F1 är en komplexa balansen mellan strategi och teknologi där varje beslut är viktigt. Under de senaste månaderna har däcksvärmarnas vara eller icke vara debatterats ordentligt och nu har F1-kommissionen kommit fram till ett beslut. Under ett möte i samband med Belgien Grand Prix beslutades det att däcksvärmare för slicks tillåts säsongen 2024. Detta beslut, bland andra, kommer att påverka sportens framtida riktning, men det var inte det enda som diskuterades.
Sammanfattning: Beslut från mötet
- F1-kommissionen har beslutat att fortsätta använda däcksvärmare för slicks 2024.
- Frågan om däcksvärmare kommer att ses över inför 2025.
- Debatten om F1 motorerna var ett viktigt ämne som diskuterades.
- Man pratade om att göra ändringar i kostnadstaket.
- Inför 2026 diskuterades ytterligare ändringar på bilarna.
- Nästa års försäsongstestning i Bahrain bekräftades för 21-23 februari.
Beslutet: Däcksvärmare blir kvar i F1 2024
Ett betydande beslut kommer att påverka dynamiken i Formel 1 fattades under mötet i samband med Spa. F1-kommissionen har beslutat sig för att man även framöver ska använda däcksvärmare för slicks.
Reglerna för 2024 specificerar användningen av däcksvärmare, och för att ändra de nuvarande reglerna skulle en omröstning ha krävts. Prototyperna har visat att de kan nå temperatur inom några svängar efter att ha lämnat depån på testbanor som Bahrain, Barcelona och Silverstone. Men Formel 1 stallen ville se dem användas på fler banor och lära sig mer om hur de beter sig.
Men, trots att man beslutade sig för att däcksvärmare blir kvar i F1 på slicks däck under säsongen 2024 så kommer en förändring att genomföras. Just nu används inga däcksvärmare för full-wet däcken, och nu kommer även F1 däcken intermediate att användas utan täckena.
Framtiden för Däcksvärmare
Frågan om däcksvärmare kommer att ses över igen inför 2025. Men, det medför komplexitet eftersom det inte är bestämt vem som levererar däcken till F1 från och med den säsongen. Som tidigare rapporterat riskerar Pirelli att tvingas lämna F1 sedan de fått konkurrens från Bridestone.
Vem som kommer att leverera däcken återstår att se. Kommer högst budande få uppdraget, eller litar FIA & F1 på Pirellis expertis som de har införskaffat under de senaste åren?
- Läs även:
- Alpine Sparkar Szafnauer
- Sargeant ser ljus i tunneln med positiv inställning
- Nytt race i Frankrike? Stadsbana på ingång
Utjämning av motorerna diskuterades
Ett annat viktigt ämne för diskussion var PU-utjämningen, som kretsade kring en begäran från Alpine. De vill att deras Renault-motor ska tillåtas mer utveckling i ett försök att minska klyftan till konkurrenterna.
Det rapporterades om en viss sympati för den franska tillverkaren, men ingen överenskommelse nåddes. Bland dem som har uttryckt sitt stöd till Renault finns Christian Horner, och frågan kommer att diskuteras vidare vid ett senare tillfälle.
Fabriksinfrastruktur
Ämnet kostnadstak har varit på tapeten i veckan. Vissa fruktar att några stall kan ha brutit mot budgettaket 2022.
Men, alla diskussioner om kostnadstaket behöver inte vara negativa och i helgen har en intressant fråga diskuterats. Williams har hamnat på efterkälken i termer av faciliteter och anläggningar.
De vill se en modifikation till kostnadstaket för att kunna göra investeringar på liknande sätt som McLaren och Aston Martin. Dock nåddes ingen överenskommelse, och ärendet hänvisades till den finansiella rådgivningskommittén för vidare debatt.
Blickar framåt mot 2026
Ett annat ämne som diskuterades var F1 bilarnas vikt och storlek. Diskussionen kretsade kring hur man skulle kunna göra bilarna lättare och mindre inför regelbytet 2026.
Inga beslut fattades, men det verkar finnas en vilja att göra dem mindre. Som åskådare välkomnar undertecknande beslutet eftersom det förhoppningsvis bistår till bättre racing på vissa banor. Dessutom är det en viktig säkerhetsaspekt.
Försäsongstestning i Bahrain
En punkt som diskuterades, där man faktiskt nådde ett beslut, rörde vart försäsongstesterna i F1 ska arrangeras 2024. Föga förvånande återvänder man till Bahrain där testerna kördes både i år och inför den föregående säsongen.
De kommer att arrangeras i slutet av februari och ger stallen chansen att testa bilarna inför säsongspremiären som går på samma bana. Till skillnad från tidigare år kommer den dock att köras på en lördag, precis som Saudiarabiens Grand Prix.
Källa: Autosport
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese