FIA har som bekant accepterat Andretti som en kandidat till att bli det elfte stallet. Frågan ligger nu hos Liberty och stallen som ska besluta sig för om de ska acceptera Andrettis inträde eller inte. En sak är dock säker, Ben Sulayem fortsätter stödja Andretti och han är övertygad om att amerikanarna inte kommer att stå utan motorleverantör.
Andretti har ingen egen motor
Det är otroligt dyrt och komplext att utveckla en Formel 1 motor. Därför talas det om kundstall och fabriksstall där de förstnämnda köper motorer från tillverkarna.
Igår rapporterade vi om att det skulle finnas mycket att vinna för både Ferrari och Andretti på om de kan hitta en gemensam väg framåt. Andretti skulle verkligen behöva en partner eftersom de själva inte har någon motor och GM förväntas inte kunna erbjuda en förens 2027.
Avtalet mellan Andretti och Alpine har också löpt ut och det potentiellt nya stallet befinner sig i en prekär situation. Så, kan det hända att de blir utan motor?
Ben Sulayem stödjer Andretti
FIAs president, Ben Sulayem, har nyligen gett Andretti sitt stöd. Han säger att de inte behöver oroa sig för att stå utan motor.
Honda eller Alpine kommer tvingas att tillhandahålla en motor till det elfte stallet om så skulle krävas. Senaste en liknande situation uppstod var när Honda annonserade att de tänkte lämna sporten.
Då fanns det en risk att Renault skulle behöva ta tillbaka Red Bull som kundstall, något som inte var populärt hos vardera. Den situationen löstes genom att Red Bull startade sin egen motordivision, Red Bull Powertrain.
Sulayem lutar sig mot det nuvarande regelverket när han säger att Andretti kommer att få en motor om de accepteras i sporten.
”Det fungerar som så att, med reglerna, att ingen kan säga nej till dem… Om alla säger nej kan FIA välja en av de två fabrikanterna som har minst antal kundstall och dra lott mellan dem.”
Han hoppas dock att Cadillac och GM ska bygga en motor som kan användas från och med 2027.

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese