Hem » Så mycket kostar varje förares superlicens 2023

Så mycket kostar varje förares superlicens 2023

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-20

För att få tävla i Formel 1 måste förarna ha tillräckligt med licenspoäng. Men det är inte tillräckligt. Det finns en finansiell kostnad kopplad till att bli godkänd för att tävla i motorsportens finrum. Nu står det klart hur mycket varje förares superlicens faktiskt kostar.

Lista: Superlicensen kostnad för förarna

Tyska RTL har sammanställt hur mycket varje förares superlicens kostar 2023. Listan finner du nedan i sin helhet.

  • Förare – Stall – Kostnad (€)
  • Max Verstappen – Red Bull – 963 800
  • Charles Leclerc – Ferrari – 657 200
  • Sergio Perez – Red Bull – 650 900
  • George Russell – Mercedes – 587 900
  • Carlos Sainz Jr – Ferrari – 527 000
  • Lewis Hamilton – Mercedes – 514 000
  • Lando Norris – McLaren – 266 600
  • Esteban Ocon – Alpine – 203 600
  • Fernando Alonso – Aston Martin – 180 500
  • Valtteri Bottas – Sauber Alfa Romeo – 113 300
  • Kevin Magnussen – Haas – 62 900
  • Pierre Gasly – Alpine – 58 700
  • Lance Stroll – Aston Martin – 48 200
  • Yuki Tsunoda – AlphaTauri – 35 600
  • Guanyu Zhou – Sauber Alfa Romeo – 23 000
  • Alex Albon – Williams – 18 800
  • Nyck de Vries – AlphaTauri – 14 600
  • Oscar Piastri – McLaren – 10 400
  • Nico Hülkenberg – Haas – 10 400
  • Logan Sargeant – Williams – 10 400

Varför finns licensen?

Superlicensen introducerades 1990. Syftet var att styrka en given förares kompetens och lämplighet för att tävla i Formel 1. Det är FIA som ger ut handlingen till dem som uppfyller kraven.

Genom att säkerställa att samtliga Formel 1 förare har rätt kompetens kan säkerheten förbättras.

Ställer till problem

Tyvärr kan licenssystemet ibland hindra kompetenta förare från att ta sig in i F1. Ett strålande exempel är Colton Herta. De flesta av oss minns säkert hur hans inträde i F1 blev en ordentlig följetong under hösten 2022.

Amerikanen, som har bevisat sig kompetent i IndyCar, var aktuell för AlphaTauri. Det var en viktig bit i pusslet för att få Pierre Gasly till Alpine.

Tyvärr har Herta inte någon superlicens och han blev således inte den första amerikanen sedan 2015 att tävla i sporten. Istället tillföll den möjligheten hans landsman, Logan Sargeant, som ska tävla för Williams nästa år. Där får han James Vowles som ny stallchef.

Så bestäms kostnaden varje superlicensen

Kostnaden för superlicensen bestäms av två faktorer. Först och främst måste alla betala för sin superlicens. Basbeloppet uppgår till 10 400€ vilket är lite drygt 117 000SEK.

Den andra delen baseras på antalet poäng från den föregående säsongen. Därmed är det associerat med en kostnad att ta poäng i ett lopp på F1 kalendern, givet att man inte planerar att gå i pension.

Varje poäng som kammas hem under den föregående säsongen adderar 2 100€ till licenskostnaden. Det är därför Max Verstappens superlicens till slut kostade 963 800€ för att få försvara världsmästartiteln 2023.

Med andra ord var det inte bara hans rykte som fick sig en törn när han inte släppte förbi Perez i Brasilien i höstas. Han fick dessutom betala 4 200€ för beslutet. Men, med tanke på hans F1 lön så är det inte mer än en axelryckning.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sju + 14 =