Hem » Analys av Racingbanan i Miami: Det kommer gå fort
Racingbanan-i-Miami-cirklar-runt-Hardrock-Stadium

Analys av Racingbanan i Miami: Det kommer gå fort

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-12-02

Eftersom racingbanan i Miami är ny kan det vara spännande att bryta ner den i olika delar. Inför Miami Grand Prix 2022 är förväntningarna höga och det faktum att ingen tidigare har tävlat på banan bäddar för oväntade händelser.

Det är den brittiska designfirman Apex Circuit Design som har skapat utformningen av racebanan där det femte racet på årets Formel 1 schema kommer att utspela sig. I korta drag kan banan runt Hard Rock Stadium summeras så här:

  • Antal kurvor: 19
  • Zoner för DRS: 3
  • Rakor: 3
  • Förväntad toppfart: Cirka 320 km/h
  • Längd: 5.41 km

F1 har faktiskt varit involverade i designen och utformningen av racingbanan i Miami som karaktäriseras av att den löper fritt och uppmuntrar till bra och intensiv racing.

Låt oss göra en närmare analys av racingbanan i Miami och se vart vi eventuellt kan förvänta oss omkörningar och misstag från förarna.

Första sektorn på racingbanan i Miami

Den första sektorn sträcker sig mellan start- och mål till och med kurva åtta.

Kurva ett driver åt höger och förväntas tas på treans växel. Genom att offra kurvtagningen lite i den första kurvan kan föraren ta spåret in i den andra svängen. Det är viktigt eftersom det möjliggör att gå på full gas och möjligen köra om andra förare.

Kurva tre är en svepande högerkurva som kommer att passeras i hög hastighet och den för förarna ut in mot ett av de svårare partierna.

Kurva 4-8 är sammanlänkade och förarna kommer att komma in med hög hastighet för att gradvis behöva sakta ner inför den skarpa kurva sju som leder in mot en kritisk punkt på banan, den första mätpunkten för DRS.

Vid utgången av kurva åtta återfinns den första mätpunkten för möjligheten att öppna vingen i sektor två.

Sektor två på racingbanan i Miami

Väl ute ur kurva åtta är det plattan i mattan som gäller. I princip är det en lång raksträcka som leder ner mot kurva 11, men den svänger lite tack vare de snabba fullfartskurvorna 9 och 10.

Karta-over-racingbanan-i-Miami
Bildkälla: Twitter @F1miami
Karta över racingbanan i Miami

Det är den första DRS-rakan på racingbanan i Miami och här finns det goda möjligheter för förarna att genomföra omkörningsförsök. Att vara först in mot kurva 11 blir viktigt eftersom banan smalnar av ordentligt där.

Efter den långa raksträckan påbörjas det andra kurviga partiet på banan. Det sträcker sig mellan kurva 12 – 16. Kurva 12 är en lång, svepande höger som följs av en liknande vänsterkurva.

Sedan följer en chikanliknande installation med kurva 14 – 15.

Därför är det viktigt att bilen har placerats korrekt i utgången av 13 för att få ett bra spår in i chikanen där det går långsamt och banmarkeringarna är tydliga och straffar förarna som åker för högt på dem.

Efter att ha brottat sig igenom chikanen följer nästa utmaning, en skarp vänstersväng som leder ut på bakrakan.

Mätpunkten för DRS är placerad just efter det att bilarna lämnar den sextonde svängen och därför blir den extremt viktig.

Det avslutar den andra sektorn på racingbanan i Miami och vi beger oss ut i den snabba avslutande delen.

Avslutande delen på bansträckningen

Bakrakan sträcker sig ner mot kurva 17. Det är en hårnål med rattutslag till vänster som går väldigt långsamt, inte minst med tanke på de tidigare hastigheterna.

Förväntningarna är att förarna kommer att kunna passera här på treans växel, men vissa kan komma att växla ner till tvåan.

Utgången blir viktig eftersom den sätter upp bilen för de riktigt snabba avslutande svängarna. De rör sig omen vänster följt av en höger. Här är det fullt gaspådrag som gäller och varvet avslutas med att det bär av, ut över start och målrakan igen.

Den avslutande sektorn har fått vissa förare att höja på ögonbrynen. Tsunoda i AlphaTauri har jämfört den med en Formel-E bana och tror att många förare kan luras till att göra misstag här.

Återstår att se om det är han eller någon annan som faller offer för den.

Blir Red Bull vinnare igen?

Jag skulle tro att banan passar Red Bull som hand i handsken. Med hjälp av DRS bör de kunna ta sig förbi Ferrari i racet. Med det sagt tror jag ändå att vi får se en av de två Ferrariförarna starta från första rutan.

Men vem vet? Kanske visar det sig vara den smutsigare sidan och likt på Imola vara en tydlig nackdel.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese