Hem » Inför Kanada Grand Prix 2022: F1 Åter i Montreal
Vi-kan-forvanta-oss-att-se-parader-pa-gatorna-infor-Kanada-Grand-Prix-2022

Inför Kanada Grand Prix 2022: F1 Åter i Montreal

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2022-06-19

Formel 1 säsongen rullar vidare med årets nionde race och det har blivit dags att göra oss redo inför Kanada Grand Prix 2022. Racet i Montreal blir den tredje raka stadsbanan på F1 kalendern 2022 efter Baku och Monaco.

Precis som i Baku så bjuder bansträckningen i Kanada in till höga farter. Därmed kan vi vänta oss en liknande händelseutveckling som vi fick se i Azerbajdzjan med mycket fokus på att reducera downforcen.

Mercedes kommer med hög sannolikhet att lida av samma problem med porpoising som de har gjort tidigare. Faktum är att studsandet var så illa att det är osäkert huruvida Lewis Hamilton kommer att delta inför Kanada Grand Prix 2022.

Ferrari måste få motorn att fungera inför Kanada Grand Prix 2022

Ferrari och Charles Leclerc blev de stora förlorarna förra helgen i Azerbajdzjan Grand Prix 2022. Visserligen bröt även Magnussen, Zhou och Stroll. Men för Ferraris del sved det troligtvis lite extra.

Till följd av att motorerna på ett eller annat sätt slutade fungera vilket ledde till DNF för båda förarna ryckte Red Bull ordentligt i konstruktörs-VM. Samtidigt tappade Leclerc andra platsen till Perez.

Inför Kanada Grand Prix 2022 måste italienarna ladda om batterierna snabbt. Banan ger dem en möjlighet att plocka pole position i lördagens kval. Den nya slimmade bakvingen bör hjälpa dem.

Stallchefen Binotto varit ute i media och sagt att vingen ska bidra till att eliminera övertaget som Red Bull har haft på raksträckorna. Om så är fallet och materialet håller kan vi få se en intressant kamp mellan de fyra förarna i årets två toppstall.

Visserligen har Sainz varit en besvikelse, men bilen är bra nog för att han ska kunna blanda sig i och störa, åtminstone på ett strategiskt plan. Samtidigt blir det viktigt för Max och Sergio att deras DRS fungerar som den ska.

Den verkar fortfarande inte vara helt pålitlig och på de långa raksträckorna i Kanada kan den bli avgörande.

Många förare har aldrig kört F1 i Montreal tidigare

Det finns två Formel 1 förare från Kanada på årets startgrid. Visserligen är det ingen av dem som ger hemmafansen några realistiska förhoppningar om att vinna tävlingen inför Kanada Grand Prix 2022.

Men Stroll har åtminstone tävlat här tidigare. Det kan inte sägas om alla förarna i startfältet, bland annat hans landsman.

Formel 1 har inte kört i Montreal sedan 2019 och sedan dess har många nya ansikten tillkommit.

Följande förare har aldrig kört en F1 bil i Kanada tidigare:

  • Mick Schumacher
  • Nicholas Latifi
  • Yuki Tsunoda
  • Zhou Guanyu

Med tanke på att både Schumacher och Latifi har haft en ganska tung säsong hittills lär de känna av pressen inför helgens race. Det blir ju inte lättare av att vara under press och komma till en helt ny bana.

Samtidigt är det inga förare som har kört här de senaste två säsongerna och bilarna är helt nya. Kanske gör det inte någon större skillnad.

Haas måste rycka upp sig inför Kanada Grand Prix 2022

Haas imponerade i inledningen av säsongen men de har missat topp tio i de fyra senaste racen. Sist det amerikanska stallet tog poäng var i Emilia Romagna. De måste hitta tillbaka till den gamla formen.

Annars riskerar de att gå en tuff säsong till mötes. Aston Martin har börjat plocka in poäng och de presterar generellt sett bättre, inte minst Vettel. Samtidigt har Bottas gått starkt samtidigt som Zhou har drabbats av mycket otur.

Om Haas inte vill associeras med Williams i botten måste de alltså hitta någon användbar uppdatering. Deras situation blir dock inte bättre av all osäkerhet som råder kring Ferrarimotorn.

Däck information inför racet i Montreal

Som alltid är det viktigt att ha koll på vilka F1 däck som stallen kan använda under tävlingshelgen. Gummiblandningarna är oerhört viktiga för det strategiska spelet och vi har sett hur hanteringen av däck har gynnat Red Bull under våren.

Inför Kanada Grand Prix 2022 har Pirelli valt att använda de tre mjukaste blandningarna.

Illustration-av-mjuka-hårda-och-mediumdäck
De tre gummiblandningarna som finns tillgängliga i Kanada GP

Det var snabbast att använda en enstoppsstrategi senast i Montreal. Då var det vinnande däcksvalet att starta på medium och sedan lägga på ett par hårda däck.

Med tanke på hur snabbt banan tenderar att utveckla sig kan vi förvänta oss att kvalet kommer att bli en dramatisk affär med tider som snabbt förbättras.

I race kan de som vanligen väljer att spara däck och försöka invänta något oväntat, exempelvis en säkerhetsbil, gynnas. Däcken stressas nämligen inte nämnvärt i Montreal, Pirelli bedömer däckslitaget som 3 av fem.

Kanada GP 2022 kan bli stökigt

En sak är säker, Kanadas GP kan innehålla en säkerhetsbil. Traditionellt har racet i Montreal varit stökigt. Faktum är att racet som arrangerades här 2011 är det längsta F1 racet någonsin i termer av tid.

Den upplagan av Kanadas GP innehöll inte mindre än sex säkerhetsbilar. Samtidigt rapporterar Pirelli att det finns relativt goda chanser att vi får se ett regnrace på söndag. Om så blir fallet återstår att se.

Grundläggande information inför Kanada Grand Prix 2022

Nedan hittar du lite allmän information inför racet i Montreal. Formel 1 har rest över Atlanten och vi ska återigen tävla i en ny tidszon. Därför presenterar vi hålltider och mer nedan.

Se Kanada Grand Prix 2022 på TV

  • FP1: Fredag 2022-06-17 – 20:00 – TV sänding (Viaplay) 19:55
  • FP2: Fredag 2022-06-17 – 23:00 – TV sänding (Viaplay) 22:55
  • FP3: Lördag 2022-06-18 – 19:00 – TV sänding (Viaplay) 18:55
  • Kval: Lördag 2022-06-18 – 22:00 – TV sänding (Viaplay) 21:30
  • F1 race: Söndag 2022-06-19 – 20:00 – TV sänding (Viaplay) 19:00

Snabbfakta om racingbanan i Montreal

  • Antal varv: 70
  • Racedistans: 305.27 kilometer
  • Banans längd: 4.361 kilometer
  • Första Grand Prix: 1978
  • Snabbast varvtid: 1.13.078
Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese