Red Bull var det enda stallet som inte höll sig inom budgettaket för säsongen 2021. Aston Martin samt Williams fick inte heller något certifikat för att ha följt alla regler. Men i deras fall handlade det om att processer inte hade efterlevts till skillnad från Red Bull som spenderat för mycket. Nu kommer uppgifter från Autosport om att Red Bull och FIA för diskussioner om ett så kallat Accept Breach Agreement, ABA. Samtidigt höjs röster från andra förare, bland annat Valtteri Bottas, som kräver att ett ordentligt straff delas ut.
Vad är ett Accept Breach Agreement?
Det finns många knepiga termer i Formel 1, allt från tekniska ord som porpoising och halo till juridiska begrepp likt Contract Recognition Board (CRB) och Accept Breach Agreement, ABA.
När vi diskuterar kostnadsöverträdelser och sagan med Red Bull 2021 är det den sistnämnda termen som blir aktuell. Innebörden är att FIA och stallet kan nå en överenskommelse. Stallet erkänner att de brutit mot reglerna och accepterar påföljderna.
Skulle ett ABA nås kan fallet stängas och ingen utomstående, det vill säga andra Formel 1 stall, kan protestera mot beslutet. Det påminner om situationen mellan FIA och Ferrari när italienarna hade modifierat sin motor på ett mystiskt sätt som aldrig redovisades offentligt.
Om FIA och Red Bull inte når ett Accept Breach Agreement går fallet vidare till nästa instans. Då kopplas the Cost Cap Adjudication Panel in för att utreda händelsen.
FIA och Red Bull diskuterar ABA
Enligt Autosport diskuterar FIA och Red Bull ett ABA. Tidningen uppger att Horner förväntas uttala sig i frågan och klargöra stallets ståndpunkt i frågan under fredagens presskonferenser.
Kolla in våra speltips inför USA Grand Prix
Hittills har Red Bulls linje varit att de inte alls har brutit mot några finansiella regler trots att FIAs utredning visar att stallet har spenderat för mycket under den föregående säsongen.
Exakt hur grov överträdelsen är har inte offentliggjorts, men det rör sig om en, enligt regelverket mindre företeelse. Den siffra som cirkulerar i media är lite drygt 1,8 miljoner USD.
Den tillskrivs bland annat en senior profil i Red Bull, lunchförmåner samt sjuk- och avgångsersättningar. Ytterligare en faktor som har nämnts är hur oanvända bildelar har deklarerats.
Dessa har skrivits över på avdelningen för utställningsbilar, en kategori som faller utanför de finansiella budgetrestriktionerna. Därutöver verkar Red Bull, precis som Aston Martin haft problem med en skatteregel i Storbritannien.
Förhoppningsvis vet vi mer efter Horners presskonferens idag fredag i Austin.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese