Hem » Inför Spanien Grand Prix 2023: Alpine satsar högt i Barcelona

Inför Spanien Grand Prix 2023: Alpine satsar högt i Barcelona

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-12

Inför Spanien Grand Prix 2023 är det mycket att hålla koll på. Vissa stall kommer att ta med sig uppdateringar till tävlingen i Barcelona medans andra vill bygga vidare på tidigare framgångar.

Sugen hemmaförare inför Spanien Grand Prix 2023

Säsongen har fått en flygande start för Fernando Alonso som har stått på pallen i alla race förutom i Baku. Helgen i Barcelona blir speciell för honom då han för första gången sitter i riktigt konkurrenskraftigt material sedan återkomsten.

Inför tävlingen säger Fernando att han förväntar sig att se mycket grönt på läktarna. Han får medhåll av sin något underpresterande stallkamrat Lance Stroll.

Så här sa Alonso till Aston Martins egen hemsida:

“Jag ser fram emot att se alla spanska fans och Aston Martin supportrar visa sina färger och stötta vårt stall. Jag hoppas att se mycket grönt på läktaren över helgen. Hittills har vi tagit flera tredjeplatser och i Monaco en andraplats, nästa vi behöver är det översta steget.”

Man kan ju tolka det som att Verstappen kommer att få se sig om efter en stridslysten tjur i backspeglarna i helgen. Fast Alonso la till att han är medveten om hur de faktiska förutsättningarna ser ut:

“För att ta klivet upp måste vi maximera allt under racehelgen och kapitalisera på de möjligheterna som bjuds. Men jag är inte besatt av det och vi kommer att njuta av varje ögonblick.”

Samtidigt ser Alonso fram emot en helg där det kanske kan bjudas på lite omkörningar. Banan har gjorts om inför årets tävling och chikanen i slutet loppet har tagits bort inför Spanien Grand Prix 2023.

Alpine vill rida på framgångsvågen i Barcelona

Alpine slog till med ett riktigt fint resultat i Monaco och lyckades bygga vidare på det lilla momentum som byggdes upp i Miami. Esteban Ocon stod för säsongens starkaste prestation och gjorde som hans gamla stallkompis säger att man ska göra – ta vara på möjligheterna när de bjuds.

Ocon kvalade in som fyra och flyttades upp en ruta på startfältet till följd av Leclercs bestraffning. Den tredjeplatsen lämnade fransmannen aldrig ifrån sig och därmed tog han en efterlängtad pallplats.

Den framgången vill stallet bygga vidare på inför Barcelona Grand Prix. Sportdirektören Alan Permane har nämligen uttalat sig och sagt att han förväntar sig att hans förare kan fortsätta utmana i täten.

Permane anser att det är uppdateringarna som fungerar väldigt bra. Enligt honom kan framgången på Rivieran inte kan tillskrivas banans utformning.

Nu siktar han högre och vill bygga vidare på den fina grunden som nu är på plats:

Jag förväntar mig att vara med i täten tillsammans med Mercedes och Ferrari vid nästa tävling [Spanien Grand Prix 2023]. Max är för långt bort och när Checo är på tå är han inte heller inom räckhåll… Fernando kommer att bli svår [att rå på] men jag ser inte varför vi inte ska kunna raca med Ferrari och Mercedes, vilket vi har gjort i Monaco och i Miami.”

Man kan väl säga att pressen är kvar på Otmar Szafnauer och hans stall att leverera inför Spanien Grand Prix 2023.

McLaren rekryterar från Red Bull

McLaren har verkligen stulit rubrikerna mellan de två klassiska racen i Monaco respektive Barcelona. Det anrika brittiska stallet fortsätter att rusta upp sin något sargade organisation.

Igår meddelade de nämligen att de rekryterar en ny teknisk direktör från Red Bull. Det är ingen mindre än Rob Marshall som med sina 25 års erfarenhet från motorsporten, varav 17 hos Red Bull, tar sig an rollen.

Han blir den sista pusselbiten i trion som ska leda den tekniska utvecklingen av framtidens McLaren-bilar. Tidigare har de även gått skilda vägar med James Key och rekryterat David Sanchez från Ferrari.

Racingbanan i Barcelona inför Spanien Grand Prix 2023

Nedan följer lite snabbfakta om Circuit de Catalunya:

  • Banan sträcker sig 4,657 kilometer
  • Den gjorde debut på F1 kalendern 1991
  • 66 varv ska avverkas
  • Det är 14 svängar och 14 svängar

Pirelli har valt att ta med de tre hårdaste däcken till Spanien. Däckslitaget förväntas vara väldigt högt samtidigt som asfalten tros bli bättre relativt fort när förarna kör.

En annan sak som är värd att nämna, utöver att chikanen är borttagen, är att ändringar har gjorts i kurva 1.

Där har en ny avåkningszon byggts och den har kompletterats med nya staket. Förra året krävdes en tre-stoppare för att vinna racet – så kanske kan vi få se lite strategisk kamp i helgen?

Låt mig avsluta med att påpeka att Ferrari förväntas ta med nya uppdateringar – låt se om det kan få fart på Carlos Sainz Jr framför hemmafansen.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 × 1 =