Hem » Stefano Domenicali öppnar för elfte stall
AI-genererad illustration av Stefano Domenicali öppnar för elfte stall

Stefano Domenicali öppnar för elfte stall

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-01-06

Det är tio stall som tävlar i Formel 1, men så har det inte alltid varit. Faktum är att det så sent som 2016 var 11 konstruktörer som tävlade i sporten. Men sedan Manor gick i konkurs har inga nytillskott skett. Visserligen har Andretti varit på hugget och försökt köpa in sig i Sauber och senare även, enligt ryktet, strävat efter att komma in i F1 med Ford eller Porsche. Hittills har han fått avslag, men kanske blir det ändring? F1:s VD Stefano Domenicali öppnar för ett 11:e Formel 1 stall i samband med Liberty Medias tredje kvartalsrapport.

Skäl till att Andretti mött motstånd

Många fans hade gärna sett att det var fler bilar som tävlade i Formel 1. Det skulle innebära att fler racingtalanger kunde få en chans att visa upp sig i den finaste av motorsporter samtidigt som fansen kan se mer action.

Men när frågan om att låta fler konstruktörer tävla i Formel 1 VM har dörren varit stängd. Skälen till att så är fallet kan diskuteras. och i korthet kan de kokas ner i två punkter.

  • Bilden av Formel 1
  • Ekonomiska incitament

Under 2010-talet hade flera stall det otroligt tufft i en finansiell mening och flera gick i konkurs. Bland annat fick den svenska F1 föraren Marcus Ericssons arbetsgivare lägga ner verksamheten 2014. Även HRT och Manor, som dessförinnan tävlade under namnet Marussia, kan nämnas i sammanhanget.

Att stallen går i konkurs ger inte skenet av att sporten mår särskilt bra. Därför vill Formel 1 med hög sannolikhet inte ta in fler organisationer som inte kommer att överleva. Förhoppningsvis kommer budgettaket i F1 motverka den typen av händelser framöver, men ekonomisk osäkerhet kommer alltid att finnas.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Ekonomiska incitament motverkar elfte stall i F1

Det andra skälet som lyfts fram till att ett elfte stall i Formel 1 inte är välkommet är den ekonomiska utspädningen. Skulle en ny konstruktör få plats i startfältet måste de existerande deltagarna dela på vinstpengar och annat med ytterligare en aktör.

Toto Wolff är en av dem som har varit kritiska mot att ta in ny stall. Han har påpekat att de nuvarande organisationerna har investerat miljardbelopp i sina verksamheter. Skulle en ny deltagare komma in i sporten skulle det innebära att intäkterna späds ut med 10 procent för dem som redan tävlar.

Därför måste ett elfte stall i Formel 1 verkligen bidra med adderat värde vilket Wolff anser är väldigt svårt att argumentera för på ett trovärdigt sätt före det händer. I en intervju sa Mercedes stallchef och tillika delägare att han är öppen för ett elfte stall i Formel 1, men bara under rätt omständigheter. Det får inte bli som de tidigare nämnda teamen som kom in på startgridden för att vara borta igen efter två till tre år.

Stefano Domenicali öppnar för elfte stall

Huruvida ett nytt, elfte Formel 1 stall kan bli aktuellt eller inte är oklart. Efter att Porsches överenskommelse med Red Bulls organisation föll platt har vissa rykten gjort gällande att tyskarna skulle kunna starta ett stall med Andretti.

Efter att ägarna av Formel 1, amerikanska börsnoterade Liberty Media, redovisade sin kvartalsrapport kan den typen av rykten återigen blossa upp. Skälet är en fråga som ställdes i slutänden av samtalet med journalister i samband med det finansiella offentliggörandet.

Stefano Domenicali sa att Formel 1 är redo att ta diskussionen om rätt organisation dyker upp. Enligt italienaren är det inte ett problem att ha ett elfte Formel 1 stall om det medför bättre racing.

Han stänger inte dörren för en pålitlig och seriös organisation som vill diskutera med F1. Samtidigt påpekar han att F1 inte på något sätt har bråttom att hitta en sådan lösning. Han pekar också på concorde avtalet och allt som det innebär.

Det uttalandet låter troligtvis som ljuv musik i Andrettis öron. Kanske kan den amerikanska organisationen komma in i sporten trots allt?

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese