Hem » Skrällarna duggade tätt i kvalet till F1 i Montreal

Skrällarna duggade tätt i kvalet till F1 i Montreal

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-06-18

Gårdagens kval till F1 i Montreal var väldigt händelserikt och underhållande. Vädergudarna bidrog till att skapa omväxlande förutsättningar och i de svåra förhållandena briljerade vissa förare mer än andra. Resultatet blev ett spännande preliminärt startfält – som ändrades i efterhand till följd av bestraffningar.

Max Verstappen dominerade i regnet

Låt oss bara få det undanstökat, Max Verstappen visade återigen att han – i kombination med Red Bull bilen – kör i en egen liga. Den regerande världsmästaren gjorde jobbet i de utmanande förhållandena som mötte förarna på banan.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Visst, han och Fernando Alonso turades om att ha den snabbaste tiden vid olika tillfällen, fast när det verkligen gällde visade Max vart skåpet ska stå. Föga förvånande får vi se nederländaren från pole position när lamporna slocknar och bilarna sticker iväg.

Men, bakom honom hände det väldigt mycket.

Rödflagg direkt i Q1

Det tog inte alls lång tid innan den första rödflaggan hängdes ut i kvalet till F1 i Montreal. Alfa Romeos Zhou fick problem med motorn och bilen rörde sig knappt framåt.

Inledningsvis körde kinesen väldigt långsamt längs banan innan han stannade till vid sidan av. Tävlingsledningen beslutade sig för att rödflaggan var lämplig – men Zhous bil återhämtade sig och samtliga förare kunde återvända till garaget.

Det skulle dock visa sig hjälp föga för Zhou. När Q1 var slut återfanns han sist av samtliga förare med Williams Sargeant på 19:e plats.

Men, Zhous problem var inte det enda som inträffade i Q1.

Incident mellan Gasly & Sainz

Pierre Gasly, som även han blev eliminerad i kvalets första del, undvek med nöd och näppe en kollision med Carlos Sainz.

Spanjoren hamnade helt fel i ingången till den sista kombinationen av kurvor och var i vägen för fransmannen. Gasly tvingades släppa ut bilen till vänster i avåkningszonen och förlorade därmed möjligheten att sätta en snabb tid.

Domarna bestämde sig för att titta på incidenten i efterhand. När kvalet hade avslutats och Sainz hörts om situationen stod det klart att han flyttas ner tre platser.

Förarna som eliminerades i Q1 var:

  • Tsunoda
  • Gasly
  • de Vries
  • Sargeant
  • Zhou

Vi kan alltså konstatera att AlphaTauri inte hade sin bästa dag på jobbet. Men, Tsunoda har varit giftig under de första varven hittills i år och kanske kan han köra upp sig mot möjliga poäng?

Stökigt Q2 ledde till flera skrällar

Om man vill se på underhållande tidskval till Formel 1 så verkar det vara Q2 man ska sikta in sig på. Igår, precis som i de föregående racen, var det här några ordentliga skrällar inföll.

För det första hade regnet hållit sig på avstånd under Q1 vilket medförde att förarna skapade ett torrt spår att köra på. En förare som tidigt såg möjligheten att byta däck från dem som är anpassade för vått underlag till torrdäck var Alex Albon.

Williamsföraren var, tillsammans med Lando Norris, ute på de mjuka röda däcken direkt. Det betalade av sig i form av en superskräll.

Albon var nämligen snabbast av alla de femton förarna som körde i Q2. Förhållandena blev sämre och det straffade flera stora namn med betydligt bättre bilar.

Med andra ord var det, precis som väntat, upplagt för skrällar i kvalet till Kanada Grand Prix 2023.

Ferrari sjabblade till det igen

Det har blivit något av ett skämt att Ferrari inte kan fatta rätt strategiska beslut och det ryktet fick mer vatten på sin kvarn igår. Leclerc noterade hur torr och fin racelinjen var och bad om att få komma in och sätta på mjuka däck omgående utan att först sätta en tid på regndäcken.

Det tyckte inte strategerna som bad honom banka in en tid. Beslutet skulle visa sig vara ett misstag då regnet drog in över banan och försämrade förhållandena igen när monegasken väl hade slits på bilen.

När Q2 var avslutat kunde Ferrari bara konstatera att de hade fattat fel beslut. En besviken Leclerc gormade ut sin frustration till allmän beskådning över radion, men vad hjälper det?

I Ferraris försvar ska det sägas att de inte var de enda som klantade till det i Q2. Flera andra förare som sitter i konkurrenskraftigt material hade nog också önskat att de hade bättre processer för att fatta beslut på plats.

Fortsatt tungt för Sergio Perez i kvalet till Kanada GP

Att Sergio Perez är avskriven från kampen om VM-titeln vet vi redan, han är helt enkelt för ojämn. Det visade han upp i Montreal igen.

Mexikanen, som sitter i startfältets snabbaste bil, misslyckades för tredje gången i rad att ta sig in i Q3. Det är helt enkelt inte bra nog och Christian Horner sågs skaka på huvudet i TV-sändningen.

Hur lång tid tror vi det tar innan det börjar ryktas om att Tsunoda kan ersätta honom?

På presskonferensen efteråt var Max Verstappen dessutom iskall mot sin stallkamrat. När nederländaren fick frågan om hur han såg på Perez situation sa han:

Jag skulle inte vara nöjd med att inte kvala in i Q3 tre tävlingar i rad. Det är inget jag oroar mig för heller.”

Kvalets snabbaste förare fortsatte när han fick frågan om han hade noterat några problem hos Perez med att säga så här:

Stallet måste arbeta på det kanske, men ni får fråga dem… Det är inte mitt problem.”

Pererz hamnade tolva i Q2 bakom den minst sagt missnöjda Leclerc. Efter kvalet sa mexikanen så här:

Det var vår plan hela tiden, att göra sätta en tid och sedan byta till torrdäck. Vi tog det beslutet tillsammans och det var fel, men det var bokstavligen talat en chansning.”

Som om det inte vore nog att ha Leclerc framför sig när lamporna slocknar senare idag, så blev FIA:s beslut också en börda för Perez. Sainz nedflyttning med tre platser från åttonde plats medför att mexikanen kan hållas tillbaka av två Ferraribilar i starten. Därmed blir det ännu svårare att jag ikapp de snabbare bilarna i täten i jakten på ett podium.

Struligt kval för Stroll på hemmaplan

Hemmaföraren Lance Stroll har haft en stökig helg hittills. Under fredagen var han en av två förare som tilldelades bestraffningar för att ha kört för fort i depån.

I kvalet följde han upp med att inte ta sig in i Q3 – något som stallkamraten Alonso gjorde med bravur. Kanadicken var bara trettonde snabbast i den stökiga andra delen av kvalet till F1 i Montreal.

Som om inte det vore nog var han dessutom inblandad i en incident med Alpineföraren Ocon. Lance Stroll körde på racelinjen med kalla mjuka däck under ett långsamt varv.

Han flyttade sig inte när Ocon kom flygande och var således en säkerhetsrisk som förstörde fransmannens möjlighet till ett bra varv. Det hela slutade med att Lance bestraffades med tre platsers nedflyttning.

Därmed startar Aston Martin-föraren från 16:e startruta. Därifrån kan det bli svårt att nå topp 6, något som jag trodde att han skulle kunna göra inför Kanada Grand Prix 2023.

Givet var Alonso, som kvalade trea, befinner sig lär Stroll den yngre ha lite huvudbry nu. Dessutom lär Lawrence, som förväntade sig två bilar på podiet, inte vara särskilt imponerad av vad han ser från sin son.

Hülkenberg näst snabbast i Montreal

Att Alex Albon var snabbast i den mellersta delen av kvalet var så klart en massiv skräll. Men, det är i Q3 det räknas och här var det dags för Haas att ta scenen.

Nico Hülkenberg rättfärdigade för tvivlarna att stallet gjorde rätt som ersatte Mick Schumacher med ett par erfarna händer. Med ett perfekt utfört varv susade tysken förbi startlinjen sekunder innan rödflaggan hängdes ut.

Tiden räckte för näst snabbaste varvet och Haasföraren såg för ett par timmar ut att starta från första startled bredvid Verstappen. Tyvärr visade det sig senare att Nico och hans ingenjör inte riktigt hade stenkoll på deltatiderna under invaret.

Därmed bestraffades Hülkenberg med tre platsers nedflyttning och får nöja sig med att trampa plattan i mattan från femte rutan. Det är också ett bra resultat, men dödade lite av glädjen från den stora överraskningen.

Preliminärt startfält i Kanada Grand Prix

Nedan finner du det preliminära startfältet så som saker och ting ser ut just nu. Den tar bestraffningarna för Tsunoda, Sainz, Stroll samt Hülkenberg i beaktning.

  1. Max Verstappen
  2. Fernando Alonso
  3. Lewis Hamilton
  4. George Russell
  5. Nico Hülkenberg
  6. Esteban Ocon
  7. Lando Norris
  8. Oscar Piastri
  9. Alex Albon
  10. Charles Leclerc
  11. Carlos Sainz Jr
  12. Sergio Perez
  13. Kevin Magnussen
  14. Valtteri Bottas
  15. Pierre Gasly
  16. Lance Stroll
  17. Nyck de Vries
  18. Logan Sargeant
  19. Yuki Tsunoda
  20. Zhou Guanyu

Mercedes & McLaren har bar utgångslägen

Mercedes har skaffat sig ett ypperligt utgångsläge. De såg starka ut i det andra träningspasset, men desto sämre i FP3.

Med facit i hand har de goda chanser att fortsätta rycka ifrån Aston Martin i Formel 1 VM – frågan är hur goda möjligheter Alonso har att hålla dem bakom sig.

Även McLaren har skaffat sig förutsättningar för att kanske kunna knipa poäng. Dock vet vi att deras bil inte alls fungerar lika bra i race som över ett flygande varv.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese



Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fjorton − 13 =