av Stellantis så kan man tänka sig att banden mellan dem och Alfa Romeo inte är helt bortkopplade. Om Saubers nuvarande titelsponsor vill förbli synliga i F1 efter 2023 då det nuvarande avtalet upphör att gälla måste de se sig om efter alternativ.

Ferrari har två kundstall. Det innebär att två stall utöver dem själva kör med en F1 motor från det italienska lyxmärket.

Ferrarimotorn används av Sauber samt av Haas. Så kanske kan det finnas en möjlighet för Alfa Romeo att hitta en överenskommelse med amerikanarna?

Haas har en ny titelsponsor, penningöverföringstjänsten MoneyGram. Men enligt tidigare nämnda Rencken har Alfa Romeo visat intresse för att blanda sig i leken.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Italienarna delar färgschema med MoneyGram och därmed kan det finnas en gemensam väg framåt. Avtalet mellan fintech-företaget och Haas sträcker sig enligt uppgifter tre år och är värt lite drygt 20$ miljoner per säsong.

Genom att hitta gemensam mark med Alfa Romeo kan Haas ta ytterligare steg mot att nå budgettaket. Det kan gynna alla inblandade eftersom vi vet att mer pengar korrelerar med bättre prestationer.

Rimligen bör bättre prestationer från Haas som stall medföra ökad exponering för sponsorerna. Så kanske kan uppgifterna som rapporterades av Dieter Rencken visa sig besannas.

Ett sådant avtal skulle i så fall börja gälla från och med säsongen 2024. Alfa Romeo förblir Saubers namnsponsor även nästa säsong.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese