General Motors offentliggjorde sina planer på att bli en motorleverantör inför Las Vegas Grand Prix. Många tror att det kan vara den sista pusselbiten i Andrettis ansökan om att bli den elfte konstruktören ska accepteras. Men många av stallcheferna är fortsatt tveksamma.
Andretti har accepterats av FIA
Nya Formel 1 stall måste genomgå en utdragen process för att accepteras i sporten. FIA öppnade upp den möjligheten tidigare i år och flera kandidater ansökte.
Bland dem fanns exempelvis Hitech Grand Prix som tog in nya investerare i form av kazaken Vladimir Kim. FIA granskade samtliga ansökningar rigoröst och beslutade sig för att bara acceptera Andretti.
Men trots att FIA har gett grönt ljus till den amerikanska racingorganisationen så är det inte hugget i sten att ett elfte stall kommer in på gridden. Andretti har mött kraftigt motstånd från stallen och från Formel 1.
Detta trots att Stefano Domenicali tidigare har sagt sig vara öppen för en elfte konstruktör om rätt organisation dyker upp.
Stallen skeptiska till nytt stall
Trots att FIA har godkänt grönt ljus till Andretti så är flera stall negativt inställda. Det finns en oro för att den amerikanska satsningen inte ska vara seriös nog.
Lawrence Stroll har exempelvis sagt att han inte tycker att man bör ändra något som redan fungerar. Andra har varit oroliga för hur utspädningen av prispotten kommer att påverka verksamheterna.
- Läs även:
- Officiellt: General Motors Ansöker om att bli F1 leverantör
- Liberty Media Ber om Ursäkt Inför Miljard-Race
- Blir AlphaTauris nya namn mer likt Red Bulls?
Men efter att GM, som äger Cadillac, offentliggjorde sina planer på att leverera Formel-1 motorer från och med 2028 bör väl ändå argumentet om att satsningen är oseriös läggas åt sidan?
Det kan man ju tycka, fast så är det inte.
Stallchefer fortsatt tveksamma till Andretti i F1
Chris Medland hos Racer.com rapporterar att det finns en fortsatt tvekan gentemot Andretti. Stallcheferna är inte övertygade – eller kanske vill de inte bli övertygade – om att det är rätt att släppa in Andretti.
Exempelvis sa Toto Wolff så här:
“Vi har inte sett någon data ännu. Det går inte bara att säga att det kommer att bli riktigt bra. Vart är argumenten? Vart är sifforrna?”
James Vowles har inte heller förändrat sin syn på Andrettis inträde i Formel 1. Williams stallchef står fast vid att han är fortsatt orolig för stallets finanser och hur ett elfte stall skulle kunna påverka dem.
“I grund och botten handlar det om Williams finansiella situation och det är huvudsakligen där mitt fokus ligger.”
Samtidigt råder det positiva tongångar kring att få in GM i sporten. Det verkar alltså som att representanterna för Formel 1 och stallen vill ha kvar kakan samtidigt som de äter den.
Vasseur säger så här i frågan efter att han stod i centrum av helt andra orsaker i Las Vegas:
“Om det är frågan om GM, så tycker jag att alla nya motorleverantörer ska vara välkomna i F1. Men det är inte samma sak som ett elfte stall.”
Följetongen med Andretti och kampen mot de nuvarande Formel 1 stallen lär alltså fortsätta. Frågan är om de kommer att stå 22 bilar på banan när lamporna slockanr för Formel 1 kalendern 2025.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese