Sommaruppehållet innebär att det inte körs någon F1 för stunden. Stallens anställda får en välbehövlig paus från allt resande och vi fans kan fokusera på annat. Men i bakgrunden rullar saker och ting på som vanligt, förarna hittar områden att förbättra och kontraktsförhandlingar rullar vidare. Här är en kort summering av några av de senaste nyheterna från F1-världen.
Här vill AlphaTauriföraren bli bättre
AlphaTauri har haft en stökig säsong och det italienska stallet ligger sist i F1-tabellen. Utöver den knapra poängskörden så har det varit skakigt på förarsidan.
Först hade de en rookie vid sidan av den normalt sett ojämna Tsunoda. Men, de Vries blev inte särskilt långvarig i sporten innan han ersattes.
Nederländaren fick ge plats åt Daniel Ricciardo inför Ungern Grand Prix 2023. Men det är inte australiensaren som är ämnet i den här nyheten.
Istället handlar det om Yuki Tsunoda.
Den japanska föraren har identifierat ett område där han vill förbättras. Man kan ju tänka sig att det handlar om att fortsätta på den inslagna vägen med att undvika konstiga och kostsamma misstag.
Fast så är det inte.
Istället rör det sig om att Tsunoda vill bli bättre rörande hur han kommunicerar över radion. RacingNews365 rapporterar att han har sagt så här:
“Jag är nöjd med prestationerna inledningsvis under säsongen, men de senaste tre racen har varit lite stökiga för mig. Det finns vissa begränsningar, exempelvis radion, där jag vill fokusera på att bli bättre.“
Samtidigt ser han fram emot att lära sig från sin nya, erfarna, stallkamrat.
“Daniel ger mer information och belyser flera förbättringsområden, så jag ser fram emot det.“
Hur stallet utvecklas framöver återstår att se. Men, de stora förändringarna, med Hugo Boss som potentiell ny titelsponsor och mycket annat gör att framtiden ser ljus ut för stallet.
För Yukis del gäller det så klart att fortsätta prestera och hålla Ricciardo bakom sig.
Pågående kontraktsförhandlingar
Lewis Hamiltons kontrakt har länge varit ett samtalsämne. Tidigare i våras sa Toto Wolff att det bara handlade om att ta en espresso tillsammans och reda ut de sista detaljerna.
Så har inte blivit och det finns fortfarande detaljer som måste redas ut. Dessa är avgörande för den sjufaldiga världsmästarens framtid i sporten.
Förhandlingarna sker dock inte direkt mellan Hamilton och Wolff. Istället är det Penni Thow som medlar mellan dem och om de kan nå en överenskommelse återstår att se.
En annan förare som inte står lika mycket i rampljuset, i alla fall inte här i Sverige, är Zhou. Hans kontrakt med Alfa Romeo löper ut efter säsongen.
Även om han har presterat bra i år och verkligen tvingat Bottas att jobba för att vara ledaren i stallet, så sitter kinesen inte säkert. Stallets junior, Theo Pourchaire, leder F2 mästerskapet och är så klart sugen på en plats i F1 nästa år.
Fransmannen Pourchaire har redan testat att köra Formel 1 bil. Det skedde under FP1 förra året – en uppgift som tvåan i F2 mästerskapet Vesti kommer att ha för Mercedes i år.
Men Zhou är inte orolig. Han är övertygad om att han sitter säkert så länge han fortsätter att göra sitt jobb.
Samtidigt vill Bottas stallkamrat ha ett nytt kontrakt på plats när sommaruppehållet avslutas, och diskussioner mellan stallet och Zhous representanter pågår.
“Vi får se vad som händer för att få allt på papper, nu pratar mitt management med stallet, så vi får se. Uppenbarligen hjälpte det att kvala femma i Budapest.”
Samtidigt är Zhou inte låst hos det schweiziska stallet.
“Vi är öppna för alla möjligheter, men min prioritet är att försöka stanna här, eftersom jag känner mig hemma med stallet efter två år här.”
Skulle det inte bli så, kanske Zhou ändå har en chans att bli kvar i sporten. Alfa Romeo ryktas bli sponsor till Haas och där hänger Magnussen löst.
Kanske kan en kinesisk förare vara intressant för Alfa Romeo om de vill fortsätta ta mark i Kina? Det ska trots allt köras ett race där nästa år, så det finns många som kan tänkas vara intresserade av att ha en kinesisk förare på gridden.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese