Hem » Lärdomar från Sprinten inför Baku GP 2023

Lärdomar från Sprinten inför Baku GP 2023

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-04-30

Åsikterna går isär både bland fans, förare och andra intressenter rörande sprintens vara eller icke vara. Men oavsett vad man tycker om formatet så kunde vi dra några värdefulla lärdomar från sprint racet i Azerbajdzjan igår.

Låt oss titta närmare på dem och spåna om vad vi kan förvänta oss i dagens Grand Prix på Bakus gator.

Lärdomar från Sprinten: Inte så stor risk för rödflagg?

Ett av de stora samtalsämnena efter den avslutade tävlingen i Australien som vanns av Max Verstappen var hur tävlingsledningen använde rödflaggor. Dessutom var vissa förare, bland dem Russell, kritisk till hur man beslutade att först använda säkerhetsbilen och sedan rödflagga racet efter Albons olycka.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Med tanke på hur ofta race har stoppats med rödflagg de senaste åren i förhållande till den historiska användningen, samt de senaste veckornas debatt kan man tro att rödflaggan ligger nära tillhands i dagens Grand Prix. Och visst finns det skäl för det, banan är väldigt tight på sina ställen och säkerheten måste alltid komma i första rum.

Faktum är att en majoiritet av fansen verkar tro att det kommer bli för många rödflaggor under helgen. Detta om vi ska tro på en frågan som journalisten Christoffer Lindén skickade ut på Twitter.

Enligt den trodde sex av tio fans att vi kommer att få se fler rödflaggor än nödvändigt. Men – om vi ska lita på vad vi lärde oss från sprinten kanske vi inte behöver vara så oroliga?

När Tsunodas däck behövde samlas in och det låg kolfiber på banan användes först VRC följt av den fysiska säkerhetsbilen, men racet fick fortgå. Så, om ingen verkligen parkerar på banan kanske vi inte behöver oroa oss för rödflagg?

Bethard erbjuder 2,37 gånger pengarna på att racet inte kommer att rödflaggas och baserat på lärdomar från sprinten kanske det är av intresse?

Vi lär inte få se röda däck

Charles Leclerc startar från pole position framför de båda Red Bull förarna, tätt följda av Carlos Sainz Jr. Även om man skulle kunna tänka sig att någon, exempelvis Perez, skulle kunna gynnas av att starta på mjuka röda däck för att ta en plats i starten är det osannolikt.

Om det fanns några lärdomar från sprinten som F1 stallen troligtvis kommer att ta med sig till dagens race så är det däckslitaget. De mjuka däcken åts upp som om asfalten på Bakus gator var en hungrig varg och troligtvis kommer ingen att använda dem i racet.

Den enda chansen att få se röda däck är väl om vi får en sen omstart eller om någon som ligger utanför poängplats vill gå för snabbaste varv i slutet. Annars är det ytterst osannolikt att något stall kommer att skicka ut sina förare på den mjukaste gummiblandningen i Azerbajdzjan Grand Prix.

Under sprinten tog Sky Sports kontakt med Günter Steiner och han var inte främmande för att vi kommer att få se tvåstoppstrategier i dagens race. Den tesen verkar trolig och för dig som tycker betting är kul kan du hitta något här.

Min tanke är att Ferraris däckslitage är mördande högt och att Mercedes inte är långt efter dem i racetrim. Så, kanske kan en liten slant på att Hamilton landar på podiet vara roligt?

Unibet har ett högt odds och erbjuder 2,75 på att så blir fallet vilket kan ställas i relation till Betway som har pressat ner britten topp 3 till 2,30.

Lärdomar från sprinten: Red Bull vinner

Givetvis hoppas vi alla på att det ska bli så spännande som möjligt när racet går av stapeln. Men var det något vi lärde oss från gårdagens sprint så är det att Red Bull fortfarande spelar i en egen liga.

Frågan är bara – är Perez en rimlig utmanare till Verstappen? Under våren har vi fått höra hur han kommer att försöka utmana Max i VM-tabellen men jag har svårt att se det hända – men över ett race på stadsbana?

Verstappen går in i det här racet lite tjurig efter incidenten med Russell, frågan är om det påverkar honom negativt? Personligen tror jag inte det, han tenderar att vända motgångar till motivation precis som alla enastående idrottare.

Med tanke på att Max startar framför Perez i racet och att han i det stora hela är en starkare förare bör han troligtvis hållas som favorit – precis som spelbolagen gör. Som jag tidigare nämnde tror jag inte Leclerc och Ferrari kan blanda sig i det här över huvud taget.

DRS är otroligt viktigt

En sista lärdom från gårdagen – som inte är någon direkt nyhet är att DRS är otroligt viktigt i Baku. Tyvärr är det inte alla bilarna som kan garantera att den funktionen fungerar.

Aston Martin F1 stall har imponerat under säsongsinledningen men hittills har de varit bleka i helgen. Skälet är att de har haft tekniska problem med sin DRS och det problemet är inte helt åtgärdat.

Enligt Fernando Alonso kan vi inte vara helt säkra på att de har fått ordning på bakvingen. Så, skulle det visa sig att de inte får ut maximal fart på den långa start- och mål rakan kan de få problem.

Det gäller inte minst Lance Stroll som startar från nionde plats och jagas av Piastri men framförallt av Russell. Bakom dem finns dessutom Albon som med sin raket till bil säkerligen är sugen på en poäng.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

åtta − 3 =