Några av stallen har valt att anlita betalförare i Formel 1 som i utbyte mot ekonomisk ersättning kör en av deras bilar. Det innebär att teamen får tillgång till finansiella medel. Det i sin tur bidrar till att de kan nå budgettaket i F1 och utveckla en mer konkurrenskraftig bil. Men ibland är racingförarna som köper sin styrning i F1 inte lika kompetenta som konkurrenterna. Det skapar en asymmetri där det inte bara är talang som kan ta en duktig racer till the pinnacle of motorsports.
Vad är betalförare i Formel 1?
En betalförare i F1 är en racer som betalar för att få tävla för ett F1 stall. Ofta är det de mindre stallen som accepterar lukrativa sponsoravtal i utbyte mot att erbjuda en styrning till en F1 förare.
För vissa stall har pengarna från betalande förare varit helt avgörande för dess existens. Ett strålande exempel är den senaste i raden av våra svenska F1 förare – Marcus Ericsson.
Tack vare sina starka finansiärer levde hans karriär i sporten vidare efter det att Catherham gick i konkurs. Finn Rausing investerade stora pengar i nuvarande Alfa Romeo F1 team som då tävlade under namnet Sauber och Ericsson kunde köra vidare i fyra säsonger.
Att köpa sin styrning är en gråzon
Det kan låta lite smutsigt och fult att köpa sin sits i en Formel 1 bil. Handlingen medför att en aningen begränsad förare kan få företräde framför mer talangfulla individer.
Visserligen kan så vara fallet och historien visar tydligt att det inträffar och har inträffat. Men exakt hur en betalförare i F1 ska definieras är inte riktigt tydligt och vissa av dem är faktiskt riktigt skickliga.
Sergio Perez i Red Bull har haft väldigt mycket pengar med sig från sponsorer under sin karriär. Trots det är han en väldigt duktig förare och han har vunnit flera race, bland annat Monaco GP 2022 vilket är ett erkännande om något.
Men frågan är om han hade kunnat göra det utan att ta sig in i sporten med hjälp av mycket kapital från sponsorerna.
Inte alla betalförare i F1 är tillräckligt bra
Även om det finns förare i Formel 1 som i hög utsträckning har köpt sin plats på startgridden som är duktiga är det inte fallet med alla. Det finns tråkigt nog exempel på när pengar har medfört att talanger har fått stå åt sidan för mindre begåvade racers.
Från ett finansiellt perspektiv kan det vara nödvändigt för stallen. Dessvärre innebär valet försämrade resultat på racingbanan vilket på längre sikt innebär mindre pengar till stallen.
Skälet är att dåliga sportsliga resultat påverkar stallens intäkter negativt på två sätt.
- Den sämre sportsliga prestationen innebär mindre pengar från konstruktörs-VM
- Det blir svårare att attrahera attraktiva sponsoravtal i takt med att resultaten försämras på racingbanan
Därför måste stallen tänka två gånger innan de tar pengar i utbyte mot en av de två eftertraktade styrningarna de kan erbjuda. I vissa fall har till och med båda stolarna gått till betalförare, något som medfört dåliga resultat.
Exempel på betalförare i Formel 1
Det finns ett flertal exempel på fenomenet med förare som betalat för att få köra Formel 1. BBC talade om det redan 2013 då Timo Glock fick lämna plats i Marussia för Max Chilton. Ett annat exempel som nämns i BBC-artikeln är den finska F1 föraren Kovalainen som fick ge plats till fransmannen Pic.
Nedan listas några av de förare som har ansetts vara betalförare under de senaste åren som gått.
- Pastor Maldonado
- Max Chilton
- Lance Stroll
- Nicholas Latifi
- Nikita Mazepin
- Marcus Ericsson
- Guanyu Zhou
- Charles Pic
Givetvis kan personerna köra bil bättre än de flesta av oss. Ericsson visade det när han vann Indy 500 och Maldonado har vunnit race i F1. Även Lance Stroll vars pappa har köpt Aston Martin F1 team för att hans son ska kunna köra Formel 1 har stått på podiet vid flera tillfällen.
Framgångarna till trots – frågan är om de hade varit i Formel 1 över huvud taget om de inte på ett eller annat sätt kunnat skjuta in pengar till de stall de tävlat för.
Juniorprogram – Alternativ till att bli betalförare i F1
F1 är en väldigt dyr sport och därför infördes budgettaket för att skapa ett jämnare och mer hållbart klimat för stallen att verka i. Men det är inte bara i F1 som det krävs pengar. Vägen dit är också en kostsam affär.
Därför behöver motorsportstalanger få finansiering på ett eller annat sätt. En metod är att likt Stroll, Latifi och Mazepin ha förmögna föräldrar som betalar notan.
Eller så kan man likt Ericsson och Maldonado ha företag som står för betalningen under de slitsamma hundåren. Men det finns en tredje väg att gå.
De flesta stallen i Formel 1 har juniorprogram där finansierar och hjälper framtidens stjärnor att göra karriär. Det binder visserligen upp dem till det stallet, men det skapar möjligheter att ta sig in i F1.
Exempelvis har George Russell haft stöttning från Mercedes under sin karriär och Max Verstappen har kommit fram via Red Bulls dito. Även Charles Leclerc och Lando Norris är produkter av sina respektive stalls juniorsatsningar.
Av dem har två tagit sig in i Formel 1 via mindre stall där deras styrning mer eller mindre har köpts.
Juniorprogrammen är indirekta betalförarprogram
Juniorprogrammen kan på vissa sätt ses som indirekta betalförarprogram. Stallen finansierar utbildning och tävlingar för de unga förarna som sedan blir stallen trogna under en längre tid.
Visserligen går det att som i Ricciardos fall bryta sig fri efter ett tag, men förarna är beroende av stallen. Det gäller inte minst i början av karriären.
De stora stallen köper mer eller mindre platser på startgridden av de mindre stallen för sina talanger. Ofta ingås avtalen mellan stallen som kör med samma motorer.
Motortillverkarna erbjuder då en rabatt av något slag för att kundstallet ska tillhandahålla en styrning till en rookie. Marcus Ericsson fick stryka på foten när Ferrari ville placera Giovinazzi i Alfa Romeo.
George Russell fick köra tre år i Williams som troligtvis hade ett fördelaktigt motoravtal med Mercedes. Det var välbehövligt med tanke på stallets då svaga ekonomiska situation.
Även Max Verstappen har kommit in F1 genom juniorprogrammen, men Red Bull äger även AlphaTauri så där kanske inte samma parallell kan dras.
Framtiden för betalförare i Formel 1
Oavsett vad man tycker om betalförare i Formel 1 så finns det förklarliga skäl till att fenomenet existerar. Förhoppningsvis kan budgettaket medföra att färre förare kommer in i sporten enbart till följd av sponsorpengar framöver.
Samtidigt är det troligt att kommersiella intressen kommer fortsätta styra sporten. Med tanke på hur ivriga F1 är att få in en amerikansk förare och hur tongångarna gick när Zhou kom in på startgridden som första kines någonsin – så finns det skäl att tro att mer än sportsliga meriter kommer att styra hur lediga styrningar i Formel 1 allokeras även i framtiden.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese