I helgen är det dags för Formel 1 igen och vi vänder blickarna mot Sydamerika och Brasilien Grand Prix 2022. Officiellt heter tävlingen som körs på Autódromo José Carlos Pace Sao Paulo Grand Prix efter ett namnbyte inför fjolåret. Racingbanan i Brasiliens näst största stad kallas även för Interlagos och det är den tredje kortaste bansträckningen på årets F1 kalender. Precis som säsongen 2021 så arrangeras ett F1 sprint race i samband med att Formel 1 besöker Sao Paulo. Det är den tredje och sista helgen med sprintformatet för årets säsong – ett upplägg som kritiseras av Verstappen.
F1 sprint race i Brasilien Grand Prix 2022
När Formel 1 kommer på besök till Brasilien står vi på historisk mark. Landet har skolat flera av alla världsmästare i F1, bland annat legenden Senna som har namngett “Senna-essen” på banan och Emerson Fittipaldi. Den sistnämnda är farfar till Haas reservförare Pietro Fittipaldi.
Sprinthelgen innebär att vi som TV-tittare får chansen att se tävlingsmoment alla dagarna. Det är ett av de främsta argumenten för att inte bara behålla, utan även utöka antalet sprintrace nästa år.
På fredag kväll får vi se på tidskvalet inför Brasilien Grand Prix. Resultatet avgör startgridden i sprinten som körs på lördagkväll och i år får de åtta främsta förarna poäng för sina insatser i sprinten.
Dessutom avgörs placeringarna i sprinten startfältet för det riktiga Brasilien Grand Prix 2022 racet på Autódromo José Carlos Pace som körs 19:00 svensk tid på söndag. Men alla är inte positivt inställda till att köra en tredjedels racedistans på lördagar.
Verstappen negativ till F1 Sprint inför Sao Paulo 2022
Den regerande världsmästaren Max Verstappen uttalade sig i frågan inför helgens race. Nederländaren anser att det inte riktigt är ett race och att det är tråkigt med sprintrace.
Daily Mail skriver att Verstappen anser att det finns tillräckligt med spännande race och att addera de extra eventet på lördag blir överflödigt.
Visserligen uppger F1 världsmästaren att startögonblicket är spännande. Men därefter är alla för försiktiga och den huvudsakliga målsättningen är att köra i mål utan att skada bilen.
Det bidrar till riskaversion och Red Bull föraren påpekar att det är bättre att hålla igen och köra för de större poängen på söndagen istället.
Inga reservförare inför Brasilien Grand Prix 2022
Upplägget med bara en timme att förbereda sig inför kvalet på fredagen medför att tiden i bilen blir extremt värdefull. Därför är det viktigt att allting fungerar som det ska så att F1 stallen och förarna kan förbereda sig. Det handlar både om att samla in viktig data och arbeta för att hitta de optimala inställningarna likväl som att ge förarna chansen att hitta en bra känsla.
Eftersom de ordinarie förarna behöver all tid de kan få i bilen före kvalet blir kommer inga reserv- eller utvecklingsförare att köra FP1. Det blir en stor scenförändring i jämförelse med hur det såg ut i USA och Mexiko.
Pirellis däcksval inför Interlagos
Interlagos är den tredje kortaste raceingbanan som F1 tävlar på i år, bara Mexiko och Monaco är kortare. Banan är inte särskilt påfrestande för gummit och leverantören av F1 däck förväntar sig att de kommer att uppleva medelmåttiga stressnivåer.
Greppet i asfalten är också helt okej, men inget ovanligt. Banan kommer troligtvis att utvecklas i relativt högt tempo och downforce är viktigt för ett bra resultat i Brasilen GP 2022.
Pirelli har valt ut samma tre varianter av däck som användes vid de två tävlingarna i Austin och Mexiko City. I Sao Paulo Grand Prix 2022 får stallen tillgång till:
- C2 – Hårda däck
- C3 – Medium däck
- C4 – Mjuka däck
Förra året var det en tvåstopps-strategi som visade sig vinnande i racet. Kanske kan det ändras med årets nya reglemente.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese