Max Verstappen har en väldigt trivsam säsong i täten av F1, både på banan och i VM-tabellen. Sporten har dessvärre tagit en bana som medför att den blir mer tidskrävande för deltagarna. Det är något som den regerande världsmästaren inte uppskattar. Men, att han skulle lämna Formel 1 innan hans nuvarande kontrakt hänger på hur konkurrenskraftiga Red Bull är.
Fler race och långa resor
Formel 1 har sakta men säkert adderat fler och fler race till F1 kalendern de senaste åren. Det innebär att mer och mer tid tas upp och att personal, förarna inkluderat, måste spendera mer tid hemifrån.
Dessutom körs sex sprint race i Formel 1 den här säsongen och de har ett nytt kvalformat. Det nya upplägget är ännu intensivare – men det kan Max Verstappen leva med.
Visst, han är inte helt förtjust i utvecklingen och han ifrågasätter om allt verkligen måste förändras. Red Bulls förare undrar om allt måste göras för pengar, kan inte något som fungerar lämnas i fred?
Kanal | Prova nu |
Allente | |
Viaplay |
Nederländaren sade så här till Autosport:
“Jag är orolig för sporten jag alltid har gillat. Jag gör fortfarande det [gillar sporten], men bara i viss utsträckning. Varför måste de ändra saker som fungerar? Det traditionella kvalet fungerar bra tycker jag, måste allt handla om pengar?”
Den regerande mästaren underströk samtidigt att det inte handlar om pengar för hans del.
“Folk kanske tror att det handlar om att jag tjänar mycket pengar, vad har jag att klaga på? Men det handlar om det välmående, hur du upplever saker och ting, inte hur mycket du tjänar”
Tidsförlust en viktig faktor
Det är lätt för oss utomstående att stirra oss blinda på att fler och fler race tillkommer. Vi kan snabbt dra slutsatsen att det är racehelgerna som är den främsta faktorn som skapar stress och stjäl tid.
Exempelvis måste en förare som Sargeant verkligen kämpa varje helg för att ens behålla sin styrning. Men enligt Verstappen är det inte själva sporten som är den värsta tidstjuven.
Istället pekar han på allt som omgärdar modern F1 som inte är direkt kopplat till att tävla.
“Resa är inte det största problemet. Det handlar mer om allt extra som måste göras. Torsdagar på en racehelg kan vara väldigt långa beroende på vart vi är. Dessutom har vi mycket arbete i simulatorn utanför racen.
Visst, vi vet alla att det är sponsorernas pengar som gör sporten möjlig. Men när man hör hur mycket tid som krävs för att hålla igång sponsorprogrammen kan undertecknad förstå varför vissa förare ibland tycker att det är lite mycket.
Enligt Max Verstappen lägger han ner över en månad varje år på marknadsföringsaktiviteter. Samtidigt ska man minnas att han har en enorm F1 lön och inte behöver jobba en dag till i sitt liv om han inte vill.
Vill se en konkurrenskraftig bil
Max, som är på god väg att segla hem sin tredje raka VM-titel, är så klart en av de största stjärnorna i sporten. Vissa har dock uttryckt en viss oro kring huruvida han blir långvarig i sporten till följd av hans retorik.
Dessa kan ha fått sina farhågor avvisade. I intervjun med Autosport framkommer det nämligen att Verstappen har för avsikt att ära kontraktet.
Men, för att så ska ske vill han att Red Bulls bil förblir konkurrenskraftig. Annars kanske det blir ett annat utfall?
“Det skulle behöva bli riktigt illa för det [att Max lämnar sporten före 2028] att inträffa. Jag förväntar mig inte att stallet faller tillbaka så mycket i rangordningen… Det beror på förutsättningarna, men nej, jag ser inte mig själv köra runt i mittfältet tre år. Då stannar jag hellre hemma eller gör något annat.”
Intervjun avslutades med att Verstappen försäkrade fansen och sina sponsorer om att det scenariot är osannolikt. Så, vi kanske kan vänja oss vid tanken att få se Max Verstappen fortsätta vinna race i ytterligare fem år?
Så länge bilen förblir konkurrenskraftig verkar det faktiskt så.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese