Hem » Nya kvalregler på Imola & nyheter om däcken

Nya kvalregler på Imola & nyheter om däcken

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-30

Inför nästa racehelg uppdateras reglerna för hur kvalet kommer att gå till. Det klassiska formatet förblir, men vi kommer att få se vissa nyheter i nya kvalregler på Imola.

Dessutom har Pirelli meddelat att de kommer att introducera nya däck tidigare än väntat. Redan i Barcelona i början av juni kommer stallen att få tillgång och testa de nya gummiblandningarna.

Kvalreglerna uppdateras inför Imola

I år har vi fått se flera regeländringar mitt i pågående säsong. Inför årets första sprint race i Formel 1 bestämdes det med kort varsel att upplägget för sprinthelger skulle förändras.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Nu är det dags för nästa regeländring och vi kommer att få se nya kvalregler på Imola. Dessa innebär att vissa bilar kan komma att straffas om de har svårigheter att jobba upp temperaturen i däcken – men varför då?

Jo, i torra väderförhållanden kör förarna vanligtvis på de mjukaste däcken de har tillgängliga i kvalet. Skälet är så klart att de i regel går fortast och eftersom det rör sig om att sätta snabbast tänkbara tid är det givetvis fördelaktigt att ha de snabbaste däcken.

De mjuka däcken ger bäst greppet så bilen hänger kvar bättre i kurvorna, men nu har det bestämts att det inte längre är upp till förarna och stallen att bestämma vilka däck som ska användas.

I och med att reglerna kring kvalet i Formel 1 uppdateras på Imola kommer vi att få se samtliga bilar på samma däckblandning hela tiden. Inledningsvis, det vill säga i Q1, måste alla förare använda den hårdaste av gummiblandningarna.

De som tar sig vidare in i Q2 måste kvala vidare på mediumdäcken och först i Q3 får vi se bilarna på de mjukaste däcken. Den här ändringen innebär att vissa bilar som tidigare seglade igenom det inledande skedet kan få problem.

Därmed kan vi få se lite oväntade och kryddstarka resultat. I alla fall är det vad jag tror och hoppas – även om jag är skeptisk.

Det bör noteras att, trots de nya reglerna med däck, så kommer inte tidsfördelningen mellan olika delar av kvalet att förändras. Q1 förblir 18 minuter, Q2 15 och Q3 10 minuter lång.

Bättre ur miljösynpunkt

Om man ska se det positiva är det att vi kan förvänta oss att det här upplägget kommer att spara mycket däck. Därmed bidrar regeländringarna till att göra F1 hållbarare ur en miljösynpunkt.

Varje förare tilldelas nämligen bara 11 uppsättningar däck på Imola istället för 13 som det brukade få. Följden blir att man kan spara 46 set däck per säsong och bil vilket adderar upp till 920 uppsättningar totalt.

Nya däck på Silverstone senare i år

En annan förändring som sker mitt under pågående säsong är även den kopplad till däcken. Det rör sig om att Pirelli har fått rätt att introducera nya gummiblandningar redan i samband med racet på Silverstone.

Tanken var initialt att dessa skulle tas i bruk först nästa år. Men, till följd av att stallen har gjort så stora framsteg har det beslutats att de nya gummiblandningarna ska tas i bruk i förtid.

Förändringen har godkänts av FIA och från Pirelli sa man så här om saken.

“Vi har sett hur mycket mer effektiva bilarna är i förhållande till förra året under de inledande racen i år och det tack vare det extraordinära tempot i utvecklingen de tio stallen har visat… Pirellis simuleringsarbete har hela tiden strävat efter inte bara tillhandahålla en produkt som möter de på förhand bestämda målen utan vi vill också förutse potentiella problem och reagera mot dem tidigt. Den nya specifikationen av däck innehåller material som vi har utvecklat inför 2024 vilket kommer göra dem motståndskraftigare.”

Racingnews365

De nya däcken kommer som sagt att tas i bruk i Storbritannien Grand Prix 2023. Men dessförinnan kommer de att användas i Barcelona för att samla data och utvärderas.

Källa: Racingnews365

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen