Under de senaste dagarna har det enligt media förts diskussioner mellan Red Bulls organisation och McLaren rörande Colton Hertas framtid. Ett möjligt scenario skulle vara att AlphaTauri sätter den amerikanska IndyCarföraren i en av sina bilar nästa år. Men – Herta har inte rätt bakgrund för att få köra i Formel 1. FIA verkar dock vara innovativa och klurar ut Hertas superlicens.
Man behöver en superlicens för Formel 1
För att få tävla i Formel 1 behövs 40 superlicenspoäng. Dessa poäng anskaffar sig förarna genom att tävla i F2, F3 och så vidare.
Genom att bygga upp poängen visar förarna att de har tillräckligt med kompetens för att hantera Formel 1 bilarna. Med andra ord kan det ses som ett körkort och därmed en säkerhetsaspekt av sporten.
Dessutom är det ett incitament för stallen att fortsätta driva sina juniorprogram och investera i F2 och F3.
Många vill se en amerikansk förare 2023
Det finns många som gärna skulle vilja se en amerikansk förare på startgridden nästa år. Med ett nytt race i USA vilket innebär att F1 besöker landet 3 gånger vore det lämpligt.
För att nå dit verkar FIA vara beredda att leta djupt i regelboken för att bidra till att Colton Herta ska kunna köra för AlphaTauri redan nästa säsong.
Saknar superlicenspoäng just nu
Den amerikanska föraren som för närvarande tävlar i IndyCar har en historia av att köra i Europas juniorkategorier. Han har bland annat tävlat mot McLarens nuvarande förare – Lando Norris. Britten har tilldelat Herta smeknamnet Hooligan Herta på grund av hans körstil.
Trots att Colton Herta har en bakgrund i Europa så har han inte samlat ihop tillräckligt med poäng för att få en superlicens. Han kan därför inte tävla i Formel 1 nästa år.
För att få delta i tävlingar – han får köra FP1 i skrivande stund – måste en förare ha 40 poäng. Som reglerna ser ut nu kan förarna tillgodoräkna sig poäng från sina tre bästa av de fyra senaste säsongerna.
Med den metodiken skulle amerikanen Herta ha 32 poäng och därmed inte få ihop en superlicens. Således skulle han inte kunna köra för AlphaTauri, eller något annat F1 stall, 2023.
Men det finns vägar dit.
FIA har en möjlig lösning
Som alltid i Formel 1 finns det bakvägar och saker och ting tenderar att bli tolkningsfrågor, något som kan kännas en aning godtyckligt. Men så fungerar sporten.
FIA har nämligen gett sig lite extra svängrum i regelverket att dela ut superlicenser till förare som inte möter poängkravet. De har nämligen skrivit in en paragraf som skulle möjliggöra att man ser ända tillbaka till säsongen 2018. Då kan Herta räkna sin säsong i Indy Light 2018 samt IndyCar 2020 och 2021 och få ihop tillräckligt med poäng.
För att en sådan lösning ska kunna gå igenom måste dock AlphaTauri och McLaren komma överens väldigt snart. Om Colton Herta ska få sin superlicens genom att räkna in säsongen 2018 måste han tävla i Formel 1 redan i år.
Därmed skulle en av AlphaTauris förare behövde stå åt sidan i ett race.
Kanske kan det bli möjligt om det offentliggörs att Gasly släpps till Alpine inför 2023 före det att den pågående säsongen avslutas.
Källa: Autosport
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese