Flera av förarna fick en jobbig inledning på racehelgen i Miami dit Formel 1 återvänder för att genomföra det första av tre race i USA. Både Nico Hülkenberg och Charles Leclerc råkade krascha sina bilar. Samtidigt hade den regerande världsmästaren Verstappen problem med nackskyddet.
Jobbig inledning
Nico Hülkenberg hade inte något roligt race senast på den unika stadsbanan i Baku. Han hade fel inställningar på bilen efter det första träningspasset inför kvalet.
Haas beslutade sig för att bryta mot parc ferme reglerna och ändra inställningar vilket medförde att tysken fick starta från depån på hårda däck. Han siktade på att genomföra så mycket av tävlingen som möjligt på dem i väntan på en säkerhetsbil som aldrig kom.
Istället skapades ett DRS tåg bakom honom som varade fram tills däcken dog helt och hållet. Nu när Formel 1 är i USA kunde man hoppas att det amerikanska stallet skulle få en rolig helg.
Men, tyvärr inleddes den med att Hülkenberg kraschade i det första träningspasset och därmed inte kunde slutföra passet. Lyckligtvis var det ingen fara på taket och mekanikerna kunde reparera bilen så att tysken kunde köra hela FP2.
- Läs även:
- Stallet tar steg i rätt riktning men siktar högre
- Ferraris rekrytering från Red Bull öppnar för Mekies
- Två DRS-sträckor kortas ner i Miami Grand Prix 2023
Men, Hülkenberg var inte den enda som hade problem. Flera av förarna halkade runt som Bambi på hal is när de arbetade med att utforska stadsbanan i Miami och hitta de rätta inställningarna.
Vissa halkade värre än andra.
Leclerc kraschade i FP2
Charles Leclerc hade en bra helg i Baku och likväl han som Ferrari hoppas kunna bygga vidare på den fina prestationen. Bilen har fått nya uppdateringar i form av ett nytt golv som de hoppas ska ta dem närmare Red Bull.
Men, utvärderingen fick ett abrupt slut med tio minuter kvar av fredagens andra träningspass. Monegasken tappade kontrollen över bilen och kraschade in i barriären och sessionen rödflaggades.
Det satte så klart käppar i hjulen även för de andra Formel 1 förarna som hade sina egna program att genomföra. Tacksamt nog kunde bilen bärgas undan snabbt och lätt men upphängningen fram fick sig en ordentlig kyss så hans mekaniker fick jobba något att jobba med.
Så här sa Leclerc själv om händelsen:
“Det finns inte så mycket att säga. Jag pressade bilen för mycket. Bortsett från det så tycker jag att det känns bra över ett varv men i race är vi så långt efter.“
PlanetF1
Nackskyddet hängde löst i Miami
Max Verstappen hade också en strulig fredag i Miami. När han körde sin Red Bull runt Hard Rock stadium rapporterade han problem med nackskyddet som satt löst.
Enligt honom fastnade nackskyddet hela tiden och han tvingades avbryta FP2 för att stallet skulle kunna undersöka saken närmare. Senare rapporterade Horner till media att det är ett problem som behöver modifieras.
Red Bulls stallchef sa att de behöver få FIA:s godkännande för att kunna genomföra ändringarna och säkerställa att de följer regelverket.
Med andra ord har det inte varit någon smärtfri start på helgen i Miami och förarna kommer att behöva all tid på banan de kan få för att förbereda sig inför kvalet sent ikväll.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese