Det finns mycket att se fram emot inför F1 i Miami 2023. Efter förra helgens sömnpiller i Azerbajdzjan hoppas de flesta på bättre underhållning när Formel 1 flyger över till USA.
Stallen får en normal uppladdning inför Miami Grand Prix 2023 eftersom arrangemanget följer det klassiska upplägget. Efter den intensiva sprint helgen ser nog de flesta fram emot det – men tiderna är inte fördelaktiga för oss européer.
Skaffa en TV-prenumeration inför Miami Grand Prix 2023
Kanal | Prova nu |
Allente | |
Viaplay |
Inför F1 i Miami 2023: Första racet i USA för Sargeant
Under de senaste åren har det varit väldigt mycket snack om att Formel 1 växer i USA. Många har argumenterat för att ett amerikanskt stall samt en förare från USA skulle gynna sporten.
Sagt och gjort – Haas F1 team finns redan där, och Williams F1 stall har amerikanska ägare. Dessutom har Williams anlitat amerikanen Logan Sargeant som har vuxit upp 30 minuter från racingbanan runt Hard Rock Stadium i Miami.
Han lämnade dock USA för att bygga upp sin karriär i Europa redan i de tidiga tonåren och har aldrig tävlat i USA tidigare. Därmed är hemmaracet i Florida en riktig milstolpe för Sargeant och tänk om han får kröna helgen med poäng? Visserligen har han haft svårt att prestera lika bra som Albon hittills, men vem vet – kanske stjärnorna står rätt för honom i helgens F1 i Miami 2023?
Rimligtvis bör Williams ha dugliga chanser på en poängplats här givet hur banan är utformad. I skrivande stund erbjuder Bethard 5,5 gånger pengarna på att amerikanen tar poäng i sitt första race på hemmaplan.
Tror du att Williams har chans på poäng, men föredrar att backa Albon är Betway ett bättre alternativ. Där erbjuds 2,62 på att Albon tar poäng när den här texten skrivs – det kan jämföras med 2,60 hos Bethard.
Lite rolig kuriosa: Logan Sargeant är föraren som är uppvuxen närmast racingbanan där ett Grand Prix annordnas – givet att Charles Leclerc exkluderas.
Red Bull målas om till en Alpine inför Miami Grand Prix 2023?
Att USA är en viktig marknad för Formel 1 råder det inga tvivel om och även Formel 1 stallen vill ha sin del av kakan. De ser möjligheten att signera avtal med sponsorer från världens största ekonomi och här ligger Red Bull verkligen i framkant.
Inför fjolåret skrev Red Bull Racing ett sponsoravtal med IT-bolaget Oracle som är värt 500$ miljoner. Det följdes upp vid årets presentation av bilen när det avslöjades att Ford blir ny motorpartner till Red Bull från 2026.
Med andra ord har de starka incitament att försöka synas och höras så mycket som möjligt inför F1 i Miami 2023. Om vi ska tro vad de hintade om på social media under gårdagen kan de dyka upp i nya färger.
Det nya färgschemat ser ut att påminna ordentligt om hur Alpine ser ut när de tävlar i BWT-färgerna. Så vem vet, kanske förvirrar vi de två stallen och felaktigt antar att Pierre Gasly är påväg att vinna sitt första race som Red Bull förare i helgen?
Skämt och sidå – så lär det inte bli. Men vi kan nog förvänta oss att Red Bull fortsätter att dominera och spela i en egen liga.
Detta trots att Dr. Marko som kanske går i pension snart, uttryckte oro över att Leclerc och Alonso matchade Red Bulls tider i slutet av Azerbajdzjan GP.
Att hålla någon annan än Red Bull som favorit vore dumdristigt i helgen. Det har spelbolagen tagit varse om och frågan är väl egentligen bara om Perez rida vidare på framgångsvågen från helgen som var?
När jag skriver den här texten erbjuder Unibet 4 gånger pengarna på att Perez står som segrare när målflaggan hängs ut efter Miami Grand Prix 2023. Max å andra sidan betalar lite drygt 1,44.
Sainz förväntansfylld inför första racet i USA 2023
Carlos Sainz Jr har inte haft någon rolig säsongsinledning och förra helgen sopade Leclerc mattan med honom. Visserligen berodde det delvis på att han valde fel inställningar på bilen efter det enda träningspasset.
Det kanske kan förklara den svaga prestation i viss mån. Men, han kvalade 0,8 sekunder långsammare än monegasken och kom i mål närmare 25 sekunder efter sin stallkamrat och det håller inte.
Spanjoren har uttalat sig i media inför Formel 1 racet i Miami i helgen. Han verkar, trots den svaga prestationen senast, något positivt inställd.
“På ett sätt är det positivt att nästa race kommer så nära inpå det föregående, för då kan jag lägga det här bakom mig.”
Ferrariföraren ser fram emot en helg med det vanliga upplägget och hoppas att det ska hjälpa honom att komma tillbaka in i matchen. Men, han vågar inte hoppas på en lika bra helg som i Australien där han länge såg ut att bärga fina poäng innan den kaotiska omstarten satte stopp för det.
“Jag tror att jag behöver en normal helg för att hitta tillbaka till känslan i bilen… Men, jag förväntar mig inte att leverera en lika stark prestation som i Australien.”
Vidare är Sainz nöjd med hur stallet har lyckats göra framsteg i kvalet, men samtidigt inser han att de har en lång väg kvar att vandra. Det blev tydligt att bilen är svag i racen när Aston Martin trots ett betydligt svagare kval än Ferrari kunde följa Leclerc hela tävlingen.
Inför F1 i Miami 2023: Ännu en stadsbana
Hittills i år har vi inte fått se särskilt mycket av bilarna på renodlade racingbanor. Faktum är att den enda banan på årets F1 schema som hittills har varit en racingbana snarare än en stadsbana var Bahrain.
När vi nu förbereder oss inför Miami Grand Prix 2023 är det dags för ännu en stadsbana. Bansträckningen slingrar sig kring Hard Rock Stadium där Miami Dolphins i vanliga fall spelar amerikansk fotboll.
Den här banan har vissa likheter med Azerbajdzjan, inte bara i termer av att det är en stadsbana. I Miami återfinns tre DRS-zoner där bilarna kan öppna bakvingen vilket förväntas ge hastigheter runt 320 kilometer per timme.
*Bildkälla: scuderia.alphatauri.com
Givet att inget oväntat händer – exempelvis att regn sätter stopp för racet – kommer vi att få se 308,37 kilometer avverkas under 57 varv, var och ett är 5,41 kilometer långt.
Det nuvarande banrekordet sattes ifjol – det var ju trots allt första gången F1 var i Miami sedan 1959 – av Max Verstappen som vann tävlingen framför Charles Leclerc. Han körde runt Hard Rock Stadium på 1.31,361.
Sektor 2 kan ställa till det för vissa bilar i den kurviga avslutningen som blir otroligt viktig för att få en bra utgång på den långa bakrakan. Sektorns avslutande del är en lång serie med långsamma kurvor, från kurva 11 – 16.
Däck att tillgå
Även om inte bansträckningen har förändrats inför Miami Grand Prix 2023 så har asfalten lagts om. Det innebär att fjolårets data kanske inte är lika pålitlig som den annars hade varit.
Pirelli säger sig tro att temperaturen i asfalten kommer att vara väldigt hög i helgen – den kan nå upp till 60 grader celsius. De förväntar sig inte att banan kommer erbjuda något supergrepp men att den snabbt kommer att förbättras ju mer bilarna kör.
Italienarna har valt att ta med följande däck till USAs västkust:
- Mjuka C4
- Medium C3
- Hårda C2
Dessa har valts med tanke på de höga temperaturerna på körbanan. Samtidigt passar de bra för de 19, över lag långsamma, svängarna som kompenseras av de tre raksträckorna där DRS kan användas.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese