Hem » Då ska Williams besluta sig för en motorleverantör

Då ska Williams besluta sig för en motorleverantör

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-30

Williams använder motorer från Mercedes och så har det varit sedan 2014.

Men det nuvarande avtalet som gäller från och med 2021 löper ut efter säsongen 2025.

Nu står det klart när Williams ska besluta sig för vem som ska leverera motorer till stallet i fortsättningen.

Använder Mercedes motor

Sedan Williams övergav Renaults motor efter säsongen 2013 har de haft en konkurrenskraftig power unit.

Problemet är att bilen inte alltid har varit särskilt bra, faktum är att den länge var bland de sämsta i startfältet.

Men, motorn som sitter i bilen kommer från Mercedes och det går att argumentera för att den – i genomsnitt – har varit den bästa under hybrideran.

Den nytillträdda stallchefen James Vowles arbetade i flera år för Mercedes F1 team.

Så här säger han om hur Williams ser på Mercamotorn:

Vi är nöjda med relationen som vi har haft i flera år, Mercedes har med säkerhet levererat den bästa genomsnittligt bästa motorn de senaste 15 säsongerna.

Vidare kommenterade den nytillträdda stallchefen som tog över efter Jost Capito så här när han pratade med media:

Nu utvärderar vi Mercedes och andra leverantörer. Vi måste säkerställa att vi utforskar marknaden så att vi kan fatta ett beslut inom kort… I termer av hur vår relation hittills har Mercedes gjort ett otroligt bra jobb.

Men det är inte bara Mercedes som försöker sälja en Formel-1 motor, eller kanske ett större projekt till det anrika stallet från Grove.

Flera alternativ när Williams ska besluta sig för ny motorleverantör

Visserligen använder Williams stallet en F1 motor från Mercedes just nu, men det finns flera val när avtalet löper ut 2025.

Nyligen ryktades det om att en annan av Mercedes kunder kan lämna skeppet.

Zak Brown från McLaren har nämligen haft ett möte med Christian Horner på Red Bulls anläggning i Milton Keynes.

De ska ha diskuterat möjligheten för McLaren att köpa in motorer från Red Bull Power Trains.

RBPT är en av totalt sex motortillverkare som har uppgett att de vill tillverka motorer för reglementet från 2026.

Övriga motortillverkare är:

  • Audi
  • Ferrari
  • Alpine
  • Honda

Sedan Audi köpt in sig i Sauber är det endast Honda som inte har något kundstall, eller för den delen eget team i Formel 1 från 2026.

Williams ställer fördelar mot nackdelar

Det nuvarande upplägget innebär att Williams är ett kundstall till Mercedes.

Arbetssättet har både för- och nackdelar, något som stallet utvärderar.

Baserat på utfallet från de senaste årens ställning i Formel 1 världsmästerskap verkar det vara fördelaktigt att vara ett fabriksstall.

Så här sa Vowles när han pratade med olika mediakanaler rörande frågan:

För att vinna mästerskap, baserat på vilka som vanligen vinner, så är det fabriksstallen… Just nu har vi ett rimligt mål från våra ägare. Vi vet att det första steget är att röra oss framåt varifrån vi står nu.

Han diskuterade även vikten av att inte vara beroende av andra i Formel 1.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Enligt den nya stallchefen så måste man kunna ta kontroll över sitt eget öde och det kan man inte när man är ett kundstall.

För att styrka sin poäng sa Vowles:

Ett simpelt exempel är, oavsett hur bra delarna är, så får vi som kundstall inte reda på i vilken riktning den aerodynamiska utvecklingen kommer att gå förens väldigt sent. Vanligtvis påverkas de besluten väldigt mycket av tillverkarens egna förusättningar.”

Då ska Williams besluta sig för en motorleverantör

Även om det finns gott om tid kvar tills det nya reglementet för motorerna i Formel 1 ska tas i bruk så behöver beslut fattas tidigare.

Därför har Williams annonserat att de ska besluta sig för vilken motor de ska tävla med från och med 2026 redan i år.

Frågan är vem det blir som tilldelas uppdraget, det får vi reda på senare i år.

Källa: Racingnews365

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen