Alpine och Fernando Alonso var inte nöjda med att bli tilldömda ett tidstillägg efter söndagens Grand Prix i USA. Tävlingen som vanns av Max Verstappen innehöll en ordentlig kollision mellan Aston Martins Lance Stroll och Fernando Alonso. Utfallet blev att Stroll inte kunde köra vidare och Alonsos bil var halvtrasig – något som kan bedömas som osäkert. Haas protesterade Alpinebilens tillstånd efter att racet avslutades och FIA delade ut en bestraffning motsvarande 30 sekunder. Därmed föll Alonso tillbaka från sjunde till femtonde plats – men en ny protest kan ändra utfallet i USA Grand Prix igen.
Varför protesterade Haas på Circuit of the America?
Det var Haas som lämnade in en protest till domarna som påverkade resultatet i helgens Formel 1 race. Amerikanarna har tidigare blivit inkallade i depån vid tre olika tillfällen på grund av löst hängande delar på framvingen.
Vid det tredje tillfället blev stallet märkbart irriterat på tävlingsledningen. Anledningen var att F1 teamet hade visat data som styrkte dess påstående om att den lösa delen på framvingen inte utgjorde någon fara – trots det fick Magnussen se den svart- och orangea flaggan en tredje gång tidigare i år.
Det ledde till att Steiner och hans stall lämnade in en protest till FIA rörande Fernando Alonsos Alpine samt Sergio Perez Red Bull.
I intervjuerna efter att USA Grand Prix avslutades fick Steiner frågor om deras handling. Han förklarade att han söker efter konsistenta beslut från FIA.
Italienaren underströk att han inte var ute efter en eller ett enskilt stall utan att han vill se konsistenta domslut. Han tar upp Alonsos fall som ett exempel.
Regelboken är tydlig – bilen måste ha två backspeglar. Trots det tilläts spanjoren köra vidare trots att han förlorat den högra efter kraschen med Stroll.
Enligt Haas mening skulle Alpines spanska förare ha kallats in med en svart-orange flagga när spegeln tydligt var lös.
Design påverkar säkerheten på framvingen
I samma intervju fortsatte Steiner med sin utläggning när han fick frågor om protesten mot Red Bull och Sergio Perez. Italienaren upplever det som att framvingen bedöms på två olika sätt vilket medför en nackdel för Haas.
Baserat på utfallet i Austin så är det okej att köra vidare om du förlorar delar av framvingen. Men om den hänger löst så blir man bestraffad trots att det är farligare med en vinge som kommer flygande än en som sitter och fladdrar.
Haas stallchef förklarade att de har designat sin framvinge på ett sätt som gör att den inte faller av, något som han anser vara säkrare.
Steiner avslutade intervjun med att påpeka att han bara vill se att domarna är konsistenta och att de förblir så, samt att domsluten hittills i år faktiskt kan påverka Haas möjligheter att överleva som stall.
Inget straff för Perez – Nedflyttning för Alonso
Utfallet av protesten från Haas efter att tävlingen på Circuit of the Americas avslutades i Austin var att Alonso straffades samtidigt som Perez kom undan.
Det innebar att Alpine förlorade viktiga poäng i kampen med McLaren rörande striden om fjärdeplatsen i konstruktör-VM. Visserligen flyttades Ocon upp på poängplats, men Alonso hade slutat sjua och skulle ha fått sex poäng – nu blev det bara en för stallet.
Samtidigt kom Perez undan straff helt. Anledningen var att hans vinge helt föll av och därmed ansåg domarna att hans bil inte utgjorde någon fara.
Det var just den delen som Steiner refererade till.
Det är värt att nämna att kollisionen som orsakade Alonsos skadade bil har utretts av domarna. Utfallet blev att Lance Strol får ett tre platsers straff till nästa F1 race i Mexiko.
Utfallet från USA GP kan ändras
Som om det inte vore nog att resultatet från USA Grand Prix ändrades i efterhand. Sagan är inte slut ännu.
Fernando Alonso och Alpine är klart missnöjda med att ha bestraffats. Alpine har således valt att överklaga utfallet från Haas protest.
De båda stallen ska upp till domarna och ge sin syn på saken igen på torsdag inför Mexiko Grand Prix – Perez hemmarace.
Enligt Fernando Alonso kommer utfallet i prövningen att avgöra om F1 går i rätt riktning framöver. Han vände sig till sociala medier och meddelade att han för en gångs skull upplevde att han hade samma åsikter rörande reglerna som alla andra.
Alpines argument för att återigen ta upp fallet är att Haas ska ha protesterat för sent. Deras protest lämnades in 24 minuter efter den förutbestämda deadlinen.
Därmed anser fransmännen att bestraffningen som tilldömdes Alonso bör ogiltigförklaras. Det innebär att resultatet från årets andra F1 race i USA kan ändras en gång till.