Hem » Hamilton & Mercedes Kontraktsförhandling – Långt mellan parterna

Hamilton & Mercedes Kontraktsförhandling – Långt mellan parterna

En av de viktigaste frågorna inför nästa års F1 är vem som ska köra bredvid George Russell i Mercedes. Sedan 2014 har Lewis Hamilton ockuperat den ena bilen, men det nuvarande avtalet mellan honom och Mercedes löper ut efter säsongen. Nu verkar det som att Hamilton & Mercedes kontraktsförhandling är långt ifrån klar.

Bara detaljer kvarstår enligt Wolff

De senaste säsongerna har kontraktssituationen mellan Lewis Hamilton och Mercedes diskuterats mycket. Britten gick miste om sin åttonde världsmästartitel 2021 på ett minst sagt snöpligt sätt och det förändrade hans inställning.

Tidigare verkade det inte alls som att Lewis tänkte göra en Fernando Alonso och köra tills han var 40, men han har tänkt om. Därför vill både han och Mercedes hitta en lösning för att den sjufaldiga världsmästaren ska köra vidare.

Toto Wolff har sagt att de bara är detaljer från att hitta en överenskommelse men den bilden delas inte av Hamilton själv.

Komplexa detaljer i kontraktsförhandlingarna

I vissa fall går det väldigt snabbt att hitta ett upplägg som passar både för en F1 förare och för stallet. Fallet med Fernando Alonso och Aston Martin är ett praktexempel på friktionsfria förhandlingar.

Lewis Hamiltons och Fernando Alonsos situationer är dock annorlunda. Visserligen känner inte vi till exakta detaljer om vad de båda förarna vill uppnå.

Men, det verkar som att Alonso var mest mån om att få bra betalt och köra en konkurrenskraftig bil. Hamilton å sin sida verkar vilja ha mer än bara en Formel 1 bil och en saftig lön.

Enligt SkySports har Lewis själv sagt att det rör sig om mer än bara ett förarkontrakt och att processen är komplex.

“Vi hade ett bra möte nyligen. Det är väldigt komplexa kontrakt, inte bara ett enkelt förarkontrakt.”

Förhandlingarna omfattar alltså vad som ska ske den dagen Lewis tar av sig hjälmen för gott. Så verkar det i alla fall.

Själv säger britten att han har för avsikt att förbli länge i sporten, både för att tävla men han planerar också för fortsättningen.

Just nu är jag här för att tävla under en överskådlig framtid. Du måste bara säkerställa att du utforskar alla möjligheter rörande hur du kan fortsätta expandera dina partnerskap med en sådan fantastisk organisation. Det är inte enkelt att säga då kör vi på det och jag har inte bråttom.”

Det ser alltså inte ut som att ett nytt kontrakt kommer att offentliggöras inför F1 i Österrike den här veckan. Så vad är det för detaljer och möjliga partnerskap som lockar Hamilton men som kanske får Mercedes att tveka?

Detaljerna som krånglar till kontraktsförhandlingarna

De förhandlande parterna har skilda åsikter på flera punkter. Kontraktets löptid är ett problem där Hamilton sägs vilja ha ett flerårigt avtal samtidigt som Mercedes föredrar ett ett-års kontrakt med möjlighet till förlängning.

Dessutom ska hans F1 lön skapa friktioner. Just nu har han ett kontrakt där han tjänar en fast summa plus en potentiell bonus om han vinner världsmästartiteln.

På grund av att bilen inte är lika konkurrenskraftig längre vill Lewis själv ha ett fast belopp, något som Mercedes inte gått med på. Som om inte det vore nog så finns det en tredje punkt där åsikterna går isär.

Det handlar om vad Lewis ska göra när den aktiva karriären är över. Som han själv sa så måste han utvärdera andra möjliga samarbetsmöjligheter med Mercedes.

Enligt Mirror söker han ett tioårs-avtal som ambassadör för det tyska bilmärket. För den tjänsten vill han ha 20£ miljoner årligen – strax under 275 miljoner kronor.

SkySports uppger att ett kontrakt kan offentliggöras inför Storbritanniens Grand Prix senare i sommar. Om så blir fallet återstår att se, men nu tänker i alla fall jag lägga fokus på helgen i de österrikiska Alperna.

Du kan se helgens F1 Sprint Race via Allente och ViaPlay, alternativt F1TV.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente
Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag som har skrivit den här artikeln heter Isak Tingrot. Min passion för F1 sträcker sig mer än 10 år tillbaka i tiden. Tidigare jobbade jag som oddssättare och sports trader.

Följ mig på Twitter @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

12 − 10 =