En Formel-1 motor är otroligt komplex och den är allt annat än billig. Det är inte vem som helst som klarar av att ta sig an jobbet att utveckla en så kallad power unit till F1 bilar.
I den här artikeln går F1sverige igenom allt som rör motorerna i F1. Vi kikar på vilka motorutvecklare som finns representerade på gridden samt vilka som tillkommer i framtiden.
Dessutom tar vi reda på vad en Formel-1 motor faktiskt kostar och hur mycket effekt de har. Sätt på dig hörselskydden och häng med när vi tar reda på allt som rör de vrålande monstren som driver F1 bilarna.
Tillverkare av F1 motorer
Varje Formel 1 stall kan inte utveckla en egen motor. Det är helt enkelt inte kostnadseffektivt att varje deltagande team utvecklar sin egna power units och dessutom är det inte tekniskt möjligt för alla.
Därför är det fyra motortillverkare som förser alla stallen med F1 motorer 2023. Dessa är:
- Ferrari
- Mercedes
- Red Bull Power Trains
- Renault
Honda har fortfarande ett finger med i spelet i motorn som utvecklas av Red Bull Power Trains. De har delat upp arbetet så att Honda arbetar på den elektriska delen samtidigt som Red Bull ansvarar för förbränningsmotorn.
Stallen som använder deras motorer kategoriseras antingen som ett fabriksteam eller som ett kundstall. Fabriksstall definieras som ett stall som är direkt kopplat till motorleverantören och en organisation som inte själva utvecklar motorer är kundstall.
De fyra fabriksstallen på F1 gridden 2023 är:
De övriga stallen köper in motorer från de ovan nämnda motortillverkarna eftersom de själva inte utvecklar dem. I listan här nedanför ser du vilken motor varje stall använder.
- Kundstall – Motorleverantör
- Alfa Romeo Sauber – Ferrari
- Visa Cash App RB – Red Bull Power Train
- Aston Martin – Mercedes
- Haas – Ferrari
- McLaren – Mercedes
- Williams – Mercedes
Renault är den enda tillverkaren av F1 motorer som inte har ett kundstall och det kan missgynna dem. McLaren köpte in deras motorer fram till säsongen 2021 men övergick sedan till Mercedes.
Skälet till att det kan vara ofördelaktigt för en fabrikant – det vill säga en tillverkare av power units – att inte ha ett kundstall är att de får mindre data att arbeta med. Dessutom innebär det så klart ett inkomstbortfall.
Fler tillverkare kommer utveckla en Formel-1 motor
Formel 1 står inför stora förändringar säsongen 2026 då regelverket kommer att ses över. Förändringen har tillsammans med det ökade intresset för sporten medfört att fler motortillverkare vill tävla och synas.
Vintern 2023 annonserade det aspirerande F1 stallet Andretti att de tänkte samarbeta med Cadillac. Bara veckor senare offentliggjorde Cadillacs amerikanska konkurrent Ford att de skulle in i sporten, men de har ingått ett avtal med ett existerande stall.
Ford kommer nämligen att vara partner till Red Bull Power Trains och det rör sig om stora investeringar, inte bara ett sponsorskap. De kommer att arbeta tillsammans med att utveckla en konkurrenskraftig F1 motor.
Men Ford är inte det enda bilmärket som garanterat kommer att kliva in i Formel 1. Audi gör dem sällskap och de har inte bara valt att ingå ett motorsamarbete.
Audi har köpt upp en majoritet av aktierna i det Schweiz-baserade F1 stallet Sauber, dagens Alfa Romeo. Stallet kommer att tävla med en Formel-1 motor från Audi när det nya reglementet träder i kraft.
Därutöver kommer Honda att återkomma som motorleverantör i ett partnerskap tillsammans med Aston Martin. Det innebär att även Aston Martin och Audi Sauber kommer att kategoriseras som fabriksstall med egna F1 motorer från och med säsongen 2026.
Vad kostar en F1 motor?
Vad kostar en F1 motor egentligen? Att den är dyr är en självklarhet eftersom tekniken är så otroligt komplex.
Enligt Motorsportmagazine uppgår kostnaden för en Formel 1 motor 2023 till 18,32$ miljoner vilket motsvarar nästan 200 miljoner kronor. Enligt regelverket måste kundstallen kunna köpa motorer för 10,34 miljoner men med olika kompletterande delar kostar en F1 motor 18,32$ miljoner.
Olika delar i en F1 motor 2023
De moderna Formel 1 motorerna är så kallade hybridmotorer och det innebär att de drivs likväl av elektricitet som av en förbränningsmotor. Den mest intressanta delen är elmotorn och den är väldigt komplex, men den kommer att bli lite enklare framöver.
Det beror inte minst på att man vill reducera kostnaderna för att utveckla F1 motorer och därigenom attrahera fler tillverkare. Faktum är att det kommer att införas ett budgettak i Formel 1 även för motortillverkarna, inte bara för stallen.
Elmotorn
Dagens Formel 1 bilar har en elmotor som i korthet består av två komponenter:
- MGU-H
- MGU-K
MGU-K använder kinetisk energi som återvinns från bilarna, exempelvis när de bromsar. Det är den enklare delen av elmotorn och den kommer att finnas kvar även 2026.
Så är inte fallet med MGU-H, en väldigt dyr och komplicerad teknik. Den återvinner energi från avgaserna som släpps ut från förbränningsmotorn.
För att attrahera nya tillverkare av F1 motorer beslutades det att MGU-H kommer försvinna, enligt Motorsports.com var det en avgörande faktor för att få med Audi i sporten.
De två elektriska komponenterna i hybridmotorerna som används säsongen 2023 kan generera ungefär 120kW fast trots att MGU-H inte kommer att användas i regelverket från och med 2026 så kommer elmotorerna att bli kraftfullare.
MGU-K kommer att kunna leverera upp till 350kW som komplement till förbränningsmotorn enligt F1s beräkningar.
Hur många hästkrafter har en F1 motor?
Många som tittar på Formel 1 undrar hur många hästkrafter en Formel 1 bil har. Svaret är att en F1 motor kan generera strax över 1000 hästkrafter när förarna kramar ur maximal effekt ur sina bilar.
Vanliga frågor om motorerna i Formel 1
En F1 bil har strax över 1000 hästkrafter beroende på motortillverkare.
Säsongen 2023 finns det fyra motortillverkare i Formel 1. Dessa är Ferrari, Mercedes, Red Bull Power Trains (Honda) samt Renault.
En Formel 1 motor kostar lite drygt 200 miljoner kronor.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese