Allt såg så ljust ut för den regerande världsmästaren när bilarna dundrade iväg i Azerbajdzjan Grand Prix 2023 i Baku. Men, Max Verstappen blev lurad av säkerhetsbilen och gick miste om en – vad det såg ut som – säker seger.
Istället var det hans stallkamrat Perez som upprepade bedriften från gårdagen då mexikanen vann årets första F1 sprint race genom att dra det längsta strået även i dagens Grand Prix på Bakus gator. Men, trots att det var en glädjens dag för Red Bull var olyckan inte långt borta när arrangören visade viss slapphet.
Verstappen lurad av säkerhetsbilen
Visserligen var det Charles Leclerc som var snabbast under fredagens kval till F1 Grand Prixet i Azerbajdzjan 2023. Men som lärdomarna från gårdagens sprint race på stadsbanan visade så har Scuderia Ferrari fortfarande inte allt som krävs för att riktigt utmana Red Bull racing i racen.
Därmed var det föga förvånande att Max Verstappen var förbi Charles Leclerc och kontrollerade racet från första plats redan efter några få varv. Visserligen dröjde det inte länge förens även Sergio Perez tog sig förbi monegaskens Ferrari, men som vi alla vet är det inte riktigt spännande när Verstappen jagas av sin stallkamrat.
Tacksamt nog finns det ett ordentligt inslag av tur och slumpen spelar en stor roll i Formel 1. Det skulle visa sig värdefullt för Perez och striden i Formel 1 VM tabellen när racet utspelade sig idag.
Max Verstappen blev nämligen ombedd att gå i depå samtidigt som de dubbla gulflaggorna vajade längs banan efter att Nyck de Vries kört in i barriären och förstört sin AlphaTauri. Det blev slutet på den forna F2-mästarens race och visst var det symboliskt för hans helg?
Men – den enes död den andres bröd – Verstappen gick nämligen i depå innan säkerhetsbilen kallades ut på banan. Det gjorde vare sig Leclerc eller Perez och båda två gynnades ordentligt av den slumpmässiga händelsen.
De båda kunde därför dra nytta av ett betydligt kortare depå stopp och befinna sig framför den regerande världsmästaren när omstarten gick. Mexikanen släppte därefter aldrig ifrån sig ledningen, även om Charles Leclerc fick ge vika i striden mot Max Verstappen, om det ens kan kallas för strid.
Det innebar att topp 3 segmenterades och de tre förarna gick i mål i den ordningen. Visst var Alonso sugen på att ge Leclerc en match om den sista pallplatsen, men han kom faktiskt aldrig riktigt nära utan fick nöja sig med fjärdeplatsen i dagens tillställning.
Samtidgt var Leclerc otroligt nöjd med sin insats. Efter racet sa han att Ferrari maximerade resultatet från helgen och varje session var helt felfri från deras sida.
Mercedes var sugna på bra poäng
Mercedes F1 team har inte haft en bra inledning på året och under den långa pausen i april har de gjort stora förändringar i sin organisation. I Azerbajdzjan var de dock sugna på bra poäng och de gjorde relativt bra ifrån sig givet förutsättningarna.
Visserligen var Russells insats i kvalet allt annat än stark, men den unga britten körde upp sig i racet och lyckades faktiskt knipa den snabbaste varvtiden. Visst är en åttonde plats inte alltför imponerande, men givet hur han kvalade så får det ses som ett bra resultat.
Tyvärr för Mercedes fick Hamilton se sig slagen av Carlos Sainz Jr trots att han hotade spanjoren under flera varv i slutet av tävlingen. Tyvärr hade han inte riktigt toppfarten för att ta sig förbi Sainz i Ferrari och Merca fick alltså nöja sig med en sjätte respektive åttonde plats och snabbast varvtid.
Stroll lyckades hålla Russell bakom sig efter att de två bytt position på banan några gånger under racet. Den mest spektakulära instansen var väl när Russell körde förbi kanadensaren i infarten till depån, en manöver som drog till sig domarnas blickar men som inte resulterade i någon bestraffning.
Bakom dem hämtade Norris och Tsunoda in värdefulla poäng i bottenstriden av konstruktörs-VM. De båda förarna är troligtvis lite smågriniga över hur racet utspelade sig men nöjda med resultatet.
Det är trots allt inget roligt att ligga och harva bakom två bilar som inte går i depån på i princip hela racet. Faktum är att Ocon inte stannade förens det allra sista varvet och det kunde ha gått riktigt illa.
Var det för att hans bil var skadad eller för att han hade punka? Det skulle man ju kunna tro, men så var det inte.
Ocon nära olycka i depån under Azerbajdzjan GP 2023
Esteban Ocon startade från depån på ett par hårda däck och dit återvände han inte förens han var tvungen på sista varvet. Hade han inte gjort det stoppet skulle han ha blivit diskvalificerad från tävlingen men det var ändå imponerande att köra så långt på en uppsättning däck i Azerbajdzjan, på en stadsbana.
Men, tyvärr var det inte alla som var med i matchen – eller ska jag säga racet – hela vägen till slutet. Det gällde arrangörerna och de säkerhetsansvariga som lät fotografer komma in i depågatan före racet hade avslutats.
Tacksamt nog var det ingen som kom till skada när Esteban Ocon körde in för att genomföra sitt byte. Men fransmannen fick bromsa och vejja ordentligt i depån när fotografer och annat mediafolk hoppade åt sidan.
Samtidigt var det Red Bull mekaniker uppe och klättrade på staketet, något som inte längre är tillåtet trots att man så klart kan tycka att det är tråkigt. Men, jämfört med hur det såg ut i depågatan när Ocon kom körande är det en droppe i havet.’
Alfa Romeo är och var ingenstans
Alfa Romeo och Valtteri Bottas ska nog vara glada att de tog några poäng i säsongspremiären. För, sedan dess har de sett otroligt bleka ut och i Azerbajdzjan var de absolut ingenstans.
Visserligen var Zhou med i tåget bakom Ocon hela racet fram tills dess att han behövde bryta. Men att han skulle ha en chans på poäng var aldrig troligt och Valtteri Bottas var toksist.
Det ser minst sagt mörkt ut för det Schweiziska stallet och något måste göras för att de ska kunna blanda sig i striden om fler poäng i år. Tacksamt nog för dem ser varken Williams eller Haas särskilt vassa ut heller, men de blixtrar ändå till då och då i kvalen.
Summa summarum var det ett underhållande race i Baku och jag är tacksam att vi slapp se några rödflaggor – både från ett säkerhets- och underhållnings perspektiv. Visst kan man tycka att en omstart kan krydda till underhållningsvärdet, men samtidigt urvattnar flaggorna det strategiska spelet lite för mycket i min mening.
Nästa helg är det dags för nästa race på årets F1 kalender då det första amerikanska racet körs i Miami. Det är faktiskt ett riktigt hemma-race för Logan Sargeant som är född i Florida, så både han och vi ser säkerligen fram emot det ordentligt.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese