Hem » Kevin Magnussen: Haasförarens Karriär, Lön och Fru

Kevin Magnussen: Haasförarens Karriär, Lön och Fru

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-16

Kevin Magnussen är en dansk Formel 1 förare som tävlar för det amerikanska stallet Haas. Han är son till racingföraren Jan Magnussen som tävlade i F1 1995 – 98. Haasföraren har startfältets lägsta F1 lön men tjänar en bra peng. Dansken är gift och har bildat familj.

Basfakta om Kevin Magnussen

Kevin Magnussen kör Formel 1 för Haas F1 stall. Den danska F1 föraren föddes i Roskilde 1992 och han har tävlat i IndyCar mot vår senaste svenska F1 förare Marcus Ericsson.

Kevin är 1,74 meter lång och han väger 68 kilo. Den danska F1 förarens bästa resultat hittills uppnåddes under det första året i sporten. Han gjorde debut i McLaren 2014 och slutade tvåa i Australiens Grand Prix.

Undrar du vilken bil dansken kör när han tävlar för Haas i Formel 1? Leta efter bilen med nummer 20.

Enligt biografin på formel1.com har Kevin Magnussen två idoler – Juan Manuel Fangio som blev Formel 1 världsmästare 1951 samt Stirling Moss som tävlade i sporten 1951 – 61 och tog 16 vinster.

Vägen till Formel 1

Kevin Magnussen är son till den före detta F1 föraren Jan Magnussen. Därmed är det föga överraskande att Kevin började köra go-cart som barn.

Under sitt 14:e jordsnurr tog dansken steget upp i formelbil genom att börja tävla i danska Formula Ford 2008. Den säsongen tog Kevin Magnussen 11 vinster från 15 starter vilket innebar att han vann mästerskapet.

Året därpå gick han vidare till Formula Renault 2.0 där han bland annat tävlade mot den senare Formel E föraren Antonio Felix da Costa.

Senare skulle han, precis som Carlos Sainz Jr, tävla för Carlin i de brittiska F3 mästerskapen. 2011 tog han sju racevinster där och han slutade tvåa bakom Marcus Ericssons före detta brasilianska stallkamrat Nasr.

AI genererad illustration av Kevin Magnussen som kör förbi den danska flaggan

Första erfarenheten i en F1 bil för Kevin Magnussen

Som så många andra förare som tävlar i Formel 1 så var det ett young driver test som introducerade Kevin Magnussen till F1 bilar. 2012 fick dansken chansen att köra vid ett sådant tillfälle i Abu Dhabi.

Vid det tillfället tillhandahöll McLaren en MP4-27 som Kevin körde. Innan dess hade han visserligen förberetts med simulatorarbete och det visade sig.

Den blivande McLarenföraren klarade av att köra runt Yas Marina Circuits dåvarande utformning på 1:45.651. Det kan sättas i relation till en finsk F1 förare – Kimi Raikkönen som vann det årets upplaga av Abu Dhabi Grand Prix – vars snabbaste varvtid var 1:44.458.

Därmed erhöll han tillräckligt med superlicens poäng för att kunna köra Formel 1. Men det skulle dröja till 2014 innan han fick göra debut.

McLaren öppnade dörren till F1 karriär

Säsongen 2014 blev den första i Formel 1 för Kevin Magnussen som tävlade för McLaren tillsammans med Jenson Button. Britten som hade vunnit VM var en väldigt erfaren stallkamrat som dansken kunde lära sig mycket från.

Den första säsongen i F1 medförde en 11:e plats i förar-VM. Kevin körde ihop 55 poäng och Button säkrade ytterligare 126 till stallet. Med andra ord stod Magnussen för 30 procent av poängskörden.

Det är ungefär samma som den senare McLaren debutanten Lando Norris gjorde under sin första säsong i F1 där han tog 33 procent av poängskörden som dåvarande stallkamraten Carlos Sainz Jr stod för.

Men poängen till trots så var det inte tillräckligt för att förbli en F1 förare på heltid den nästkommande säsongen.

Hondas intåg olyckligt för Kevin Magnussen

Formel 1 är en väldigt tuff värld. Det fick Kevin Magnussen erfara då det japanska bilmärket Honda ingick ett avtal om att leverera en F1 motor till McLaren.

Det sammanföll med stjärnvärvningen av spanjoren och dubbla världsmästaren Fernando Alonso från Ferrari. Eftersom det bara finns två styrningar per F1 stall tvingades Magnussen lämna plats.

Således spenderade han säsongen 2015 på sidlinjen. Han agerade reserv- och testförare under året men hans tålamod betalade av sig.

Ett år med Renault före en lång sejour hos nytt stall

Som de flesta vet var McLarens motor inte någon höjdare. Den skapade frustration hos Alonso och Button som slutade långt ner i VM säsongen 2015.

Inför säsongen 2016, efter ett år som reservförare, gick Magnussen vidare i karriären. Nästa stopp blev Renault, dagens Alpine, där han tävlade tillsammans med rookien Jolyon Palmer.

Vistelsen blev inte långvarig. Efter bara en säsong, där Renault inte imponerade, flyttade Kevin vidare till nya utmaningar.

Han ersatte den mexikanska föraren Gutierrez i den amerikanska satsningen Haas F1 team. Där blev han stallkamrat med fransmannen Grosjean.

Magnussen förblev Haas trogen tillsammans med sin nya franska stallkollega i fyra säsonger där han som bäst slutade femma. Det hända två gånger, en i Bahrain samt Österrike säsongen 2018.

Den sista säsongen, 2020 var inte rolig på grund av finansiella problem, en fråga som föranledde att ett budgettak introducerades i Formel 1 säsongen 2021.

Efter säsongen 2020 tog Magnussen ett – vad det skulle visa sig – temporärt avbrott från Formel 1.

En sväng till Nordamerika för Kevin Magnussen

På grund av de ekonomiska problemen var Haas tvungna att se sig om efter lösningar. Det innebar att både Kevin Magnussen och Grosejan fick ge upp sina platser på startfältet 2021.

De ersattes av en betalförare i form av Nikita Mazepin och Mick Schumacher från Ferraris juniorprogram.

För Kevins del innebar det nya utmaningar i Nordamerika. Han spenderade ett år med att köra i IMSA WeatherTech Sportscar Championship med Cadillac Racing och Chip Ganassi. Dessutom tävlade Kevin Magnussen i Le Mans 24h med sin far Jan.

Återkomst till Formel 1

På grund av den omtumlande geopolitiska händelseutvecklingen öppnades en oväntad möjlighet upp för Kevin Magnussen att göra comeback i Formel 1 efter ett års frånvaro.

Betalföraren Nikita Mazepin samt hans far och tillika namnsponsor till Haas gick skilda vägar från den amerikanska organisationen. Det skedde i samband med försäsongstesterna och därmed var tiden inte på Haas sida.

Problemet löstes genom att stallchefen Günther Steiner ringde sin före detta danska förare. De kom överens om att återuppta sitt avtal där de två parterna separerade ett år tidigare.

Därmed stod Kevin Magnussen återigen på startfältet när F1 säsongen 2022 gick av stapeln i Bahrain. Han har nu förlängt sitt avtal med Haas över säsongen 2024 tillsammans med Nico Hülkenberg.

Kevin Magnussen lön och sponsorer

Kevin Magnussens Formel 1 lön från arbetsgivaren Haas F1 team är inte den mest imponerande. Den uppgår till lite drygt 135 000€ per säsong.

Det är mindre än alla andra Formel 1 förare men samtidigt är det inte på något sätt en dålig inkomst. Exempelvis är genomsnittslönen i Danmark 371 900DKK.

Utöver sin lön från Formel 1 stallet har Kevin Magnussen ett flertal sponsorer. Enligt hans hemsida har han partnerskap med följande företag:

  • Cloud Factory
  • Asetek SimSport
  • STOK Emballage
  • MDK Motorsports

Kevin Magnussen fru och familj

Intresset är stort kring Formel 1 stjärnornas flickvänner och fruar och startfältets enda danska F1 förare är inget undantag.

Kevin Magnussen är en lyckligt gift man. Han har en fru som heter Louise Gjorup Magnussen. Bröllopet hölls den 10:e oktober 2019.

Kevin Magnussens fru är en väldigt återhållsam person i termer av att synas offentligt, precis som Sebastian Vettels dito.

Paret har en dotter som heter Laura som föddes den 11:e januari 2021. Hon var på plats inför sin pappas återkomst till Formel 1 i Bahrain GP 2022.

Vem är Kevin Magnussens pappa?

Man skulle kunna argumentera för att Kevin Magnussen föddes för att bli F1 förare – eller i alla fall racingförare av något slag. Han är son till en före detta Formel 1 racerförare.

Jan Magnussen är pappa till Kevin. Han tävlade för McLaren samt Stewart 1995, 97 och 98. Han gjorde 25 tävlingar och tog ett poäng. Som bäst slutade han sexa i Kanada Grand Prix 1998.

Jan Ellegaard Magnussen föddes 4 juli 1973.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen