Transfermarknaden sover inte i Formel 1 och nya rykten kommer upp varje dag. Nu sägs det att både Gasly och Schumacher kan köra för nya F1 stall 2023. Men hur skulle det scenariot spela ut sig? Tidigare har det ju ryktats om att Schumacher ska sätta sig i Alpines lediga säte bredvid Ocon nästa år. Fast blir det verkligen så?
Horner öppnar för diskussioner om Gasly
Aston Martin och Alonso har kommit överens om ett avtal som sträcker sig från säsongen 2023. Det har öppnat upp dörrar i ett någorlunda attraktiv stall för nästa år – en styrning som Piastri valt att tacka nej till.
Så, Alpines ledning har fått i uppgift att reda ut vem som ska köra tillsammans med Ocon nästa år. Kanske hoppas de på att kontraktsgranskningen ska föranleda att australiensaren tvingas kvar. Men om så blir fallet är det många som tror att han istället kommer att säljas till McLaren.
Relationen mellan Piastri och Alpine är med hög sannolikhet inte fläckfri och att tävla tillsammans nästa år kan bli svårt även om kontraktet visar att så ska bli.
Det har öppnat upp för andra förare att försöka ta sig in hos Alpine. Samtidigt måste Alpine själva välja vem de i så fall ska ha i bilen.
Efter racet i Belgien har Red Bulls stallchef och VD – Christan Horner – uttalat sig i media (Vilken överraskning!).
Han öppnar upp dörren för att Gasly kan komma att säljas till Alpine. Även om Pierre Gasly är kontrakterad med AlphaTauri över nästa säsong så skulle en flytt till Alpine ändå vara ett steg uppåt.
Horner hintar om att en sådan lösning är möjlig – men innan diskussioner kan påbörjas måste vi invänta utfallet från kontraktsnämnden (CRB) som granskar röran som Piastri och gänget har skapat.
Möjlighet att få en amerikan i F1
Skulle Alpine få loss Gasly från AlphaTauri finns det två styrningar lediga där inför F1 2023. Visst, om Gasly lämnar har jag svårt att se att Tsunoda skulle få gå han med. Men möjligheten finns där och i skrivande stund är han inte kontrakterad.
Situationen på transfermarknaden har medfört nya rykten om att vi kan få se en amerikansk förare redan nästa år. Tidigare spekulerade jag i om det skulle bli Williams och Sargent som skulle besanna det.
Men nu verka det som att AlphaTauri ser över möjligheten att få in Indycarföraren Colton Herta i bilen till nästa år. Detta efter att Red Bulls organisation haft ett möte med Zak Brown i Belgien.
Schumacher kan köra för Williams
En annan förare som hänger lös är Mick Schumacher. Han har – enligt sin farbror Ralf – varit aktuell för den lediga platsen i Alpine. Om så är fallet återstår att se.
Ryktena om att Schumacher inte kommer att köra vidare i Haas verkar i alla fall väl underbyggda. Delvis på grund av att det stod klart att det amerikanska stallet kommer att låta Giovinazzi köra FP1 vid två tillfällen – utan att fylla funktionen som ung förare.
Därutöver har Steiner meddelat att han och Ricciardo kan ha ett samtal. Hur mycket sanning som ligger i det förblir oklart men Ricciardo som person hade kunnat passa väl in i ett amerikanskt stall.
Nu har ett annat rykte dykt upp rörande Schumacher. Han kan komma att ta en plats i Williams och köra där tillsammans med Albon nästa år. Detta efter att hans samröre med Ferrari löper ut samtidigt som hans kontrakt med Haas inte verkar förlängas.
Transfermarknaden fortsatt het i Formel 1
Skulle Schumacher inte få kontrakt med Haas, Alpine eller Williams ser vi ut att gå mot en säsong utan någon tysk F1 förare. Det vore lite trist för sporten med tanke på den anrika traditionen som finns i landet när man ser till listan över alla världsmästare i Formel 1.
I skrivande stund är det bara rykten och de kanske inte ska tillskrivas för mycket vikt. Vart Schumacher, Ricciardo och Gasly kör nästa år kommer vi att få veta så småning om. Kanske får två av dem inte ens titulera sig F1 förare nästa år.
Följ F1 på Viaplay och läs allt inför Nederländerna GP 2022 här.
En sak är säker – sporten skulle förlora på att förlora karaktären Ricciardo och namnet Schumacher. Men i termer av prestationer på banan skulle deras frånvaro inte få många av oss att gråta.