Hem » Esteban Ocon: Lön, Flickvän & F1 Karriär

Esteban Ocon: Lön, Flickvän & F1 Karriär

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-17

Esteban Ocon är en fransk Formel 1 förare. Ocon tävlar för Alpine F1 team och han gjorde debut i motorsportens finrum 2016 under tävlingshelgen på Spa. Fransmannen kör med nummer 31 på bilen och han vann sitt första race i Ungern 2021. Alpineföraren kommer från en vanlig familj och har arbetat hårt för att nå Formel 1. Karriären har inte varit någon dans på rosor och han har tvingats lämna sporten men kämpade sig tillbaka igen. Läs vidare och lär dig mer om Esteban Ocon.

Basfakta om Esteban Ocon

Esteban Ocon föddes den 17:e september 1996 i norra Frankrike, Normandie. Fransmannen kör Formel 1 för stallet Alpine sedan 2020. Hans fullständiga namn är Esteban José Jean-Pierre Ocon-Khelfane.

Ocon är känd för att vara en väldigt tuff racingförare som inte lägger några fingrar emellan. Det gäller oavsett vem han kämpar mot på banan, stallkamrater inkluderat.

Esteban är 1,86 meter lång och han väger 66 kilo. Det uppger Eurosport.

Karriärens första vinst kom, väldigt överraskande, i Ungerns Grand Prix 2021. Vissa spelbolag för F1 betting erbjöd 750 gånger pengarna vilket indikerar hur osannolikt det var att han skulle stå högst upp på prispallen vid det tillfället.

Fransmannen har valt att tävla med nummer 31 på bilen. Så om du är osäker på vilken av Alpines två bilar som körs av honom kan du leta efter numret på bilens nos.

Vägen till Formel 1

Esteban Ocon visade att han hade racing i blodet redan som barn. Han började tävla i go-cart 2006 och redan i sitt andra år vann han de franska mästerskapen. 2008 visade han återigen prov på rå talang och vann serien där andra framtidsnamn tävlade.

Bland dem återfanns den blivande F1 racevinnaren Pierre Gasly samt den nu avlidna F2 föraren Anthoine Hubert.

2009 till 2011 tävlade fransmannen i olika KF3 kategorier. Ocon körde i både de spanska likväl som i de italienska serierna och 2010 vann han de franska mästerskapen.

Det efterföljande året kom Esteban två i WSK Euro Series bakom en otrolig talang, en holländare som skulle bli världsmästare i Formel 1. Vi talar så klart om Max Verstappen som vann mästerskapet 2011.

Esteban Ocon till formula racing

För att kunna förverkliga drömmen om att tävla i Formel 1 måste man köra formelbilar. 2012 och 2013 körde den blivande F1 föraren från Frankrike således den typen av bilar.

Ocon deltog i Eurocup 2.0 med teamet Koiranen och fransmannen körde i serien 2.0 Alps med samma stall. 2013 övergav han Koiranen och körde för ART istället. Det var ett lyckat byte som resulterade i två racevinster och en tredjeplats i mästerskapet som vanns av en bitter konkurrent – Pierre Gasly.

Steget upp i F3

2013 fick Esteban Ocon dessutom möjligheten att pröva på F3 för första gången. Det var Prema, som har svenskkopplingar, som tog till sig den talangfulla fransmannen.

Han fick chansen att visa vad han gick för i Macau och slutade efter lite om och men på en tionde plats.

Samarbetet med Prema fortsatte året därpå och Esteban Ocon körde i F3 European Championship. Det var otroligt lyckat och Ocon vann mästerskapet. Bland förarna som fransmannen besegrade i titelracet återfanns bland annat Max Verstappen.

Säsongen 2015 innebar att Esteban Ocon körde i GP3. Fransmannen tog fyra pole positions och inte mindre än 14 placeringar. När säsongen summerades hade den blivande F1 föraren från norra Frankrike återigen krönts till mästare.

Ocon i F1

Säsongen 2016 skulle bli Esteban Ocons första besök i Formel 1. Ofta är det tillfälligheter som öppnar dörrar för oss i livet och det gällde även för Ocon.

AI illustration av Ocon i en Renault F1 bil

Initialt var han tänkt att vara reservförare i Renault och komplettera rollen med att köra DTM för Mercedes. Men den finansiella situationen i Formel 1 före budgettakets intåg var inte vad den var idag.

Vid den tiden fanns det ett stall som hette Manor som verkligen hade stora ekonomiska problem. De använde sig av betalförare för att få ekonomin att gå ihop, men när Rio Haryantos finansiärer inte kunde betala fick han lämna stallet.

Det öppnade upp en ingång till Formel 1 för Esteban Ocon som ersatte honom i samband med Belgien Grand Prix.

Visserligen hade fransmannen redan testat F1 med Lotus, som senare blev Renault, 2014. Men det här var första tävlingshelgen för Ocon i motorsportens finrum.

Platsen i DTM togs över av den svenska racingföraren Felix Rosenqvist som senare skulle flytta över till IndyCar.

Som bäst slutade Esteban Ocon på tolfte plats i säsongens näst sista race som arrangerades i Brasilien. Tack vare väderförhållandena kunde han köra upp från den tjugoandra och sista startrutan.

I det sista racet för säsongen, vilket även blev det sista i Manor, kom Ocon i mål som trettonde förare.

Vidare till Force India

Nästa steg i karriären blev att signera ett kontrakt med dåvarande Force India som senare skulle bli Racing Point och idag kallas för Aston Martin. Stallet använde en F1 motor från Mercedes och Ocon var associerad med det tyska bilmärket.

I Force India fick Ocon köra tillsammans med den erfarna mexikanen Sergio Perez. Estebans väletablerade stallkamrat skrapade ihop 100 poäng, 13 fler än fransmannen.

Den nästkommande säsongen blev väldigt stök i stallet. Lawrence Stroll köpte upp konkursboet och skapade plats för sin son Lance Stroll.

Perez valdes ut till att bli kanadensarens kompanjon inför säsongen 2019 och därmed fick Ocon en kraftig motgång. Han stod nämligen utan kontrakt och tvingades lämna startgridden i Formel 1.

Visserligen kämpade fransmannen hårt för att få ett kontrakt hos något stall. Bataljerna mellan honom och Perez på banan var ovanligt hårda för att ske mellan stallkamrater och hade kontakt – något som inte uppskattas av cheferna.

Trots sin ihärdighet blev Ocon inte inbjuden att köra någonstans och han tvingades ta ett sabbatsår som reservförare hos Mercedes.

Esteban Ocon tillbaka på gridden

Inför säsongen 2020 lyckades Esteban Ocon och hans manager Toto Wolff hitta en ny styrning. Fransmannen signerade ett kontrakt med Renault där han skulle köra tillsammans med Daniel Ricciardo.

Trots det fortsatte han att vara kopplad till Wolff som varit hans manager sedan 2015. Förhoppningen var kanske att kunna signera ett avtal med Mercedes F1 stall. Men med Valtteri Bottas prestationer och George Russels framfart i Williams blev så inte fallet.

När Esteban Ocon fick se Ricciardo lämna för McLaren F1 stall och ersättas av Alonso kan man tänka sig vad som gick genom hans huvud. Den dubbla världsmästaren är ökänd för att inte vara någon rolig stallkamrat.

Men glädjande nog för Esteban så presterade han bra i Alpine. Hans insatser imponerade i så hög utsträckning att han belönades med ett nytt kontrakt.

Det innebar långsiktighet och kontinuitet som han har använt för att växa som förare. 2021 vann han sitt första race efter en intensiv strid med Aston Martins Vettel.

Esteban Ocon lön i Alpine

Esteban Ocon har en bra F1 lön. Efter att han skrev på ett nytt avtal med sin arbetsgivare som innebär att han ska köra för det franska stallet till 2024 tjänar han 6EUR miljoner per säsong.

Esteban Ocon flickvän och familj

Esteban Ocon kommer från en arbetarfamilj. Hans far, Laurent, är bilmekaniker och han äger en verkstad i Estebans hemstad Evreux.

Estebans mamma heter Sabrine och under den nuvarande Alpineförarens barndom gjorde familjen stora uppoffringar för att deras son skulle kunna bli racingstjärna. De sålde till och med sitt hem för att finansiera hans go-cart karriär.

Franska F1 förarens kvinnliga sällskap

I vuxen ålder har Esteban Ocon flickvän. Han dejtade tidigare, precis som Lance Stroll, en italiensk kvinna.

Hon hette Elena Berri och studerade företagsadministration i Geneva. Paret har brutit upp och är inte längre tillsammans.

Esteban Ocons språkkunskaper

Den franska F1 föraren är inte bara bra på att köra racingbil. Han är dessutom en riktig språktalang och bemästrar fyra olika språk.

Det är något han har gemensamt med sin flickvän Berri eftersom båda två är kapabla att prata fyra olika språk.

  • Italienska
  • Franska
  • Engelska
  • Spanska
Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen