Hem » Vad är Parc Fermé i F1? Regler & konsekvenser

Vad är Parc Fermé i F1? Regler & konsekvenser

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-18

Att kunna besvara frågan, “vad är Parc fermé i F1” är viktigt för att hänga med i sporten. Det är nämligen inte bara händelserna på banan som påverkar utfallet. I den här artikeln går F1Sverige igenom det viktigaste rörande denna regel.

Vad är Parc fermé i F1?

Parc fermé är Formel 1:s inspektionszon där domarna kan kontrollera F1 bilarna. När bilarna är inne på området kan inte F1 teamen komma åt och göra några ändringar.

Här kontrollerar dommarna flera olika aspekter såsom:

  • Diverse mått
  • F1 bilens vikt
  • Om delarna har testats & möter säkerhetsstandarder

Nu för tiden används begreppet Parc fermé i F1 även för att beskriva att bilarna inte får ändras. Bilarna får inte ändras efter att kvalet påbörjas.

Det innebär att möjligheterna att ändra inställningar på bilen är ytterst begränsade. Stallen kan inte byta några delar förutsatt att de inte är av samma specifikation.

Skillnaden mellan fysisk plats och villkor

Det är lätt att blanda ihop begreppen “Parc fermé” med “Parc fermé villkor“. Trots att de låter liknande, tjänar de två olika syften under ett Grand Prix.

Ursprungligen är det ett franskt begrepp som beskriver den fysiska platsen där bilarna granskas. Parc fermé villkor, å andra sidan, är en regel som träder i kraft direkt i samband med ett F1 kval.

AI illustration av en ingenjör kontrollerar så att reglerna följs.

Under en helg med F1 sprint race inträder detta tillstånd inför shootout-kvalet. Därför blir det första och enda träningspasset extra viktigt under sprint-helger.

Från detta ögonblick fram till racets start är bilarnas tekniska tillstånd låst. Det betyder att inga större förändringar får göras på bilen.

Därmed säkerställes det att alla team följer samma regler och att ingen får fördelar genom tekniska modifieringar.

När och varför tillämpas Parc Fermé?

Från det att kvalificeringen är över till dess att racet startar, är bilarna under strikt bevakning av FIA. Detta garanterar att bilarna inte ändras på ett sätt som kan påverka racets utfall.

De optimala instänningarna för att köra ett så snabbb varv som möjligt i kvalet skiljer sig från de bästa inställningarna i racet. Så är det under samtliga event på F1 kalendern. Därmed tvingas stallen göra strategiska kompromisser när de ställer in bilarna.

Ska de satsa på att kvala så snabbt som möjligt för att starta så långt fram som det bara går? Eller är det bättre att offra lite varvtid för att kunna göra något strategiskt under Grand Prixet på söndag?

Tillåtna åtgärder

Stallen får vidta vissa åtgärder även när bilarna är i Parc fermé, men dessa är undantag. Två exempel på vad som får göras efter kvalet är:

  • Nödvändigt underhåll och reparationer
  • Byte av F1 däck och små justeringar såsom vinginställningar, förutsatt att de inte ändrar bilens aerodynamisk

Alla dessa åtgärder måste godkännas av FIA för att säkerställa att de inte ger teamet en fördel.

Vad händer om man bryter mot Parc Fermé reglerna?

Straffet för att bryta mot Parc fermé varierar och kan exempelvis innebära att en F1 förare flyttas ner på startgridden. Beroende på hur grov regelöverträdeslse det rör sig om, så kan straffet ändras.

Sammanfattning

Parc fermé är en grundsten i Formel 1, designad för att säkerställa att sporten är rättvis och att alla deltagare följer reglerna. Det handlar om att bilarna inte får ändras efter kvalet har startat och därmed tävlar alla under lika villkor.

Även om vissa små justeringar och reparationer är tillåtna, finns det strikta gränser för vad som kan göras. Bryter man mot dessa regler kan det leda till allvarliga straff. Kort sagt, denna regel är avgörande för sportens integritet och spänning.

Källa: Motorsport

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett × 3 =