Hem » Dr. Marko & Wolff i Ordkrig – Horner håller med Merca

Dr. Marko & Wolff i Ordkrig – Horner håller med Merca

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-12

Toto Wolff har varit frispråkig om hur duktig och värdefull han tycker att Mick Schumacher är. Det har föranlett ett ordkrig mellan österrikaren och hans landsman Dr. Marko efter att Red Bulls rådgivare svingat i en intervju. Samtidigt ger Horner medhåll till Mercedes två förare i en viktig fråga.

Dr. Marko & Wolff i Ordkrig

Att Mercedes värdesätter Mick Schumachers tjänster som reservförare råder det inte någon tvekan om. Tysken har bidragit starkt genom sitt arbete i simulatorn, inte minst under racehelgerna.

Hans insatser har hyllats av de båda Mercedesförarna. Dessutom har Toto Wolff vid flera tillfällen lyft hans betydelse i media.

Men, Wolff ska tydligen vara ivrig att bli av med sin tysk. Enligt Dr. Marko ska Mercedes stallchef ha försökt placera Mick Schumacher i AlphaTauri, något som lett fram till ett offentligt gräl.

Det ska ha inträffat under ett möte mellan Toto och Red Bulls VD, Oliver Minzlaff. Dr. Marko sa så här om Wolffs försök att arrangera en styrning hos Red Bulls systerstall för Schumacher.

Det nämndes under ett möte. Det är helt enkelt dumt att Mr. Wolff samtidigt gör offentlig politik mot oss hos FIA igen. På grund av det kom saken aldrig på tal från vår sida. Varför skulle vi ta Schumacher? Han är än Mercedesförare, Mr. Wolff är ansvarig för honom.”

Toto Wolff tog inte emot saken på ett positivt sätt. Därmed pågår ett offentligt litet ordkrig mellan Dr. Marko & Wolff.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Enligt Toto har ett sådant möte inte ens inträffat. Dessutom tror han att det blir svårt att hjälpa Schumacher på grund av att det alltid är någon som har något negativt att säga om tysken.

När mediarepresentanter frågade Mercedes stallchef om han kan hjälpa Schumacher att återfå en permanent styrning – något som farbror Schumacher ser möjligheter till hos Aston Martin – sa Wolff så här:

Jag vet inte om vi kan ordna med det eftersom någon tycks ha något negativt att säga varje gång vi uttalar oss positivt om honom. På ett sidospår – jag pratade aldrig med Red Bulls ledning om att ge Mick en plats där på sättet som Marko säger.”

Samtidigt är Wolff mån om att behålla Schumacher för sin och Mercedes räkning. Han vidhåller att tyskens insatser i simulatorn och potential som inhoppare är värda mycket.

Det är fantastiskt att ha en mogen, framgångsrik och erfaren F1 förare som stöttar oss med simulatorarbetet… Skulle George eller Lewis bli matförgiftade vet vi att vi har en superförare som kan köra i deras ställe.”

Men – på vissa punkter råder det enighet mellan Red Bull och Mercedes.

Horner håller med Mercedesförarna

Däcken är ett hett – eller möjligtvis avkylt – ämne just nu i Formel 1. Å ena sidan har Bridgestone gett sig in i leken om att leverera gummi och kan därmed ersätta Pirelli.

Men en fråga som är ännu mer aktuell rör däcksvärmarnas vara eller icke vara. I den frågan håller Christian Horner med George Russell och Lewis Hamilton som tidigare sagt sitt om den saken i media.

De båda Mercedesförarna har uttryckt sin oro över att överge däcksvärmarna efter att själva ha testat att köra med däck som inte värmts upp på förhand. Båda lyfter fram säkerhetsaspekten som en stor nackdel.

Russell tänker inte bara på förarna, utan han belyser även den tilltagande risken som mekaniker och annan personal i depån utsätts för.

Jag skulle vara väldigt orolig för alla mekaniker under ett depåstopp. Dessutom skulle jag oroa mig för utvarven när vi tävlar i kalla väderleksförhållanden. Det kommer att förekomma krascher, det tvekar jag inte på.”

George Russell menar istället att allt kapital som allokeras mot att utveckla den nya typen av däck kan användas på ett bättre sätt. Rörande säkerhetsaspekterna får han dessutom medhåll av sin stallkamrat, den sjufaldiga F1 världsmästaren Lewis Hamilton.

Utöver att vara tveksam från ett säkerhetsperspektiv, ifrågasätter Hamilton dessutom miljötänket bakom att överge däcksvärmarna.

Hela argumentet är att det blir mer hållbart att ta bort däcksvärmarna. Men [det leder till att] vi använder mer bränsle på utvarven för att få upp värmen i däcken.

Mercedesförarna får medhåll av Red Bulls stallchef i den här frågan. Horner har uttalat sig i media och han är inne på samma linje som dem båda.

Istället för att ta bort däcksvärmarna vill Horner att man ser över hur man kan ha kvar dem på ett hållbart sätt. Horner låter närmast som ett eko från vad Hamilton sa.

Jag fruktar att, när man vill uppnå något på ett förenklat sätt för att skapa bättre racing, så kommer massor av energi att läggas på att värma däck under utvarven. Det kan driva upp kostnaderna… Alla har däcksvärmare, de fungerar. Jag tror att vi bör se oss om efter hållbara sätt att ha kvar dem istället för att göra oss av med dem.

Så trots att det råder ordkrig mellan Dr. Marko och Toto Wolff i Schumacher-frågan, så finns det fortfarande vissa saker stallen verkar eniga om.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − sju =