Hem » Går Aston Martin & Mercedes Skilda Vägar 2026?

Går Aston Martin & Mercedes Skilda Vägar 2026?

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-05-10

Idag har det sipprat ut uppgifter i media som är högintressanta inför nästa stora förändring i Formel 1 reglementet 2026. Enligt The-Race kan nämligen Aston Martin och Mercedes gå skilda vägar.

Aston Martin har kört med en motor från Mercedes väldigt, väldigt länge, ända sedan 2009. Men nu finns det alltså trovärdiga uppgifter som indikerar på att Mercedes kan förlora ett troget kundstall.

Lämnar Aston Martin motorn från Mercedes?

Aston Martin har länge haft Mercedes motor i sin bil. Men under de senaste åren har det blivit allt tydligare att en egen motor krävs för att vinna i Formel 1.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Red Bull var Hondas ända fokus när de Max Verstappen vann förar-VM 2021 i det omtalade avslutande racet i Abu Dhabi och ifjol var det Red Bull själva som rattade motorprogrammet. Säsongerna dessförinnan har Mercedes dominerat med sin egen motor.

Med tanke på hur ambitiösa Aston Martin Formel 1 team är vore det konstigt om de inte såg sig om efter vilka alternativ de har att tillgå. Ett stall med sådana resurser skulle möjligen kunna utveckla sin egen motor, men den visionen har skrivits av.

Stallet letar därför efter andra alternativ och nu kan de ha funnit ett hett spår. Pålitliga uppgifter i media gör nämligen gällande att Aston Martin inte fortsätter som kundstall till Mercedes.

Så, vad kan tänkas vara i görningen? Är Aston Martin på väg att ta sig an en motor från Renault kanske, efter nyheterna om att fransmännen tänker fortsätta sin satsning på F1 och Alpine F1?

Renault har ju inte något kundstall som det ser ut just nu och visst skulle de kunna gynnas av att få mer data att jobba med?

Men – om vi ska tro på vad som rapporterades i The-Race så är det inte en fransk motor som ska skjuta Aston Martin till nya höjder.

De flesta har ett kundstall

Istället för att fortsätta med en av de nuvarande leverantörerna på startfältet, så har Aston Martin valt att se till vilka andra som har anmält intresse för att leverera motorer till reglementet 2026.

Som vi vet sedan tidigare så är det bara Honda som har anmält att de är intresserade av att utveckla en motor men som ännu saknar ett kundstall. De övriga har redan minst ett stall att kränga motorer till.

Mercedes har utöver sig själva också McLaren och Williams. Det ska dock sägas att ett möte har ägt rum mellan Zak Brown och Christian Horner där ett eventuell motoravtal mellan Red Bull och McLaren ska ha diskuterats.

Audi kommer in och tar över från Ferrari i Sauber och Haas förblir italienarna trogna. Red Bull har sina två stall och mycket talar för att Andretti väljer Renaults motor om de kommer in i sporten.

Ny VD öppnar upp nya möjligheter

Efter att Honda fick en ny VD i Toshihiro Mibe 2021 har deras syn på F1 återigen tvärvänt. Efter att ha meddelat att de skulle lämna sporten för att satsa på teknik med noll i co2 utsläpp har de ändrat sig igen.

Det nya reglementet som kommer att träda i kraft 2026 ska dock ligga mer i linje med Hondas mål som företag än vad dagens motorer gör. Där i ligger skälet, eller i alla fall delar av det, till att de har ett intresse av att ta sig tillbaka in i sporten.

Men för att komma in i sporten behöver de ett kundstall och Aston Martin är den perfekta kandidaten. Därför kan det hända att Aston Martin och Mercedes går skilda vägar inför säsongen 2026.

Ett avtal mellan Aston Martin och Honda skulle innebära att Strolls storsatsning bryter sig ur beroendeställningen som de befinner sig i just nu. Genom att bli Hondas partner i Formel 1 behöver de inte oroa sig över att prioriteras ned.

Hos stallet finns dessutom Martin Whitmarsh i rollen som VD för Aston Martin Performance Technologies. Han arbetade hos McLaren när japanerna återvände till sporten 2015 och har således god kännedom om Honda.

Det är alltså möjligt att Honda tar över rollen som motorleverantör till Aston Martin. Skulle det bli verklighet riskerar Mercedes att tappa ett kundstall som inte bara medför mindre data till utvecklingen av motorn.

Toto Wolff skulle i så fall dessutom förlora en nära allierad i det politiska Formel 1 landskapet.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

arton − 15 =

Rulla till toppen