Hem » Gasly Otrygg och Hamilton Tufft behandlad i Sprinten

Gasly Otrygg och Hamilton Tufft behandlad i Sprinten

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-12

Det dåliga vädret fortsatte att göra sig påmint under gårdagens aktiviteter på Spa. Likväl Sprint shootout-kvalet som sprint racet sköts upp på grund av väderleken. Tacksamt nog kunde båda eventen genomföras, om än med vissa modifikationer. Men, Gasly var otrygg och i sprinten fick Hamilton en bestraffning vilken upplevdes som tuff.

Spray i ansiktet gjorde Gasly otrygg

Pierre Gasly bytte AlphaTauri mot Alpine där han ersatte Fernando Alonso och Oscar Piastri. Fransmannen hade kanske önskat sig en bättre säsongsstart och ligger efter Esteban Ocon i F1 tabellen.

Men, gårdagens sprint race handlade mycket om säkerhet för fransmannen som kom i mål som trea i sprint racet efter att ha startat som sexa. Fransmannen sa till media att han inte alls kände sig säker med den nedsatta synligheten. Förarna kan knappast se någonting alls till följd av att de framförvarande bilarna sprayar upp så mycket vatten.

Det är ett problem som har varit ständigt diskuterat sedan de nya reglerna infördes förra året. Den nya utformningen med så kallad Ground Effect leder till att mer vatten lyfts upp i luften, men sprayen täcker även en större yta.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Att fransmannen kanske kände sig mindre trygg än hans medtävlande kan så klart ha sina förklaringar. För det första stod han, som vi vet vid det här laget, nära Hubert som omkom just i Spa.

Dessutom var det otroligt nära ögat för Gasly själv förra året på Suzuka. Han skulle köra i kapp resterande delen av gruppen i våta förhållanden samtidigt som en traktor var på banan. Det höll på att sluta i katastrof, men tacksamt nog kolliderade han inte med fordonet.

Russell besviken på Pirelli

Tidigare har de flesta som sett på F1 verkligen haft höga förhoppningar inför regnrace. Ofta har underhållningsvärdet varit högt och det har alltid infunnit sig en känsla av att något oväntat kan inträffa.

Tyvärr har den positiva auran gått förlorad under de senaste åren. Skälet är som sagt att det är så mycket spray att det inte riktigt blir någon körning, och när bilarna väl tävlar är säkerhetsläget fortsatt tveksamt.

Men, det är inte bara bilarna som är ett problem. George Russell hävdar att även däcken lämnar mycket att önska, även om det inte handlar så mycket om sprayen.

Mercedesföraren anser att dagens full-wet däck i princip är helt meningslösa och att det skiljer för mycket mellan dem och intermediate.

Därför vill han se bättring från Pirelli och han fick faktiskt medhåll av Charles Leclerc igår. Även han anser att de två däcken som används vid vått väglag bör kunna vara närmare varandra prestandamässigt.

Tufft straff för Hamilton i Sprint Shooutouten

I takt med att banan blev bättre under sprint racet på Spa igår fick vi faktiskt se några spännande bataljer. En av dem inkluderade Perez och Lewis Hamilton, men tyvärr blev utfallet inte helt bra.

För den ena föraren slutade det med att bilen var tvungen att återvända till garaget och den andra åkte på en bestraffning.

Red Bull-föraren var den som tvingades bryta och Hamilton fick en bestraffning, ett beslut som kritiserades av Toto Wolff. Enligt Mercedes stallchef höll inte alls med FIA i deras bedömning av händelsen.

Enligt domarna var det Hamilton som orsakade kollisionen som fick till följd att Perez bröt sprinten. De bestraffade britten med ett fem sekunders tidstillägg vilket fick till följd att Hamilton brakade nedåt i rangordningen.

Istället för att sluta fyra som han gjorde på banan, hamnade han sjua framför Russell. Enligt Wolff var det helt fel, österrikaren ansåg att det var en incident man får räkna med i racing.

I hans mening borde Hamilton inte ha bestraffats och således slutat fyra. Vad tycker du, gjorde domarna rätt eller borde Lewis ha kommit undan utan bestraffning?

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett + tretton =

Rulla till toppen