I helgen är det Formel 1 i Monaco men uppsnacket har inte handlat särskilt mycket om sporten. Istället fångade en affärsuppgörelse mellan Honda och Aston Martin blickfånget från de flesta.
De två parterna annonserade nämligen att de kommer att ingå ett samarbete från och med säsongen 2023 vilket innebär att Aston Martin i princip blir ett fabriksstall. De kommer att – vad det verkar – tävla som enda stall med Hondas motor.
Den nyheten är något som man kan undra hur Christian Horner och doktor Helmut Marko reagerar på? Nu har vi svaret, stallchefen Horner har uttryckt tacksamhet gentemot Hondas beslutsprocess.
Hondas roll i Red Bull Power Trains
När Honda offentliggjorde sina planer på att dra sig ur Formel 1 under hösten 2020 satte de Red Bull i en riktigt rävsax. Vid det tillfället fanns det bara tre andra motorleverantörer tillgängliga, nämligen Ferrari, Mercedes och Renault.
Dilemmat som Red Bull befann sig i var att vare sig Ferrari eller Mercedes var särskilt intresserade av att tillhandahålla en motor till dem. Så varför inte bara vända sig mot Renault och få till ett avtal?
Jo, relationen mellan de två parterna var allt annat än hälsosam efter det infekterade uppbrottet ett par år tidigare. Horner hade flera gånger kritiserat Renault offentligt och till slut kunde man avbryta sitt avtal med dem i förtid via en deal som inkluderade Carlos Sainz Jr och McLaren.
Därmed var det inte aktuellt att vända sig tillbaka till fransmännen för en motor – så vad återstod? Jo, Red Bull startade sin egen motortillverkning som vi idag känner som RBPT.
Hondas vimsande blev Red Bulls välsignelse
Under helgen i Monaco har Christian Horner så klart fått frågor rörande att Aston Martin och Honda har ingått ett avtal. Japanerna hade inte mycket till val eftersom Red Bull från och med 2026 kommer att samverka med Ford för att bygga vidare på Red Bulls motor.
Nu har Christian Horner sagt att ett eget motorinitiativ hade varit helt uteslutet om det inte vore för att Honda hade sagt att de skulle lämna sporten. Sedan 2022 har japanerna och Red Bull Racing ett avtal där Honda tillhandahåller motorer som en leverantör, men det avtalet löper ut 2025.
Så här sa Horner rörande Hondas beslut att lämna sporten 2020 och det beslutets inverkan på Red Bull Power Trains:
“Skulle vi ha tagit samma beslut idag om vi hade vetat om vad Honda har beslutat sig för? Absolut inte.”
Samtidigt ångrar Red Bull ingenting, snarare tvärt om. Stallet är snarare tacksamma för att Hondas velande har medfört att de har kommit in på banan där de tillverkar sina egna motorer.
Red Bulls F1 projekt har enligt Horner passerat stadiet där det lämpar sig att vara ett kundstall. Det nya upplägget är otroligt fördelaktigt tack vare att det låser upp flera synergieffekter.
“Vi skulle inte ha tagit steget om det inte hade varit för att Honda drog sig ur. Vi ska vara tacksamma för att Honda har pushat oss mot att skapa vår egen motorfabrik, för jobben det har skapat och för partnerskapet med Ford som är otroligt exalterande för framtiden.”
Verstappen tycker det är synd att Honda lämnar
Även om Hondas oförmåga att hålla sig till sitt beslut har visat sig vara bra för Red Bull så är alla inte enbart glada. Max Verstappen säger att han tycker att det är lite synd att Honda lämnar dem.
Samtidigt ser han vilka fördelar det här kan bidra med för Aston Martin.
“Det är lite synd eftersom vi alltid hade, och fortfarande har, en bra relation med Honda och att se dem lämna för Aston Martin är något lite synd. Men, vi är väldigt exalterade från vår sida över att se vad som kommer att hända med Ford från och med 2026. För Aston Martin är det här väldigt bra, de har en bra motor, det vet vi.”
Horner tror att beslutet var rätt
Nu när det står klart att Aston Martin och Honda ingår ett avtal är det lätt för Red Bull att hänga läpp. Men, så fungerar inte Horner utan han ser istället det positiva i situationen.
“De annonserade att de skulle dra sig ur 2020 och det tvingade oss att ta ett beslut vilket från ett långsiktigt strategiskt perspektiv var det bästa för oss. Vi skapade Red Bull Power Trains och de gick med på att bli en teknisk leverantör till oss. Vi har glatts åt en bra arbetsrelation men nu har vi påbörjat resan mot att bli vår egen motortillverkare, med vår partner Ford och det är exalterande för vår framtid.“
Låter det ändå lite som att Red Bull strör lite salt i såren på Honda?
Källa: SkySportsF1
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese