Efter en lång vinter och ett par dagars försäsong så står vi nu här, redo för en summering av Bahrains GP 2022. Säsongspremiären bjöd på högklassig underhållning och det var många som var glada över att racingen faktiskt ser bättre ut än under de föregående åren. Bilarna verkade kunna följa varandra bättre än tidigare och förarna kunde sätta press på den framförvarande bilen under flera varv.
Men vad kan vi lära oss från säsongspremiären? Vad kan vi förvänta oss framöver, inte minst i nästa F1 lopp som arrangeras i Saudia Arabien den kommande helgen.
Summering av Bahrains GP 2022: Ferrari kunde inte börjat bättre
Inför racehelgen i Bahrain spekulerade jag i hur det skulle se ut i toppen och hur racet skulle utvecklas. Min förutsägelse om att Leclerc skulle dra det längsta strået i kvalet besannades. Men utfallet i racet föll inte ut på samma sätt som jag först hade trott utan det var Leclerc som vann, fullt rättvist.
Visserligen var det under tre varv i samband med det första bytet av däck en aning osäkert om Verstappen skulle lyckas med sin undercut eller inte. Initialt såg det ut att lyckas och holländaren flög förbi monagasken. Men den sistnämnda lyckades ta sig tillbaka till första platsen efter den första DRS-rakan och samma scenario upprepade sig på det efterföljande varvet.
När racet väl avslutades fanns Max inte med på pallen, faktum är att han inte fanns med i listan över bilar som slutfört racet. Hans motor havererade i slutskedet av racet. Det medförde att Sainz ärvde andraplatsen och i vår summering av Bahrains GP 2022 kan vi konstatera att Ferrari tog hem en dubbelseger.
Tyvärr för Red Bulls del slutade inte olyckan med att Verstappen bröt.
Den enes död är den andras bröd
Formel 1 är en sport där det råder stenhård konkurrens. Om någon har en dålig dag på jobbet är de övriga förarna eller stallen inte sena att utnyttja situationen.
I säsongsöppningen var det något som Red Bull fick smaka på två gånger om. Efter att båda bilarna brutit loppet, efter att ha legat två och fyra, lämnade de det lilla kungadömet utan några VM-poäng.
De stora vinnarna efter den hoppklappningen var ärkerivalen Mercedes som trots stora problem med det nya bilkonceptet knep tredjeplatsen. Lewis Hamilton höll stallkamraten Russell bakom sig och lyckades därmed ta sig upp på pallen för 16:e säsongen i rad.
Resultatet innebär att Mercedes har skaffat sig lite andrum i kampen med Red Bull i konstruktörs-VM. Det kan bli avgörande om de identifierar problemen de själva har och blir lika konkurrenskraftiga som de har varit under de senaste säsongerna då de vunnit 8 VM-titlar i följd.
Säsongspremiären visade att Ferraris motor är bra
En stor förändring i reglementet som har skett inför säsongen 2022 är att bränslet är annorlunda jämfört med tidigare år. Blandningen innehåller nu 10% förnybart bränsle vilket är en fördubbling i förhållande till fjolåret.
Det verkar ha skapat problem för de stall som kör med Mercedes motorer och Ferrari ser ut att kunna utvinna mest energi ur bränslet. När vi utvärderar Bahrains GP ser vi att hälften av poängplatserna innehas av Ferraridrivna bilar.
Visserligen är resultatet en aning kryddat av bortfallen som Red Bull och Gasly stod för. Men samtidigt är det värt att belysa att det var tre RBPT, Red Bull Power Train, motorer som råkade ut för tekniska problem.
Samtidigt var de sex sämst placerade bilarna drivna med Mercedesmotorer. Därmed är det en stark spaning att Ferrari har utvecklat en riktigt konkurrenskraftig power unit. Den kan komma att få en avgörande roll i flera spännande strider under årets säsong.
Fjolårets slagpåsar hade en bra helg i säsongsöppningen
I fjol var Haas och Alfa Romeo i varsin egen liga. De förstnämnda var i princip konor som de andra rundade, och Alfa Romeo körde mest runt i ett ingenmansland mellan Haas och det övriga fältet.
Men när det nu är dags för en summering av Bahrains GP 2022 kan vi konstatera att läget ser bra mycket ljusare ut i år för båda stallen. Kevin Magnussen fick Günther Steiner att svära av glädje samtidigt som Zhou tog poäng i sin debut och Bottas visade varför Alfa Romeo har värvat honom.
Dock såg det tungt ut för de båda Alfa Romeo bilarna när racet väl började. Bottas kom inte av linjen och föll tillbaka i fältet och Zhou tog sig inte framåt. För en kort stund fick skribenten vatten på sin kvarn när finnen gjorde allt i sin makt för att förstärka sitt rykte om att vara en dålig förare i race.
Men när målflaggan hängdes ut stod alltså de båda Alfaförarna där med poäng i sina händer. Det var en rolig överraskning och det Schweiziska stallet har lagt en bra grund att bygga vidare från.
Det samma gäller för Haas där comebackande Magnussen slutade femma och tog hela 10 VM-poäng. Dessa kan bli viktiga när säsongen summeras och de bidrar med en riktigt välbehövlig moralboost i det olycksdrabbade Haas-stallet.
Stora besvikelser från Bahrains GP 2022
På samma sätt som vissa stall hade riktigt bra helger så finns det några som helst bara vill gå vidare. Inte minst handlar det om Aston Martin och McLaren som stod för riktigt svaga insatser.
Förväntningarna har varit stora på de båda organisationerna inför säsongen och McLaren förväntades kunna ta sig an kampen om tredjeplatsen. Så ser dock inte ut att bli fallet om inget drastiskt sker.
Ricciardo kan ursäktas en aning efter att han varit frånvarande under testdagarna, men även Norris föll som en sten genom fältet. Under delar av racet befann sig de båda McLaren-förarna på sista plats.
Även Aston Martin föll platt och många journalister har skrattat åt pressmeddelandet som släpptes under söndagskvällen. Förhoppningsvis blir det bättre framöver, men eventuellt kommer Hülkenberg att köra även det nästkommande racet eftersom Vettel ännu inte har fått klartecken.
Slutresultat i Bahrains Grand Prix
- Charles Leclerc
- Carlos Sainz
- Lewis Hamilton
- George Russell
- Kevin Magnussen
- Valteri Bottas
- Esteban Ocon
- Yuki Tsunoda
- Fernando Alonso
- Zhou
- Schumacher
- Stroll
- Albon
- Ricciardo
- Norris
- Latifi
- Hülkenberg
- Perez – DNF
- Verstappen – DNF
- Gasly – DNF
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese